Takpappen på vår sommarstuga börjar närma sig 30 år nu, och frågan är varje år om det är dags att lägga ny. Det är ett ganska stort jobb, stugan är ca 60m2. Frågan är nu: hur vet man om pappen är slut? Kan man se det, eller märker man det först när man fått en vattenskada? För mig som amatör ser pappen ut som den gjorde när den var ny.
En annan fråga: ska pappen läggas horisontellt eller vertikalt? Den befintliga pappen ligger horisontellt, men jag har hört lite kommentarer under åren om att den ska ligga åt andra hållet. Nån som vet?
 
Svårt att säga när den är slut... den blir väl lite spröd med åldern och kan "spricka" men är man uppmärksam kanske man ser ebentuella läckage innan skadorna blir för stora men då är det ju svårare/stressigare att planera in bytet.
Horisontellt ser jag som enklast att lägga som amatör, har sett vertikalt men då har man satt extra tätning över skarvarna...

Har rivit ett tak med ca 4-5 lager papp så förr körda man lager på lager principen.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Svårt att säga när den är slut... den blir väl lite spröd med åldern och kan "spricka" men är man uppmärksam kanske man ser ebentuella läckage innan skadorna blir för stora men då är det ju svårare/stressigare att planera in bytet.
Horisontellt ser jag som enklast att lägga som amatör, har sett vertikalt men då har man satt extra tätning över skarvarna...

Har rivit ett tak med ca 4-5 lager papp så förr körda man lager på lager principen.

/ATW
Bör man alltså byta/lägga ny papp efter ett visst antal år? Man kan ju misstänka att det är många som har samma problem som jag, taket ligger där det ligger och man kanske inte ägnar det så stor uppmärksamhet. Förrän det är för sent...
Tillverkaren (kommer inte ihåg om det var Mataki eller Icopal) garanterade 25 år, vad jag minns. Så det är kanske bara att "bita i det sura äpplet" och planera för ny papp?

Men man kan alltså bara lägga ny papp på den gamla? Det skulle ju göra det hela betydligt enklare än om den gamla pappen måste bort, den är ju både spikad och klistrad.
 
Det är nog många faktorer som spelar in... hos mig verkar de ha lagt fler lagar på solsidan... men det var i början av förra århundradet... sen avslutade med att lägga plåt rakt över pappen på 50-talet. Råspånten var i bra skick det var mest närmast vindskivorna det var lite skadat...

Din fråga är svår att svara på men ofta gäller ju, ser det bra ut så är det bra.

När det gäller att lägga papp på papp så lär det väl fungera men det tar inte så fasligt lång tid att få bort pappen heller med en barkspade och brytjärn och då kan man ju inspektera råsponten med.

/ATW
 
Takpapp är lurig att se konditionen på. Räcker ju med microsprickor för att det skall börja krypa fukt.

Kan du hålla koll från vinden så kan du ju vänta in i det sista, om det inte går att kolla taket underifrån skulle jag hellre byta för ofta än att ta en fuktskada.

Gällande vågrät vs lodrät läggning så är det olika på olika produkter.
 
Rickard.
Ett papptak brukar skvallra om det behöver bytas vid detaljerna, själva ytan brukar klara sig längre. Kolla att pappen sitter fast ordentligt och ser tät ut vid fotplåt, skorstenar, avluftning eller ventilationsrör och gavlarna.

Läggningen skiljer sig beroende vad det är för papp, allt står i montagebeskrivningen (eller så vet takläggaren det).
 
C
Larsa Larsa skrev:
Takpapp är lurig att se konditionen på.
Instämmer. Vi hade ett gammalt tak som började läcka rätt rejält, men allting såg "tipptopp" ut, även vid närmare undersökning. Fick lägga på tätmassa på måfå i flera omgångar innan vi lyckades täta det tillfälligt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ett papptak brukar skvallra om det behöver bytas vid detaljerna, själva ytan brukar klara sig längre. Kolla att pappen sitter fast ordentligt och ser tät ut vid fotplåt, skorstenar, avluftning eller ventilationsrör och gavlarna.

Läggningen skiljer sig beroende vad det är för papp, allt står i montagebeskrivningen (eller så vet takläggaren det).
Pappen är faktiskt lite sprucken vid takfoten och där den är uppvikt vid gavlarna, så det är nog dags för ny papp. Jag tänkte lägga pappen själv, jag har gjort det tidigare ett par gånger. Fast nu för tiden verkar den vara självklistrande, så man slipper kleta med pappklistret. Byggmax har en variant som är 1 meter bred, den som ligger nu är 70 cm. Nån som känner till denna papp?
https://www.byggmax.se/ytpapp-glaciär-3-kristallsvart-p17281
 
Rickard.
Trebolit tillverkas i Höganäs i samma fabrik som Mataki och båda håller absolut högsta klass inom tak produkter. Så du kan känna dig trygg att den är av liknande kvalité som Mataki och icopals variant.

Sen har jag aldrig jobbat med papp med klisterkant så jag bör inte säga något om det.
 
Ska du använda dig av en produkt med klisterkant rekommenderar jag dig att lägga pappen horisontellt då du inte har en svetspapp med sbs produkt med asfalt utflyt. Som på bilden mvh
 
  • Takläggningsarbete med horisontellt applicerad svart takpapp och klisterkant nära huskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christian-johansson skrev:
Ska du använda dig av en produkt med klisterkant rekommenderar jag dig att lägga pappen horisontellt då du inte har en svetspapp med sbs produkt med asfalt utflyt. Som på bilden mvh
Bra bild, där ser man hur det ska se ut. Var och köpte materialet idag på Byggmax, nu är det bara att invänta lite vackert väder till takjobbet. Funderar nu bara på om man kommer behöva en varmluftspistol till detta, eller om det räcker med att stampa fast klisterfogen med foten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.