Jag har en Ubiquiti UniFi AP-AC-Lite som jag köpte och installerade för över ett år sedan. Den fungerar som den ska, men jag skulle vilja logga in på den för att se lite statistik och kanske uppdatera firmware.

Jag har installerat UniFi Controller på en laptop som jag har kopplat med kabel till samma router som accesspunkten. Jag kör UniFi Controller och klickar på "Launch a browser to manage the network". Det öppnar en browser på "https://localhost:8443/manage/wizard/" som visar en tom lista med "No devices found".

UniFi Network konfigurationssida med "No devices found" meddelande i enhetens konfigurationslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag kör UniFi Discovery Utility hittar den min accesspunkt, men när jag klickar "Manage" och "Apply" vill den att jag ska göra en reset.

Skärmdump av UniFi Discovery Utility som visar "Reset Default Required" meddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ju inte nollställa och konfigurera accesspunkten igen.... Jag vill bara logga in på den och kolla läget. Någon som vet hur man ska göra?
 
Har du installerat accesspunkten med appen sen tidigare? Man kan inte ha den installerad med både app och controller utan du får välja ett av alternativen
 
P patfred skrev:
Har du installerat accesspunkten med appen sen tidigare? Man kan inte ha den installerad med både app och controller utan du får välja ett av alternativen
Nej, jag installerade den med en PC.
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
L-Bror
Har du inte användarnamn och lösen så blir det till att köra en reset.
 
L-Bror L-Bror skrev:
Har du inte användarnamn och lösen så blir det till att köra en reset.
Fast jag har användarnamn och lösen. Oavsett om jag skriver in rätt eller fel lösen får jag meddelandet ovan.
 
Är det samma controller du kör nu som när du installerade den? Annars behöver du göra en reset.

Edit: å andra sidan borde du väl hitta den, men som "managed by other" :thinking:
 

Bästa svaret

Du måste använda samma dator och controller som du installerade med...

Som du ser så är status Managed/Adopted, det innebär att den redan är länkad till en annan dator som kontrollerar den.
 
Måste jag alltså använda SAMMA dator som jag använde när jag installerade? Det räcker inte med samma mjukvara installerad på en annan dator?
 
Det är vissa filer/information som finns på den gamla som måste flyttas över till nya.

För att få fram statistik etc så måste kontrollen vara igång hela tiden, det är kontrollen som samlar in och lagrar statistiken.
Kontrollen kan ligga på en vanlig dator, NAS, Raspberry Pi, CloudKey, ”molnet” etc.
 
Z ZipLock skrev:
Måste jag alltså använda SAMMA dator som jag använde när jag installerade? Det räcker inte med samma mjukvara installerad på en annan dator?
Ja, nej..
 
Z ZipLock skrev:
Måste jag alltså använda SAMMA dator som jag använde när jag installerade? Det räcker inte med samma mjukvara installerad på en annan dator?
Tyvärr är det så ja. Jag fick också lära mig det den hårda vägen.
 
Du måste inte använda samma dator men du måste ha en backup från kontrollerprogramvaran som du importerar om du installerar programvaran någon annanstans. Annars kan ju vem som helst ta kontrollen över dina accesspunkter utan fysisk närvaro.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Tack för alla tips! Jag lyckades gräva fram den datorn som jag en gång använde för att installera accesspunkten och då fungerade det direkt.

Hur gör man en backup från kontrollerprogramvaran så att jag kan installera på min andra dator? Har letat efter export eller backup utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.