Hej
Häromdagen blev det mörkt i en del av vårt hus (ny köpt). Detta skedde enligt min fru när vi satt på golvvärme och elradiator i övervåningen samt Tvättmaskin och diskmaskin. Lite under sökning visade säg att Fas 1 en av huvusäkringar (25 A) har fått en rejäl smäll, proppen fick ett hål i hatten, hmmm, 25 A. En kartläggning av El centralen visar sig nödvändig. See bifogad xls ark.
Det finns en HC i källaren där några säkring går via en jfb och andra utan. En av säkringarna som går via jfb och som är märkt med b16A (3G1.5kvmm), står ensam för övrevåningens central ??. (skulle det inte vara 5G2.5kvmm?).
Nå väl, efter kartläggningen av säkringarns matning se i xls-arken nedan tycker jag att en snedfördelning på Fas 1 föreligger.

Kommentarer från forummet emottages tacksamt.
 
Var är excel-arket ?????

25 A huvudsäkring i ett nytt hus låter höjt.....
 
Det går inte att se något xls ark.

Om det stämmer att övervåningen matas med 3X1,5 16A. Så ser jag flera tänkbara fel med det. Är det en enfas matning upp till andra våningen som där har en egen undercentral? Eller är det verkligen en 3-fas matning upp dit. För om det är enfas så stämmer antalet ledare, men är i klenaste laget. Det har framgått av inlägg här att om omtändigheterna är gynnsamma så kan det vara ok med 1,5 kvmm och 16A. Men då måste det räknas noga på det och det bör vara en elektriker med lämplig kunskap om hur man förlägger kabeln osv.

Om det är en 3-fas matning så måste det vara 5 ledare, framförallt om det är draget efter en jfb. För om dom har dragit upp nollan och sedan gjort nolla och jord av den där uppe så skyddar jfbn igentligen ingenting. Dessutom är det i så fall aldeles för klen kabel (nollan har ju i så fall gjorts om till PEN ledare, vilket man inte får göra. Och PEN skall vara 10kvmm).

Vad var det för golvvärme? Effekt?
 
Jag försöker ladda upp xls arken, men det går inte, det klagas på att minnet räcker inte, det är ju 25 kb stor, gör jag fel ??
 
Jag kanske skulle förklarat bättre, vi köpte huset nyligen, huset är byggt 1923 !

roli skrev:
Var är excel-arket ?????

25 A huvudsäkring i ett nytt hus låter höjt.....
 
som sagt huset är från 1923, vi köpte det nyligen. Sorry för förvirring

//Templer
 
Tack för svaret, jag skall försöka ladda upp xls arken.
Det är en fas som går upp till andra våning. iom att ja inte har några fakta om golvvärme i andra våning så har jag svårt att säga exakt. Men om man skulle gissa så kan vi säga 1200 W ca 3kvm.
hempularen skrev:
Det går inte att se något xls ark.

Om det stämmer att övervåningen matas med 3X1,5 16A. Så ser jag flera tänkbara fel med det. Är det en enfas matning upp till andra våningen som där har en egen undercentral? Eller är det verkligen en 3-fas matning upp dit. För om det är enfas så stämmer antalet ledare, men är i klenaste laget. Det har framgått av inlägg här att om omtändigheterna är gynnsamma så kan det vara ok med 1,5 kvmm och 16A. Men då måste det räknas noga på det och det bör vara en elektriker med lämplig kunskap om hur man förlägger kabeln osv.

Om det är en 3-fas matning så måste det vara 5 ledare, framförallt om det är draget efter en jfb. För om dom har dragit upp nollan och sedan gjort nolla och jord av den där uppe så skyddar jfbn igentligen ingenting. Dessutom är det i så fall aldeles för klen kabel (nollan har ju i så fall gjorts om till PEN ledare, vilket man inte får göra. Och PEN skall vara 10kvmm).

Vad var det för golvvärme? Effekt?
 
Golvvärme brukar inte vara mer än 100 - 120 w per kvm.

Igentligen låter det lite skumt att din huvudsäkring på 25A skulle sticka för den belastniing du nämner. Vet iofs inte hur mycket elradiatorer du har där på den fasen. Men som sagt, proppen bör tåla en ganska rejäl överlast under typ en timma utan att sticka.
 
Om jag lyckas få den xls arken någon ggn :-[.

Hur somhelst, försöker lista upp säkringar som är anslutna till Fas 1:

1) Centralen 2ra våning där finnes golvvärme säg 360 W, plus handuktork på 500 W, Elradiator på 700 W, TV, dator, belysning och uttag till fyra rum.

2) häll spis två plattor, tro att 1/3 används på denna fas
3) Diskmaskin
4) tvättmaskin
5) El-patron 2 st (3 + 6 kW) säg 1/3 används av denna fas
6) Radiator pumpar 2 st (ca 90 W st)
7) belysning och uttag för tre rum.
Fas 2 och tre har endas en last på ca 5000 resp 6000 W tror jag !

Några ideer?
 
Låter väldigt felbelastat.

Svårt att säga såhär men det skulle ju bli betydligt jämnare om diskmaskin och tvättmaskin flyttades till fas 2 resp 3 eftersom du har en hel central på en fas.

Sedan att den är avsäkrad med 16A på 1,5mm kabel är ju ett annat problem..
 
Håller med, bifoga xls filen och en skiss så förstår du bättre.

tack för kommentare.
så ser det ut med säkringar nu. Det blir ett nytt projekt att göra iordning detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.