Har det ju inte varit denna semester >:(
Man hinner inte långt mellan skurarna
 
Har mild panik över hur vi ska få huset färdigmålat...

Vi tar ingen semester i år. Hade planerat att måla innan och efter jobbet, men...

Man ska inte måla innan daggen torkat bort, dvs inte före 9-tiden enligt målaraffären.

Man ska inte måla för sent på dagen heller. Färgen måste torka lite innan natten. Så man ska sluta senast 4-5 på eftermiddagen.

Dessutom ska man inte måla i direkt solsken och inte heller i regn.

Tiden är onekligen begränsad.

Berit
 
Ja detta väder driver en till vansinne.

Vill man få något gjort så är det bara att bända lite på reglerna för hur man skall göra.

Jag undviker den allra varmaste solen mitt på dagen men målar iövrigt närsomhelst. Dock är jag noggran med att låta färgen torka ordentligt innan jag fortsätter.
 
Bänder även jag på reglerna. Men det jag följer är ialla fall att inte måla på fuktig fasad, dvs direkt efter en skur. DÅ kan man ju passa på att måla takfoten istället så hinner ju fasaden torka.
Eller så går man in och spacklar tak...
 
;) När jag köpte fasadfärg i Måleributiken, så lånade de ut (mot en liten summa) en fuktmätare i 14 dagar. Den stack man in i träet och så visste man om man skulle måla eller inte, beroende på vilken siffra som visades. Det skulle helst inte vara under 6-8 grader varmt i luften sa de också.

Jag målade på hösten så på förmiddagarna startade jag vid 10-tiden och i österläge och följde sedan den svaga solen till väster och slutade vid 3-tiden så det skulle hinna torka innan kvällsfukten kom
 
Har också bänt iallafall en regel... målade tills ganska sent in på kvällen i midsommarveckan. Det var varmt och torrt fram till elva-tiden på kvällen så vi tog risken och målade till 8. Färgen fick ca 3 timmar att torka lite.

Det här är på västkusten och det var sol. Vi fick göra motsatsen till vonSassen - undvika solen genom att gå runt huset. Vi målar hela huset inklusive foder i samma färg och har upptäckt att vi kan i stort sett måla en halv bräda och fortsätta nästa vecka utan att man kan se färgskiftningarna.

Jag tror att vi använder samma färg (Tinova VX) som vonSassen så vi kanske kan bända på lite till. :D

Ger dom samma råd om tider till alla oavsett var i landet man är??

Berit
 
:) Vet ej det, så det kanske låter annorlunda i en motsvarande butik på Västkusten. Så klart är det annorlunda på de korta dagarna om hösten. Man kanske även kan ha en hygrometer för att kolla lite hur fuktigheten i luften förändras över dagen!

Helena med
Nationalschabraket
 
Har också problem med väder o målning....
Jag frågade en målare som sa att det där med att inte måla för sent på kvällen bara gäller "sista" lagret - Av utseende skäl. Jag har inte kommit långt med grundfärgen så bara det inte ser ut att komma någon skur så målar jag på :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.