Hej på er!

Någon som har några tips att ge angående en krånglande myggfälla? Skulle dra igång den för säsongen men se det gick inte. Ström har den för indikeringslampan börjar blinka lite lagom som den skall. Efter ett tag så blinkar den snabbare dock vilket om jag inte minns helt fel innebär just det - fel - på den. Fläkten har aldrig dragit igång vad jag kan höra. Jag har precis rengjort den med gaspatron, gasflaskan är full och den fungerade när jag ställde undan den i höstas. Jag öppnade den men hittade inget uppenbart fel som brända komponenter, dåliga anslutningar eller trasiga kablar.

Någon som har något hett tips? Antingen om vad det kan vara eller var jag kan få hjälp. Bor i Göteborg...

Tacksam för snabba tips, det är myggår i år!!! ;)

Tomas
 
Låter som att det är tänd elementet som har lagt av. Finns att köpa som reservdel för några hundralappar. Bytte på min förra året och det är inget svårt/krångligt.
 
Tack för tipset! Hittade till Acreto AB i Göteborg som importerar och distribuerar bland annat dessa maskiner. Ska skriva till dem och fråga om de har delar eller om de har något annat tips. :)
 
Hej,
Tänkte uppdatera med lite matnyttig info trots tråden är ett år gammal!

Fick själv lite problem med min Patriot för några dagar sedan, inköpt 2012 så försök med garanti var inte att tänka på(nästan 3år gamal), deras kundservice hänvisade endast till återförsäljare/serviceverkstäder.

Över till problemet: Min hade liknande fel som ToRy (trådstartaren) fast det var tändelementet som inte fungerade. Köpte ett nytt element men det hjälpte inte, mätte och det var samma ohm-tal (minns inte exakt men det vara bara ett par ohm). Går enkelt att kolla om elementet fungerar: Skruva loss gröna kåpan sen är du inne i maskinen skruva sedan loss tändelementet (går in i aluminiumhuset precis bredvid kretskortet, har två blå trådar). Håll elementet försiktigt med fingrarna eller en tång sätt sedan i nätadaptern och starta maskinen. Om elementet fungerar så ska den börja glöda efter en stund. Min maskin började aldrig glöda så jag började mäta lite på kretskortet och kom fram till att MOSFET-transistorn som ger ut spänning till elementet inte gjorde det, men det sitter en likadan MOSFET till fläkten så jag bytte plats på dessa och då fungerade inte fläkten längre men däremot så började elementet glöda :)
Gladare än Åsa-Nisse så var det bara till att beställa ny MOSFET på Elfa (LR2703 tror jag den heter, står på) kostar 9SEK + frakt.

OBS: Är du osäker på elektronik så kan det vara fördelaktigt att lämna maskinen till en serviceverkstad.

Lycka till//
 
  • Gilla
moonsire och 3 till
  • Laddar…
Hej igen,

Vill bara uppdatera att jag nyss fick hem MOSFET-transistorn och monterade den på kretskortet varpå maskinen började fungera igen. Ganska billig lösning (9kr + frakt) jämfört med att lämna iväg till verkstad.

Problem med Mosquito Magnet Patriot
Mosquito Magnet Patriot startar inte
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Har problem med min patriot nu, lite mer än 2 år är den!

Problemet är att den går max ett dygn, sen måste jag starta om den.

Startar och går utan problem, har provat att byta gasol flaska oxå, ingen skillnad.
 
  • Gilla
jollebolle
  • Laddar…
Nu har jag testat att snabbt bara slå av och på maskinen en gång per dygn, då har den gått i fyra dygn utan att stänga ner!

Nån som har nån ide vad det kan bara för fel?
 
tbyn: Ingen aning vad det felet kan bero på men jag kan ju i alla fall ställa den uppenbara frågan; har du blåst rent den enligt instruktion?

För övrigt kan jag komplettera min egen trådstart med att problemet löste sig genom att jag via Acreto kom i kontakt med en servicekille i Ulricehamn (fällan står vid sommarstugan i den kommunen) som var mycket hjälpsam. Det slutade med att han via telefon tipsade om ett par saker att kolla först och mycket riktigt, där var glapp i någon anslutning som var mycket enkel att fixa. Nu minns jag inte exakt var det var men jag behövde aldrig lämna in maskinen utan jag bände lite på anslutningen och sen dess har den gått.
 
Det har jag gjort, har tom gjort mellan rengöring med två patroner!

Okej får ta kontakt med dom och höra lite då.
 
T tbyn skrev:
Okej får ta kontakt med dom och höra lite då.
Eftersom det har gått ett par år sedan du skrev i ämnet antar jag att du till slut fick hjälp med din myggfångare. Tyvärr har jag fått exakt samma problem med min, så det skulle vara bra om du vill skriva ett par rader om hur felet avhjälptes.
 
  • Gilla
spony82
  • Laddar…
Bumpar upp tråden :)

*Bump*
 
Jag håller precis på att försöka fixa min MM Patriot. Har redan mekat med den ett par dagar ,och sett på massa Youtube-filmer, samt pratat med en serviceverkstad. Så här är en sammanfattning:

Sakerna jag kollat, och beskriver nedan, är Glödtändaren, insprutningsventilen och Thermistorn. Jag har såklart också gjort rent maskinen ut-och invändigt samt med en quick-.clear.

Vanligaste felen är att glödtändaren lägger av, det kan man testa som beskrivet ovan, skruva upp maskinen, skruva loss "tändstiftet" och starta maskinen. Efter några minuter bör den börja glöda. På min Patriot hör man att fläkten varvar ner och upp lite innan det tänds. Funkar den inte finns det att köpa antingen från Acreto eller på närmsta Granngården.

Näst vanligast är att maskinen inte får nog bränsle. Det beror oftast på munstycket som sprutar in gasen i brännkammaren. Jag sitter just nu med det munstycket i förgasar-rengöring, och hoppas det ska funka. Annars åker jag till närmsta Acretoverkstad imorgon och köper ett nytt sådant. (snabbare än att köpa från Amazon) Hjälper inte det så får jag nog lämna in den så får de försöka laga den.

En annan sak jag kollat, som också är rätt vanligt, är att thermistorn funkar. Den mäter om det blir nån värme i brännkammaren, och blir det inte det så blinkar maskinen rött. Jag testade den genom att skruva loss den, slå på maksinen, vänta tills den körde igång, så värmde jag upp den med en gaständare. Så började lampan lysa konstant på maskinen. Man kan också testa hur resistansen i den ändras när man värmer upp den, men för mig var det här enklare.

Det finns flera bra youtubefilmer som visar hur man öppnar upp maskinerna, och både ACreto och den verkstad jag snackade med var superhjälpsamma. Så jag har hopp om att jag får igång min maskin under morgondagen!

 
  • Gilla
Ropit
  • Laddar…
Hej, jag har köpt en 4 år gammal Patriot, som endast är använd i ett halvår. Förra ägaren (som jag känner lite) var inte nöjd med resultatet, så den blev stående. Nu har den gått här i några dygn, i ett rel mygg tätt område. Resultatet är inte upphetsande - 10-15 döda/halvdöda mygg. Allt låter ok om MM, och gas finns det. Ny "sockerbit" istoppad. Har ingen adapter, och har inte lyckats göra ren den. Ser i övrigt ut som ny. Varför fångar den inte fler mygg tro????????
 
Om den går igång med fast sken, fläkten kör, och allt verkar ok så skulle jag tippa på att du bör öppna upp maskinen och se till att det inte är luftflödet som begränsats av något. Sen antar jag att du ställt den i skuggan, med myggen nedvinds?
 
Ok, tack. Den står i skugga, bakom friggeboden, ett par meter från väggen. Det är öppet och fritt runt om i övrigt. Det är det mest myggtäta området. Vad menar du men "myggen medvinds"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.