Mitt fritidshus ligger tydligen i någon slags skugga för mottagning...jag har Telia som operatör och de har en mast 6 km från mig, Tele2 har jag på min jobbmobil och de har också en mast i trakten. Om vi pratar mottagning i ”pinnar” har jag 1 på Telia och 2 på Tele2. Jag har en router till mobilt bredband vilket inte funkar-jag har testat att flytta routern runt i kåken men ingen skillnad. Kan prata relativt okej på ett ställe i huset annars hackar det så den man pratar med hör ungefär vartannat ord. Har kollat täckningskartor på andra operatörer och det ser lika dystert ut för alla. Har upplevt att gäster med Telenor haft bättre mottagning på sina telefoner. Mitt hus ligger en dryg km utanför samhället där det funkar bra med t.ex Telia och andra, Har pratat med support på Telia men det gav inte ett dugg... Vet någon om det finns något att göra som på något sätt skulle kunna förbättra det hela? Någon operatör som generellt är bättre eller så?
 
Har du testat med extern antenn till routern eller sån där repeater-antenn?
 
useless useless skrev:
Har du testat med extern antenn till routern eller sån där repeater-antenn?
Nej,är det en sån som allas riktantenn?
 
useless useless skrev:
Det finns både rundstrålande- och riktantenner. Rikrantenn ger bättre signalstyrka, men måste riktas mot en specifik basstation.
[länk]
Okej! Tack så mycket! :D
 
En repeater förstärker signalen för alla telefoner/routrar i närheten, men kostar mer och kräver tillstånd.
 
  • Gilla
Nixxan
  • Laddar…
Om du kan så prova att hissa upp en riktantenn i en mast. Kan göra underverk. Kolla först på kartan och se om det är fri sikt eller om ditt hus ligger i en sänka. Ett första prov kan ju vara att stå på taket och hissa upp routern med en bräda på några meter och se om det hjälper. Förlängningssladd krävs ju men du kan få en grov uppfattning om situationen.
 
Du kan pröva att låsa grejerna till 3G (kallas ibland hsdpa, eller nåt annat, i routern, mobilen eller modemet)
Hade stora bekymmer på ett liknande ställe med halvtaskig mottagning. Grejerna visade halvbra 4g-täckning, men gick extremt långsamt och videoströmmar funkade inte alls.
Låste modemet (zte mf820? kopplad via usb till en dovado-router) till 3G, och modemet visade ungefär lika dålig mottagning, men allt fungerade mycket bättre. Hastigheten gick upp till klart användbara 15mbit och svtplay fungerade igen. Alla nöjda...
 
Har man mycket problem kan man testa operatören Net1. Dom kör på 900mhz bandet och har därför offtast bra täckning men man får offtast inte ut mer än 10-15 mbit
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Har man mycket problem kan man testa operatören Net1. Dom kör på 900mhz bandet och har därför offtast bra täckning men man får offtast inte ut mer än 10-15 mbit
Net1 använder 450 MHz bandet, normal hastighet hos Net1 är 3 - 8 Mbit/s, maxhastigheten hos Net1 är 35 Mbit/s, vilket är väldigt sällan man når med tanke på hur glest det är mellan basstationerna (kan vara flera mil).

Net1 fungerar bäst med riktantenn.

Om man har dålig 4G täckning hos Tele2 så har man det även med Telenor då de har byggt ett gemensamt nät via nätbolaget Net4Mobility.
Tele2 / Telenor's 4G nät använder 800, 900, 1800 & 2600 MHz.

Telia's 4G nät använder 700, 800, 1800 & 2600 MHz.
Telia bygger sitt nät själva.
Det 3G nät som delas med Tele2 är under avveckling.
Telia har ett eget 3G nät på 900 MHz som INTE delas med Tele2.

Sedan har vi Tre, egentligen inte värda att skriva om då de i huvudsak fokuserar på södra sverige & inte rikstäckande som de övriga operatörerna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.