Tänkte isolera garaget i vår men har några funderingar.

Fasaden består av plywood eller liknande och träpanel är, se bilder.

Det finns ju ingen luftspalt om jag sätter isoleringen direkt mot skivan på insidan, men hur ska jag kunna få till en sådan när skivan sitter direkt på reglarna?

Behövs luftspalt verkligen i den här konstruktionen?
Gul vägg med vertikal träpanel och mellanrum synliga vid nära betraktelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså panel spikat med mellanrum direkt på skivan. Syns först om man tittar riktigt noga.
Inredningsvy av ett oisolerat garage med plywoodskivor monterade på träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon idé?

Är enda lösningen att ta bort panelen, sätta horisontell tunn regel och sedan panel på den och då blir plywooden kvar innanför luftspalten?

Eller måste man ta ner hela plywooden också?
 
Bort med träfasaden och skivorna. Häfta upp vindduk och sen läktar du cc60 med 28*70 virke innan panelen återmonteras. Sen isolering invändigt och sedan plast.
 
Funderar på att låda plyfaskivorna sitta kvar istället för vindduk?
Känns inte som det gör någon skada att ha dem kvar?
 
Mikael_L
Det skulle ev kunna gå att bara isolera innifrån i regelfacken och sen slå på inneväggar. Plyfan fungerar utmärkt som vindskydd, men kan, beroende på färg, vara för diffusionstät.

Problemet är i stort vilken färg som det är på fasaden, är det en väldigt diffusionsöppen färg, typ slamfärg, torde det inte bli några problem. Är det en ganska diffusionstät plastfärg (akryl, latex) så blir det värre, hur ska plyfan och fasadbrädorna kunna torka ur?
Detta är anledningen till att ha en luftspalt bakom fasadbrädorna, virket ska kunna torka.

Om du har ett kallställt garage, eller bara grundvärmt, men framförallt typ ingen fuktproduktion i garaget, så kan hela väggen torka ur inåt istället. Skippa isåfall all form av diffusionstät plast på insidan, var noga med att hålla en låg luftfuktighet inne i garaget, och helst ganska svalt (då blir inte ångtrycket så högt i luften inne i garaget och det driver inte in fukt i väggarna på det viset).
 
Jag skrev lite otydligt, tänkte alltså att jag tar ner panelen och sätter läkt för luftspalt utanpå plyfan och sen på med panel på det.
Då får jag en luftspalt mellan plyfan och panelen.
Men bär jag skrota plyfan helt och sätta vindduk istället?
 
Tycker du ska riva plyfan helt. Använd den på andra sidan sen bakom gipset så du har nåt o skruva i.

Så inifrån o ut, vindduk, gles och sen panelen.
 
Även utan färg är plyfan troligtvis för tät (lim).

Så säkrast att ta ner.
(Att använda utanpå luftspalt på utsidan el på insidan innanför gipset går bra.)
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Vad är det som gör att den är för tät?
Jag kommer ha plast innanför isoleringen.
Men ska den ner så tar jag ner den!
Om jag tar ner den, fungerar 28×48 som spikläkt?
 
sir_erken skrev:
Vad är det som gör att den är för tät?
Jag kommer ha plast innanför isoleringen.
Men ska den ner så tar jag ner den!
Om jag tar ner den, fungerar 28×48 som spikläkt?
Jag tror att det är de flera lager med limskikt som gör den för tät. Limskikten borde motsvara färglager i täthetshänseende. Så med plast på insidan så finns det en risk att om fukt tränger in, (t ex slagregn utifrån eller fukt inifrån genom små hål, revor, glipor etc genom plasten), så får det svårt att torka ut.

Jag hade inte chansat. (Hade dock precis som du vänt och vridit på alla möjligheter att ev slippa ta ner plyfan...)
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Då åker den ner och vindduk upp!
Jag har en massa 28×48 liggandes så att det räcker till spikläkt
för fasaden men är det för klent? Nån skrev 28×70?
Som man ser på bilden är det reglat cc 120 lodrätt och sedan ca cc60 liggandes också så jag tänkte slå på 28×48 utanpå vindduken på den liggande regeln.

Edit: skriver från mobil...
 
Redigerat:
Går lika bra med 28*48.
 
Hej!
Väcker tråden och hoppas på respons av er som redan skrivit i den eller andra med erfarenhet. Hoppas på svar:)

Jag har precis börjat med att städa ut kallgaraget och ska nu isolerat det. Jag har exakt samma konstruktion på min garagevägg som i TS garage och bilder ovan. Jag har läst många trådar men blir inte helt klokt. Har haft kontakt med en bekant som är en duktig yrkessnickare av "gamla gardet". Enligt honom så går det bra att bara lägga in isolering i facken, direkt mot träfiberboarden/plywooden och sen klä innerväggarna med valfri skiva.

Sett utifrån blir det alltså Ytterpanel-plywood-isolering-plywood (målad).

Som tillägg kommer vi inte plasta väggarna alls, tjockleken på isolering kommer vara 70mm. Däremot så kommer jag nog köpa Cellolusa isolering då jag uppfattat det som att denna är mer förlåtande till detta "tänk" med eventuella fukt problem etc.

Innertak byggs och isoleringen kommer vara totalt 120 mm med sån där papp överst. Jag kommer även sätta in en Pax/Fresh Iq fläkt för den eventuella fukten i garaget.

Användningsområde blir snickra/fixarverkstad samt hemmagym.

Vad tror ni, fungerar detta? Blir inte riktigt klok av alla trådar:)

Tack på förhand!
 
Vi rev ner allt, satt ny panel med luftapalt, isolerade samt satte installationsskikt för el. Det blev jätte bra. Vi tänker inreda en del av garaget till boyta och var därför bi var noga.

Grannen hade samma fasade och satte bara 70 isolering i facken på insidan och sedan en osb-skiva som han målade vit. avsevärt mindre jobb och har fungerat bra i 10 år för honom. Ser snyggt ut fortfarande.
 
Stort tack för svar, jag förstod nästan att ni gjorde så av tråden att döma. Bra jobbat utav er! Jag har ju exakt samma väggkonstruktion som ni "hade", till och med samma fasadfärg:)

Även glädjande att läsa om grannens strategi och det lutar att vi gör samma sak med med Cellolusa isolering och mycket bra ventilation/fuktstyrning.

Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.