Hej

Har precis köpt mig ett hus och ska totalrenovera.

De ligger parkettgolv i alla rum , ca 120 m2.
Jag rev upp en liten bit, men då upptäckte jag att det var parkett och helt av trä.



Innehåller det något värde - dvs. om jag kan sälja det till någon som återanvänder (och slipar)

Annars river jag upp allt och kör till tippen

Tack på förhand
 
  • Träparkettgolv i ett rum med synlig reflektion och skador, potentiellt till renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv av helt trä i ett rum, synlig del av ett ben och foten på person som fotograferar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träparkettgolv i ett hem med synlig fibertextur, i gott skick och närbild på plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv av äkta trä i fiskbensmönster i ett hus som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust träparkettgolv med synliga träfibrer i mönster av olika stora plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller ett tjockt, avbrutet träparkettstycke framför tegelvägg under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle lägga en annons på blocket och sälja av det. Finns säkert någon som har ork att slipa och lägga om då det är en rätt saftig mängd golv du har.
Som bonus slipper du en vända till tippen (y)det såg överlag rätt fräscht ut på bilderna.
 
BirgitS
Är golvet med holländskt mönster (fläta/ruta) original?
I så fall är det inte säkert att det är ett klickgolv och då inte lika lätt att plocka upp. Det är ju lite synd att ta bort ett gammalt originalgolv som just för att det är ursprungligt uppskattas av många. Kan du inte lägga ett nytt golv ovanpå i stället?

När vi tog bort väggar så att vi var tvungna att köpa ett nytt golv (ca 60 kvm 3-stavsparkett) sålde vi det gamla på Blocket.
 
Super, tack för svar !

Jag tänkte lite, men bestämde mig att inte behålla detta golv, då huset är från 68, platta på mark, just nu uppreglat golv. Holländskt mönster är i det som idag är vardagsrummet, men det såg faktiskt ut som klick det också.

Jag kommer att byta det till ventillerat golv och ljust (sådan där rökfärgat) 3-stavs ekparkett ovanpå.


Blocket blir det..
 
BirgitS
D Diman skrev:
Holländskt mönster är i det som idag är vardagsrummet
Med stor sannolikhet det enda rum som hade parkett från början om det inte var ett mycket påkostat hus. Det är troligen tjockare och bättre kvalitet än vad du kan köpa idag för en rimlig peng.

Är det fuktproblem eftersom du vill byta till ventilerat golv?
 
Det du visar på bild är ett limmat golv, inte klick. Kan vara svårt att lägga igen.
 
Väldigt tråkigt att du har bestämt dig att riva ett så fint golv. Huset kommer att bli mindre värt efter det. Fundera på att lägga ett tunt golv enligt din smak ovanpå det holländska mönster så kan du återställa.
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Birgit - jag har läst (mest här på forumet faktiskt, men också Mickes blogg på internet om plattor, fukt, ventillerat golv, etc.) det med uppreglat golv på platta på mark och diverse problem relaterade till det.
Jag är ny på det här, och kanske ute och cyklar, min tanke är: i och med uppreglat golv, vill jag dels försäkra mig att jag inte har fuktproblem i framtiden, ventillerar bort radon och har några centimeter mellan plattan och golv för dragning av nya vattenrör , el etc.

Robo - Ok, skriver det i annonsen, så får den som tar golvet ha det i åtanke.
 
BirgitS
Jag tänker mer att om huset har klarat sig utan fuktproblem i 50 år så är det ju inte troligt att det plötsligt skulle bli det. Det är väl mer i källare som det skrivs om att ha ventilerat golv. Har du någon aning om hur golvet är uppbyggt i dag ovanpå plattan?
Vad är det under plattan?

Men om du har problem med markradon kan det kanske vara nödvändigt.

D Diman skrev:
Har precis köpt mig ett hus och ska totalrenovera.
Jag rekommenderar alltid att man bor flera månader innan man börjar med stora renoveringsprojekt för det kan visa sig att när man väl lever där så är det något annat som är det stora problemet än det man tror innan.
 
  • Gilla
Diman och 1 till
  • Laddar…
hmm, info är från en bekant som har ett liknande hus bara tre tomter bort, och han hade bilder på hans renovering - det var uppreglat golv på platta.

Du har såklart en poäng - jag lugnar mig tills parkettgolvet är hämtat/slängt, och tittar på vad som egentligen finns under.

Flyttar in i början av september, kommer då bo där under renoveringen.
 
Om det inte finns tecken på fuktproblem eller radonproblem ska du inte riva något golv. Eldragning går oftast att lösa annat. Nya vattenrör: är det lämpligt att dra dom i ett undergolv? Vattenrör följs ofta av avloppsrör och dom kan du inte dra i undergolvet för där har dom inget fall.
 
Thomas - ja, jag tycker också golvet är fint, det är därför jag undrade om kan vara en idé att sälja det, så någon kan återanvända det, istället för bara att slänga.
När man går så svajar det och gnisslar på många ställen, jag kommer också byta planlösning helt - flytta väggar och byta plats på badrum och kök.
Avloppet är jag osäker på, ska ha en spolkille som kommer imorgon och ger mig en komplett bild, vattenrör är gamla och uppvärmning är direktverkande el. Därför är tanken att dra om vatten och lägga till värmerör i combi-pex rör i rör till radiatorer (ej golvvärme)
Varför skulle det vara olämpligt att lägga rör i rör i undergolvet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.