Hej allihop,
jag är ny på forumet och även nybliven husägare. Har bott i lägenhet hela mitt liv och inte riktigt behövt bry mig om något men helt plötsligt så är det en hel del att fixa med! Mycket roligt.

Hur som helst - jag bor i ett hus byggt 1977, där jag även har en spis som nu gett upp vilken jag tror är från 1977.
Gammal Husqvarna Regina spis med keramikhäll och vred, vit med svart topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På baksidan finns lite information och det är en perilex-kontakt har jag förstått (Jag är amatör, så funderar på att ringa elektriker men tänkte att jag börjar här). Jag har även tagit en hel del bilder som jag hoppas hjälper i min frågeställning, de kommer här:
Etikett på spis med tekniska specifikationer och kopplingsschema för perilex-kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perilex-kontakt för spis framför en äldre spisplatta, hand håller i kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perilex-kontakt i öppet vägguttag med kopplingar och ansluten kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva uttaget har jag öppnat och det ser ut som att det finns koppling till alla delar, men är lite otydligt.
Öppet vägguttag för Perilex-kontakt med fem stift och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst till min fråga - jag vill köpa en ny spis och har hittat en som jag tror jag gillar - men själva kontakten har totalt fyra stift och inte fem, så som den jag har nu är.

Tänker spontant från det jag har läst lite på forumen att det inte borde vara något problem, men tänker att jag ändå frågar så att jag inte gör något fel - eller om jag kanske borde ringa elektriker ändå.

Här är bild på det jag har tänkt att köpa:
Hand som håller öppet en perilex-kontakt med tekniska specifikationer och kopplingsscheman från en äldre spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mycket bilder, men hoppas det är enkelt för er erfarna att göra tumme upp, tumme ner eller "ring elektriker" :).

Tack för hjälpen!
 

Bästa svaret

Vad menar du med "ny" spis? Spisen på bild kanske är ny men stickproppen är hempulad och passar bara i ett felkopplat perilexuttag. Plugga inte i denna kontakt i ditt perilexuttag. Kontakta säljaren och påpeka denna felkoppling i deras uttag.

Dessutom har spisen begränsad effekt (6.9 kW) vilket tyder på att det är en "fuskspis" av någon anledning. Vill du kunna nyttja spisen fullt ut så som du kunde göra med den gamla ska du leta efter en riktig spis. Dessa brukar ha en märkeffekt på uppemot 11 kW.

Hur som helst, den nya spisen i sig ska fungera om du nu vill ha den. Den kräver tre faser (i praktiken troligen bara två), nolla och skyddsjord. Din gamla spis använde inte nollan. Om du öppnar stickproppen så kommer du se att stiftet för nollan inte är inkopplad.

Ditt perilexuttag ser bra ut, det ser ut att sitta en nolla ansluten uppe till vänster. Så brukade det inte vara 1977 så det är uppenbarligen omgjort på senare tid. Vi rekommenderar alltid att dubbelkolla sådant, att se att nollan kommer hela vägen från centralen och inte är "fulnollad" mot skyddsjord eller nåt sådant dumt. Man kan granska visuellt och mäta att man har 230 V mot nollan.

Så du ska kunna plugga i vilken spis som helst, som har en korrekt kopplad perilexstickpropp.
 
Hej Bo, tack för ditt svar!
Det hjälper mig verkligen, hade för övrigt ingen aning om att det fanns fuskvarianter.

Bilden som är "nya spisen" är en från blocket som jag tänkte köpa, men nu blir jag lite osäker. Det är tur att jag frågade här innan jag gick igenom med ett köp!
 
Det kan också vara så att deras uttag är korrekt kopplat och inte bara anslutningssladden. Det kanske står i annonsen att den blir "raketvarm"? :) Den får nämligen 400 V i sig då när den bara ska ha 230 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.