Hej kära vänner!

Nu skriver jag igen. Jag som så gärna vill klippa min gräsmatta med en bensingräsklippare än med en handjagare på mina 1200 kvadrat stora tomt.

Jag skrev ett tidigare inlägg innan som heter Vilken gräsklippare bör jag välja?

Nu har jag som sagt köpt en bensinare, men nu kommer jag till nästa utmaning.
Att montera ihop den.

Sedan jag skrev det inlägget, så har jag klippt gräsmattan med min handjagare ändå.
Jag har pratat med folk på jobbet om att montera ihop den,jag har provat själv,folk på jobbet frågar "hur går det med gräsklipparen?" Och jag blir tvungen att svara att jag ej har monterat ihop den ännu.

Skyller på annat. Att jag ej har hunnit,bland annat.

Sanningen är, att jag helt enkelt är rädd för den. Plus att jag är hur okunnig som helst på maskiner överhuvudtaget.

Så den har stått i stallet sedan jag köpte den.i sin kartong. Den har stått instängd i stallet som om den vore ett odjur som jag inte vågar släppa lös på tomten...:oops:.:D

Dessutom, den lilla ynka instruktionsbok som medföljer maskinen, den är fullproppad med alla slags varningar om hur farlig den är att använda.

Jag citerar nu ur instruktinsboken:

"Failing to correct problems before operation could result in property damage, serious injury or DEATH".

Ok....Jag är redan rädd för apparaten redan innan jag läste detta. Så det blir inte bättre av att läsa alla dessa varningar.:worried:

En annan varning lyder som följer:

"KICKBACK
Unintentional startup can result in entanglement, traumatic amputation or laceration.
Broken bones,fractures,bruises or sprains could result"

För er som inte kan engelska kan jag informera om att dessa varningar varnar om brutna ben, eller armar,blåmärken eller sår. Första varningen varnar till och med om att man kan dö. :oops:

För en complete nybörjare på bensinklippare att läsa dessa varningar i denna lilla instruktionsbok, är inte en rolig upplevelse, kan jag informera om.

Därför har jag helt enkelt inte vågat ens montera ihop den. Än mindre använda den.
Instruktionsboken varnar ju även för brand med. Att hela maskinen kan ta eld och börja brinna.....:oops:

Men jag vill inte ge upp. Jag vill kunna använda min nyinköpta gräsklippare. Jag måste bara försöka mig på att förstå den, och att montera ihop den.

Jag tänkte i denna tråd,få lite tips om hur man gör när man sätter ihop den. Den skruven ska sitta där, och den grejen ska dit....det vore verkligen guld värt för mig.

Jag tänkte skicka in bilder på maskinen när jag inte förstår vilken grej som ska sitta var,och ni kunniga svarar med tålmodiga svar. :)

Tack för hjälpen på förhand.:heart:
 
Alla varningar är till för att i vissa länder stämmer man tillverkare i parti och minut, det är en affärsmodell för jurister, därför friskriver man sig inledningsvis i de flesta instruktionsböcker om något skulle hända, t.ex. med miljarddels % risk att någon med muskelförtvining och benskörhet skulle lyckas skada sig vid start av klipparen. Ingen förväntas att läsa de sidorna utan ska bara finnas där, du är nog den första jag hört göra det ;):D Sedan finns det sätt att skada sig men står inte i det avsnittet utan under hur man startar och använder klipparen vad man inte ska göra.
Så skruva på nu och kanske ta hjälp av någon av dina frågande arbetskamrater, upp till bevis för dem.(y)
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Jag tänkte skicka in bilder på maskinen när jag inte förstår vilken grej som ska sitta var,och ni kunniga svarar med tålmodiga svar.
Vi kanske är många tålmodiga och kunniga här. Men de flesta är nog inte så kunniga att vi kan ge ett uttömmande svar från den informationen. Ta ut maskinen ur lådan. Lägg alla delarna prydligt uppradade. Sedan fotograferar du dem och lägger upp bilderna här så kanske vi kan hjälpa dig.

Jag vet inte om det är lugnande eller uppjagande. Men om du läser bruksanvisningen till din handjagare så kommer den också att understryka hur livsfarlig den är. Beträffande rotorklippare kommer man ganska långt med uppmaningen: "För ej hand eller fot under kåpan när motorn är igång". Med lite kreativitet kan man skada sig på vad som helst. Men man behöver inte göra det.
 
OM du av en händelse skulle bo i trakterna mellan skövde/falköping så pm'a mig så ska jag se om jag kan hjälpa på plats. Annars kanske någon annan vänlig själ på detta forum kan avvara två timmar av sitt liv. Såg i förra tråden att erbjudandet fanns där oxå men oklart i vilken del av sverige ts befinner sig.
 
A Avemo skrev:
Vi kanske är många tålmodiga och kunniga här. Men de flesta är nog inte så kunniga att vi kan ge ett uttömmande svar från den informationen. Ta ut maskinen ur lådan. Lägg alla delarna prydligt uppradade. Sedan fotograferar du dem och lägger upp bilderna här så kanske vi kan hjälpa dig.

Jag vet inte om det är lugnande eller uppjagande. Men om du läser bruksanvisningen till din handjagare så kommer den också att understryka hur livsfarlig den är. Beträffande rotorklippare kommer man ganska långt med uppmaningen: "För ej hand eller fot under kåpan när motorn är igång". Med lite kreativitet kan man skada sig på vad som helst. Men man behöver inte göra det.
Det följde aldrig med någon bruksanvisning till handklipparen. Jag lyckades montera ihop den ändå. :D haha. Jag är så stolt över mig själv för det.:rofl:
Därför fanns det heller inga sådana här varningar om hur farlig den är att använda,till handklipparen. Handklipparen är så extremt enkel att använda,så dem brydde väl sig inte,att skicka med några instruktioner till den,antar jag.
 
john68 john68 skrev:
OM du av en händelse skulle bo i trakterna mellan skövde/falköping så pm'a mig så ska jag se om jag kan hjälpa på plats. Annars kanske någon annan vänlig själ på detta forum kan avvara två timmar av sitt liv. Såg i förra tråden att erbjudandet fanns där oxå men oklart i vilken del av sverige ts befinner sig.
Du ska ha tack för erbjudandet,men jag vill gärna klara det här på egen hand,och slippa ta hit folk jag inte känner.
Tänkte som sagt skicka in bilder hit till forumet, när jag kör fast i monteringen.och förhoppningsvis få lite hjälp på så vis.
Tack ändå för vänligt erbjudande.
 
Nu är handtaget ihop monterat.
Det var mycket enklare än jag trodde att montera ihop det.:)

Nu ska det bara fyllas på olja och bensin,sedan är den färdig att användas, såvitt jag förstår.

I min förra tråd var det någon som tipsade mig om att köpa hörselskydd också.
Det har jag ännu inte hunnit med.

Så nu är det att köpa hörselskydd som är på agendan framöver. Vågar inte använda klipparen utan dem.

Så just för tillfället behöver jag inte er hjälp med något,faktiskt.
Tack för alla vänliga tålmodiga svar(y)
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Du ska ha tack för erbjudandet,men jag vill gärna klara det här på egen hand,och slippa ta hit folk jag inte känner.
Tänkte som sagt skicka in bilder hit till forumet, när jag kör fast i monteringen.och förhoppningsvis få lite hjälp på så vis.
Tack ändå för vänligt erbjudande.
Helt rätt inställning! Lycka till.
 
F
Vår hushållsassistent varnar också för död och förintelse. Stoppa inte mer fingrarna i köttkvarnen liksom. Lika lite som man ska stoppa huvudet under gräsklipparen
 
Cheesen
Den där handjagade klipparen jag kollade på för några år sedan var då tydligt uppmärkt att man skulle använda skyddsskor och inte stoppa fingrarna vid rullen...
 
Och vi alla skrek, ROBOTKLIPPARE!!! Glöm att du har en gräsmatta..men du kommer till insikt, lovar..
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Och vi alla skrek, ROBOTKLIPPARE!!! Glöm att du har en gräsmatta..men du kommer till insikt, lovar..
:) Ja jag har redan kommit till insikt att jag helst vill ha en robotklippare, det skulle vara det enklaste alternativet, men min plånbok håller inte med.....

Dessutom har jag lite sluttningar på min tomt. Robotklipparen jobbar bäst på plan mark tydligen. Det sa åtminstone säljaren som jag köpte bensinklipparen av.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Och vi alla skrek, ROBOTKLIPPARE!!! Glöm att du har en gräsmatta..men du kommer till insikt, lovar..
Spännande med val av gräsklippare allmänt, jag bor i ett nybyggt villa område där merparten nog inte ägde en gräsklippare innan.

Och av ca 20 hus är fördelnigen följande 5 är vi som kör robot, 2 kör handjagare och en kör elklippare, resten verkar ha haft med sig motorgräsklippare men flertalet har köpt helt nya som säkerligen nästan kostar vad min robot kostade (9000).

Och jag konstaterar att vi med robot och de två hurtiga hanjagare folket har bäst gräsmattor och vi med robot la bara några timmar på att gräva ner kabeln sen sköter det sig självt :) Full respekt till dom med handjagare då dom inte vill ha bensin maskiner...

Flertalet av motorgräsklippare gänget hinner inte med att klippa och när dom väl klipper så tar det lång tid och dom skall tömma klippet pga att dom inte klipper i tid..

Tror några var rädda för att dom tror det är svårt att få robotar att funka bra (skrivs mycket om problem) och gräva ner kabeln. Blev själv förvånad att så många gick och köpte nya motorgräsklippare när vi alla har helt plana tomter.

ps, köpte även en robotdammsugare :) Och fanken vad tid man spar och får tid till annat
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Samma här, bra robotdammsugare, och behållaren alltid full!

Tycker det är tragisk de som köper motorgräsklippare idag, eller att det ens säljs, räcker med att en granne köper en bra robotklippare, så hänger resten på.

Installerade till en kollega, Husqvarna såklart, grannarna superanti, kommer aldrig att fungera, efter en månad köpte de en likadan, samma med våra grannar, mycket borta och när de ska klippa regnar det, köpte en med i år, superöjda, mormor har också en, likadant där, grannarna hängde på.

Sen att slippa höra grannen klippa gräset, samt att på sommaren gör man annat, sitter i Spanien och svettas med en snorkall öl, och gräset..växer, men vem bryr sig..bara dåligt att den inte kan ta in posten när den ändå passerar lådan..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Samma här, bra robotdammsugare, och behållaren alltid full!

Tycker det är tragisk de som köper motorgräsklippare idag, eller att det ens säljs, räcker med att en granne köper en bra robotklippare, så hänger resten på.

Installerade till en kollega, Husqvarna såklart, grannarna superanti, kommer aldrig att fungera, efter en månad köpte de en likadan, samma med våra grannar, mycket borta och när de ska klippa regnar det, köpte en med i år, superöjda, mormor har också en, likadant där, grannarna hängde på.

Sen att slippa höra grannen klippa gräset, samt att på sommaren gör man annat, sitter i Spanien och svettas med en snorkall öl, och gräset..växer, men vem bryr sig..bara dåligt att den inte kan ta in posten när den ändå passerar lådan..
H Husqvarna220Ac skrev:
Samma här, bra robotdammsugare, och behållaren alltid full!

Tycker det är tragisk de som köper motorgräsklippare idag, eller att det ens säljs, räcker med att en granne köper en bra robotklippare, så hänger resten på.

Installerade till en kollega, Husqvarna såklart, grannarna superanti, kommer aldrig att fungera, efter en månad köpte de en likadan, samma med våra grannar, mycket borta och när de ska klippa regnar det, köpte en med i år, superöjda, mormor har också en, likadant där, grannarna hängde på.

Sen att slippa höra grannen klippa gräset, samt att på sommaren gör man annat, sitter i Spanien och svettas med en snorkall öl, och gräset..växer, men vem bryr sig..bara dåligt att den inte kan ta in posten när den ändå passerar lådan..
Man kan nästan tro att du säljer Husqvarna Robot gräsklippare :) Jag köpte en Gardena och den är väl snålversionen av de bättre påkostade Husqvarna, men den funkar bra. Tyvärr nog den fulaste man kan hitta...men min poäng är man kan köpa en väl fungerande robot för 10 000 som gör livet enklare, Men många har frågat, men fungerar det verkligen? Ja absolut, och samma med Robotdammsugaren, men där skall man nog inte snåla för jag har hört om dom som snålat och gett upp. Köpte samma modell som en kompis med hund har som sa att den funkade över förväntan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.