Ge dig, tror du det förtätar oljebyten för kul..? En etanolbil som rullat 1000mil på samma olja, ser ut som den var ny, men luktar etanol, den spär ut oljan till den är ren sprit, och börjar tvätta motorn istället för att smörja..därför tappar det kompressionen efter några år..det är 5w-20, och uppfyller nåt krav, den är dyr..
 
Jag brukade köpa olja från Tyskland. Ca 100kr/l för Castrol SLX prof när man köpte hel kartong om 12l.

Det går att köpa bra motorolja på nätet för under 50kr/l om man inte är så noga med fabrikat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
och närmare 100% verkningsgrad på elmotorn, dock lite värme..
Ja räknar man in värmen i verkningsgraden så lär man närma sig 100%...

Men om vi är seriösa... är det någon som VET verkningsgraden på en ELBILS elmotor?
Det verkar som hela internet är fullt av generaliserande siffror och killgissade värden, väldigt lite fakta annat än på tunga asynkronmotorer för industrin.
Men elbilar har andra motorer och andra laster. Det körs vad jag förstår med både synkron och asynkronmotorer , samt permanentmagnetiserade , lindningsmagnetiserade och hybrider däremellan.
Vad har de för verkningsgrad vid både låg och full last? Lägg nu inte in värden på motorer som inte driver bilar!
Tex en helt vanlig växelströmsgenerator som setat i bilar sen likströmmarna försvann har en verkningsgrad på 50% har jag sett. Det låter galet dåligt men jag vet att man kan steka ägg på en generator som ligger runt 100A så det kanske är sant. Så vad är sant gällande motorer?
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Vet att Kia/Hyundai har vattenkyld elmotor, som värmer kupén, med den lilla värme som blir..

Men tänker man en bensinbil, av bränslet får man ut 30-35% till växellådan, där tappar du några fler %.

Elbilen har ingen växellåda, samt att elmotorn går alltid på optimalt varvtal, tvärtom bensinmotorn..

Skulle säga att verkningsgraden är över 95%

Snabb googling: verkningsgrad bensinbil:62% blir värme, 15% förloras i tomgång, 5% drivlineförluster,

Elbil: 83% verkningsgrad..
 
Redigerat:
H Husqvarna220Ac skrev:
Ge dig, tror du det förtätar oljebyten för kul..? En etanolbil som rullat 1000mil på samma olja, ser ut som den var ny, men luktar etanol, den spär ut oljan till den är ren sprit, och börjar tvätta motorn istället för att smörja..därför tappar det kompressionen efter några år..
Till skillnad från du har jag 10000+ mils erfarenhet av körning på E85 i vanliga bensinbilar.
Anledningen till de kortare bytesintervallen på Volvo och Saab var att man som tillverkare måste ta höjd för värsta kunden om man inte vill få kostsamma garantiärenden och rent av recalls.
Att bilarna de första åren i hög grad kördes som tjänstebilar gjorde ju inte kunderna missnöjda med kortare intervall men däremot en fin kassako för auktoriserade verkstäder och eftermarknad.
Jag har kört över 5000 mil på samma olja utan problem.
Etanol ansamlas bara i oljan om den aldrig körs varm . Blir bara oljan över 67 gr har jag för mig, så ångar all etanol av och eldas upp via vevhusventilationen.
 
Har också kört E85 i bensinbil, men varför..? Och givetvis tror jag inte Volvo/Saab/Ford har träffats och kommit överens om att sänka serviceintervaller för E85 bilar! Men boomen dog ut..så det vart enkelt..

Och varför köra 5000mil på samma olja..?? Prova kör 15000mil utan att byta, så kanske du tjänar än mer! Tror knappast det blir motorras efter 5000mil, en B20 går länge utan olja/vatten också..
 
OT
Jag blir så trött.. Dessa elbilstrådar som översvämmar alla möjliga forum och som aldrig mynnar ut i något vettigt, ofta startade av något troll med ett riktigt korkat och provocerande inlägg och som sedan gömmer sig själv under en sten efter något inlägg.
 
  • Gilla
kettu och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Elbilen har ingen växellåda, samt att elmotorn går alltid på optimalt varvtal, tvärtom bensinmotorn..
Finns det något som är korrekt i den meningen?
 
Bara att den här diskussionen finns tror jag är ett bevis på att vi är inne i ett omvälvande teknikskifte som nu inträffar mycket tidigare och fortare tack vare Elon Musk.

FUD:en kring elbilar kan tyckas stor på nätet men bland folk man pratar med så är det övergripande positivitet och nyfikenhet.

Om vi ska sluta använda olja och kol måste transportsektorn elektrifieras, och vi är nu i början av S-kurvan på den utvecklingen. Med elektrifiering räknar jag batterier (bilar, de flesta lastbilar mm) samt ev vätgas framställd av förnybar el (mycket tunga fordon, transportfartyg mm).

Jag bli för övrigt road av de som är oroliga för elbilar av just miljöskäl, tänker ni att lösningen är att fortsätta att köra på olja?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Har också kört E85 i bensinbil, men varför..? Och givetvis tror jag inte Volvo/Saab/Ford har träffats och kommit överens om att sänka serviceintervaller för E85 bilar! Men boomen dog ut..så det vart enkelt..

Och varför köra 5000mil på samma olja..?? Prova kör 15000mil utan att byta, så kanske du tjänar än mer! Tror knappast det blir motorras efter 5000mil, en B20 går länge utan olja/vatten också..
Om du frågar varför så har du knappast ngn vidare kunskap om E85 som bränsle, eller ens om ekonomi.
Volvo=Ford... Man behöver inte träffas med SAAB för att komma fram till samma sak.
(Dock är jag osäker på om samtliga flexifuel bilar i Sverige har krävt kortare oljebytesintervall, men det var ju din uppgift) Som jag skrev så måste en tillverkare ta hänsyn till de mest korkade kunderna. Innebär det förkortade bytesintervall så blir det så.
Att jag testade att köra så länge på min rena olja var just för att motbevisa dystergökar som tror de vet allt om saker de bara läst om i kvällspressen bla.
Och det gick ju precis så bra som jag kommit fram till att det måste göra.
Du bemöter inte argumentet om att etanolen inte stannar kvar i oljan när den blir varm.
 
W witten skrev:
Bara att den här diskussionen finns tror jag är ett bevis på att vi är inne i ett omvälvande teknikskifte som nu inträffar mycket tidigare och fortare tack vare Elon Musk.

FUD:en kring elbilar kan tyckas stor på nätet men bland folk man pratar med så är det övergripande positivitet och nyfikenhet.

Om vi ska sluta använda olja och kol måste transportsektorn elektrifieras, och vi är nu i början av S-kurvan på den utvecklingen. Med elektrifiering räknar jag batterier (bilar, de flesta lastbilar mm) samt ev vätgas framställd av förnybar el (mycket tunga fordon, transportfartyg mm).

Jag bli för övrigt road av de som är oroliga för elbilar av just miljöskäl, tänker ni att lösningen är att fortsätta att köra på olja?
Det som det handlar om är att det uppenbarligen finns både nackdelar med elbilar samtidigt som det finns andra alternativ baserade på kemisk energilagring som är väl så lovande.
Att lägga alla äggen i samma korg brukar sällan leda till framgång.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det något som är korrekt i den meningen?
Nej.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Elbilar borde förbjudas att säljas. De är mer skadliga för miljön och klimatet än vad bensinarna är.
Ska man bara förbjuda saker som är "mer skadliga", inte även de som är skadliga?
 
Angående etanolbilar så minskar etanolen smörjningen av cylinderväggarna något så kolvringarna slits mer. Men det är väldigt liten skillnad.


När jag var med och byggde köra snålt bil för tävling. (~300km/1l bensin gatlaglig laddhybrid) låg vi på uppåt ca96-98% elektrisk verkningsgrad i det körfallet vi hade på elmotorn.
Antar att dagens elbilar har lite mer välgjorda motorer och har lite storleksfördelar mot vår lilla svaga motor och att dom tappar lite för att få till en mjuk körning. Men 92-98% bör dom kunna ligga på, men exakt bra dom är håller dom nog för sig själva. Kanske LG och Bosch kan ha tillgängliga siffror
 
K karlmb skrev:
Det som det handlar om är att det uppenbarligen finns både nackdelar med elbilar samtidigt som det finns andra alternativ baserade på kemisk energilagring som är väl så lovande.
Att lägga alla äggen i samma korg brukar sällan leda till framgång.
Så är det ju och det var ju ungefär det jag skrev. Jag skulle säga att batterilagring har såna stora fördelar att man primärt använder den lösningen så länge fördelarna överväger nackdelarna. Sen kan det tippa över till annan form av kemisk lagring om dessa fördelar i stället väger över, ofta på bekostnad av energiförluster i kedjan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.