när jag räknade på det (bor i sollentuna)

så skulle jag gå från en värmekostnad på run 30k/år till 14-15k...

nu så var de så SLÖA att komma igång där :(

så bidde bergvärme istället... hade nog i det stora hela tjänat på fjärrvärmen då det diffade 100k i installation

men med bergvärme fick jag konvektorelement för kyla kåken sommartid också... så...
 
Om du går över till fjärrvärme så låser du dig till en leverantör. Utan konkurrens så stiger priset, det är ju ett känt faktum.
 
nja om du jämför elpriset med fjärrvärmen kommer du att upptäcka att fjärrvärme nästan alltid
är mycket billigare än el..... fjärrvärme har ju funnits i många år den har inte varit konkurrensutsatt.....
så dom har haft väldigt lång tid på sig att höja priset......... oftast är det biobränslebaserat... därav mycket lägre kostnader.......

jämför med vad TiggrE kom fram till i Sollentuna.... mindre än halva priset...........
Simma lungt koppla in dig till fjärrvärmen.....
Sagt av en som inte kan få fjärrvärme........
 
Jämför med Uppsala som har, tror jag, 98 procent av alla villor anslutna till fjärrvärmenätet - där sålde kommunen ut fjärrvärmen till Vattenfall under oklara omständigheter och fjärrvärmepriserna steg direkt.
 
BoD skrev:
...där sålde kommunen ut fjärrvärmen till Vattenfall under oklara omständigheter och fjärrvärmepriserna steg direkt.
Exakt! Visst låter det bra med halva priset jämfört med el, just nu. Men vad händer när de har bundit upp ett stort antal fastigheter?
 
Intressant.... Då ligger priset här på den billigare sidan.
 
Fjärrvärme är INGEN ny företeelse snarare är det så att alla större fastigheter har haft det hur länge som helst. Nu erbjuder man även småkonsumenter som tidigare inte varit intressanta att ansluta...... det går ju inte bygga ut hur snabbt som helst... och lönsamheten har varit skral vid anslutning av småkonsumenter.......
Men som jag ser det är det stabila o låga priser på dom flesta ställen......

Att elbolagen konkurerar sinsemellan imponerar inte på mig..... den rörliga dela är ju liten
kring 30% (max) av totalkostnaden.... och elmarknaden är en oligopolmarknad sådana funkar ofta sämre än (statliga) monopol.........
Tyvärr har en del komuner sålt ut sin fjärrvärme... elbolag oxå förövrigt... ofta med taxehöjningar som följd......
Om staten köpt upp alla elbolag som varit till salu har ju vinsterna tillfallit oss antingen genom låga priser eller att vinsten gått till staten.... nu tar ju finnar fransoser och tyskar hand om vinsterna.... snart slumpas väl även vattenfall ut till utlänningar.....
Utlänningarna har gjort helt rätt köpt på sig dom bolag som varit till salu.... sen hoppas dom att priset på elen på sikt kan höjas till deras skyhöga nivå......... När vi har avskaffat kärnkraften utan att kunna hitta produktion som är lika billig då har dom enorma vinster framför sig.....
Vattenkraftproduktionkostar max 10 öre/kwh timme och priset uppe i 2:-..... snacka om vinstmarginal.....
Fy faaxxx vad blåst vi blir ingen olja ingen vattenkraft...... flyttar nog till Norge....den sista kommuniststaten..... *flin* som han så poetiskt sa vår käre Rosengren.
Var glad för ev. fjärrvärme... fortfarande sagt av en som ínte har tillgång till fjärrvärme...
 
Vi skall få fjärrvärme om en månad. Vi valde fjärrvärme före bergvärme som alternativ till vår panna från -58. Fjärrvärmen har följande fördelar som vi ser det:

1) Förhållandevis billig investering, 35kkr. Då ingår allt tillochmed gräsfrön att plantera efter grävningen.

2) Hyrd anläggning, växlaren ägs av leverantören. Det betyder att man kan ringa på julafton om växlaren pajar och då kostar det 0kr. Ingen pryl som kan (kommer att..) paja närhelst man minst önskar det.

3) Energiproduktion som premieras av skatter och naturvänner.

4) Ångerperioden är 5 år. Efter det kan man säga upp avtalet och välja ett annat alternativ. Rören in får dock sitta kvar.

Immobil: VARFÖR skulle man chockhöja priset? då skulle ju folk säga upp anslutningen enligt punkt 4 ovan. Vattenfallsexemplet beror på att man hade höga investeringskostnader. Före prishöjningen låg Uppsala lägst i pris, efter höjningen runt medel. Ta reda på fakta!
 
Energi kommer alltid kosta. Alla alternativ är ovissa. Kolla bara på pellets. Priserna har dubblats bara på några år. (reservation för regionala avvikelser).

Jag inväntar bara på att det skall bli lyxbeskattning på hus med värmepumpar.

Staten vill ha in "sina" pengar...
 
Värmepumpar lyxbeskattas redan - standardpoänghöjning i fastighetstaxeringen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.