Hand håller en 120mm skruv mot en tegelsten för att demonstrera storleken för fästning i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska fästa 2st 4,5” reglar i en tegelvägg för att sen sätta upp OSB alt. Plywood på. Är lite fundersam över detta, kommer det att fungera eller är det en bredare regel eller kortare skruv som gäller?
Eller dra skruven genom OSB/regel/tegel för att inte gå igenom hela tegelstenen?
(Skruven är 120mm)
 
Menar du 2"4? Alltså 45 mm på platten? Annars så är ju regeln dels väldigt konstigt mått samt i princip lika tjock som skruven är lång.
Ska du göra som du tänkt så behöver du kortare skruv men framför allt kortare plugg också. (Framgår i.f.s. inte vad som är på andra sidan teglet. Men om det inte gör något att den går igenom är det inte jättenoga).
Sen så ser det ut som att du har fel typ av plugg dessutom, om det är den på bilden du tänkt använda dig av.
 
Nej då, den där pluggen tillhör skruven, använder dom till dörrkarmar när väggarna är av gott o blandat som tex håltegel, lättbetong mm.
Gängan är väldigt grund, så det går lika bra att spika i dom som att skruva.
 
Isakare Isakare skrev:
Nej då, den där pluggen tillhör skruven, använder dom till dörrkarmar när väggarna är av gott o blandat som tex håltegel, lättbetong mm.
Gängan är väldigt grund, så det går lika bra att spika i dom som att skruva.
Ja, att skruven fungerar med pluggen råder det inga tvivel om.
Däremot ser det ju ut att vara en universalplugg. Behöver inte innebära problem, men det kunde ändå vara snällt att nämna tyckte jag.
 
Nej, det är ingen universalplugg eller vanlig skruv, jag köpte sådana förra veckan och de säljs i förpackningar tillsammans.
Det är typ som en större spikplugg men den har fäste för T30 el T40 beroende på storlek, det är mest för att kunna skruva ut den, men det går att skruva i också. Pluggen är konisk i början, samma kona som skruvskallen.

Till TS fråga. 100 mm funkar om du inte vill gå igenom teglet. Håltegel är aldrig optimalt, men de där brukar fastna riktigt bra, se till bara att du inte drar för hårt om du skruvar in dom, det tar inte tvärstopp som tex en grövre gänga i trä, drar man för hårt kan gängan börja snurra i pluggen.
 
En fullösning är att trycka in lite pl400 i hålet innan du kör i pluggen, då fyller du ut lite av håligheterna och pluggen får mer yta att fästa på.
 
C C.Lundin skrev:
Menar du 2"4? Alltså 45 mm på platten? Annars så är ju regeln dels väldigt konstigt mått samt i princip lika tjock som skruven är lång.
Ska du göra som du tänkt så behöver du kortare skruv men framför allt kortare plugg också. (Framgår i.f.s. inte vad som är på andra sidan teglet. Men om det inte gör något att den går igenom är det inte jättenoga).
Sen så ser det ut som att du har fel typ av plugg dessutom, om det är den på bilden du tänkt använda dig av.
C C.Lundin skrev:
Menar du 2"4? Alltså 45 mm på platten? Annars så är ju regeln dels väldigt konstigt mått samt i princip lika tjock som skruven är lång.
Ska du göra som du tänkt så behöver du kortare skruv men framför allt kortare plugg också. (Framgår i.f.s. inte vad som är på andra sidan teglet. Men om det inte gör något att den går igenom är det inte jättenoga).
Sen så ser det ut som att du har fel typ av plugg dessutom, om det är den på bilden du tänkt använda dig av.

Ja precis 2”4 4,5x4,5 är det.
Vet inte vad som finns på andra sidan teglet.
Det finns ingen risk att jag ”klyver” teglet genom att gå igenom hela stenen med skruven?
Vart på stenen är det bäst att göra hålet?
Det var detta jag fick som var bäst lämpad för håltegel. Fästet är T40.
 
Kan du välja var du ska fästa, så helt klart mitt på stenen, du spräcker inte stenen om man murat väl när det byggdes. Det är värre när man ska ha upp nått med färdiga hål och bestämd höjd, och hamnar i kanten eller i bruket.

Du ska vad jag förstått sätta upp en vägg ?? Inga problem alls.
 
Du skall inte slå i skruven, det är en fasadplugg, inte en spikplugg. När du måttar på bilden så ser det ut som att du har koll på att pluggen oxå skall gå igenom träregeln men jag poängterar det ändå.
 
Isakare Isakare skrev:
Kan du välja var du ska fästa, så helt klart mitt på stenen, du spräcker inte stenen om man murat väl när det byggdes. Det är värre när man ska ha upp nått med färdiga hål och bestämd höjd, och hamnar i kanten eller i bruket.

Du ska vad jag förstått sätta upp en vägg ?? Inga problem alls.
Ja precis, 3 reglar och sen osb på det.
Har fixat reglar som är 4,5x70 passar de bättre tro?
Skruven går ju på så sätt inte igenom teglet men den gängade delen hamnar en bit på regeln då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.