Jag har börjat preppa för att måla om taket och vill undersöka vad det är för typ av färg där nu. Om jag tejpar fast maskeringstejp i taket och snabbt drar bort den så kommer det bara några små flarn av färg med så jag antar att det inte är kalkfärg, bifogar bild nedan.

Närbild på en hand som håller en vit tvättsvamp med små flarn av färg från ett taktest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag testade även att fukta en tvättsvamp och gnugga i taket för att se om det kan vara limfärg. Jag får lite färg på svampen och på fingret om jag gnuggar. Men det känns inte riktigt som att färgen släpper speciellt mycket. Är det så med limfärg, att det släpper väldigt dåligt eller kan jag ha någon annan färg i taket som kanske upp lite i vatten? Eller ska annan takfärg inte reagera på vattentestet alls? Jag bifogar bild på svampen samt finger efter gnuggandet och en på svampen efter att jag tvättat av den som referens.

Blå tvättsvamp med små mängder blå färg, använd för att testa färgtyp i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå tvättsvamp med spår av vit färg använd för att testa takfärgens löslighet i vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag fortsätter att blöta svampen och gnugga på samma ställe så verkar färgen inte luckras upp speciellt mycket alls (får knappt någonting på fingret) och det gnisslar en väldans.

Tack så mycket på förhand!
 
Skulle det varit limfärg hade det blivit kladdigt. Varför tror du att det är limfärg?
 
Tack för snabbt svar :)

Jag har ingen aning om vilken sorts färg det är, och ville kolla om jag behövde skrapa bort färgen först innan jag kan måla om taket, vilket jag läst att man ska göra om det är limfärg (huset är även från slutet av 60-talet och jag läste att det vanligt med limtak i hus från den tiden).

Borde jag kunna måla direkt över färgen som är efter att ha tvättat taket eller bör jag preppa det på något sätt först? Och räcker det i sånt fall med vatten eller bör jag använda målartvätt?
 
Tror nog att du kan måla över utan bekymmer. Och är det från slutet av 60 talet. Så har jag svårt att tro att dom målat med limfärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.