Hej,

När vi köpte vår sommarstuga så hade tidigare ägare grävt en brunn (med en nedgrävd tjockare slang i marken från brunn till utanför huset), inlöpt hydroforpump (DAB Jet 102 M) samt en varmvattenberedare.

Fråga 1:
Jag försöker klura ut vilka slangar och kopplingar (framförallt dimensioner) jag behöver för att dra rätt storlek på slang från brunnen, in i pumpen, sen vad som behövs för att fortsätta till beredaren? Bifogar en bild på pump info.

Fråga 2:
Jag har lite ont om plats i stugan då den är 70 kvm och alla rum behövs så funderar på om man skulle bygga nåt lite hus utanför, eller är det bäst att ha allt i huset? Hur ”brukar” man göra? Satsar på endast sommarvatten
 
  • Närköpsskylt på en DAB Jet 102 M hydroforpump med tekniska specifikationer och certifieringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är "sommarvatten", så går det väl alldeles utmärkt att bygga något litet "pumphus". Har själv en pumpautomat i ett "luftigt" förråd och en placerad på en hylla direkt på yttervägg. Hyllan är sedan inklädd med tak, sidor och en front på gångjärn. Fördelen med att ha det ute är ju att det inte gör så mycket när man slabbar med vattnet ( startar/stoppa anläggningen eller byter filter ). Tänk bara på att du behöver en hydrofor eller en hydropress också, så inte pumpen måste gå hela tiden.
Vad gäller rör/slang så har jag PEM 25 in och 12 och 15 mm kopparrör ut. Tänk också på att göra en "lägstapunkt" där du lätt kan tappa ur systemet inför vintern. En VVB, som är lätt att tappa ur är ju de stående eller vägghängda varianterna.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det är "sommarvatten", så går det väl alldeles utmärkt att bygga något litet "pumphus". Har själv en pumpautomat i ett "luftigt" förråd och en placerad på en hylla direkt på yttervägg. Hyllan är sedan inklädd med tak, sidor och en front på gångjärn. Fördelen med att ha det ute är ju att det inte gör så mycket när man slabbar med vattnet ( startar/stoppa anläggningen eller byter filter ). Tänk bara på att du behöver en hydrofor eller en hydropress också, så inte pumpen måste gå hela tiden.
Vad gäller rör/slang så har jag PEM 25 in och 12 och 15 mm kopparrör ut. Tänk också på att göra en "lägstapunkt" där du lätt kan tappa ur systemet inför vintern. En VVB, som är lätt att tappa ur är ju de stående eller vägghängda varianterna.

Tack HasseTeknik! Många bra tips! Hur gör du på vintern, står pumpen kvar i förrådet? Är det isolerat?
 
H Hemmafixarna skrev:
Tack HasseTeknik! Många bra tips! Hur gör du på vintern, står pumpen kvar i förrådet? Är det isolerat?
Jag tappar ur allt vatten ur ledningar, hydropresser, VVB:er och pumpar - sedan får de ( har 2 separata anläggningar) stå kvar på sina platser ( i princip utomhus ). Viktigt att tänka på är att ev. kulventiler och blandare, måste stå i öppet läge, så att det inte finns något instängt vatten, som kan frysa.
 
Exempel på enkel placering i väderskydd........
Enkel väderskyddsplacering med vattenpump under svart tak på trästomme mot timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmafixarna
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Exempel på enkel placering i väderskydd........
[bild]
Fint! Precis nåt sånt jag funderat på
 
Det enda olämpliga på bilden ovan är väl isåfall att det borde sitta en flexslang på utloppet från pump. Även om den står fastskruvad så blir det alltid vibrationer och då är det dumt att ha stumma rör direkt på pump.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enda olämpliga på bilden ovan är väl isåfall att det borde sitta en flexslang på utloppet från pump. Även om den står fastskruvad så blir det alltid vibrationer och då är det dumt att ha stumma rör direkt på pump.
Bra poäng
 
S Stefan1972 skrev:
Det enda olämpliga på bilden ovan är väl isåfall att det borde sitta en flexslang på utloppet från pump. Även om den står fastskruvad så blir det alltid vibrationer och då är det dumt att ha stumma rör direkt på pump.
Jag anser att risken för vibrationer är överdrivna, hur många vattenpumpar av olika slag är inte fast anslutna med kopparrör?
 
S Stefan1972 skrev:
Det enda olämpliga på bilden ovan är väl isåfall att det borde sitta en flexslang på utloppet från pump. Även om den står fastskruvad så blir det alltid vibrationer och då är det dumt att ha stumma rör direkt på pump.
Du har en poäng där. En viss flexibilitet fås dock av att kopparrören går i en krökt båge, dels in mot väggen till utkastaren och dels andra vägen i en båge till filtret.
 
N NoOne2k skrev:
Jag anser att risken för vibrationer är överdrivna, hur många vattenpumpar av olika slag är inte fast anslutna med kopparrör?
Jag vet inte, vet du? De jag har sett har oftast en flexslang iallafall. Även om det kan fungera och en del inte får problem så kan ju nån annan få det om det vill sig illa och på fel plats och fel tillfälle kan det ju pumpa ut en del vatten...........
 
S Stefan1972 skrev:
Jag vet inte, vet du? De jag har sett har oftast en flexslang iallafall. Även om det kan fungera och en del inte får problem så kan ju nån annan få det om det vill sig illa och på fel plats och fel tillfälle kan det ju pumpa ut en del vatten...........
På jobbet har vi väldigt många som är anslutna med rör, men det är vanligtvis tryckstegringspumpar. Jag har även strött på en hel del jetpumpar, även de fast anslutna med rör.

Men du har rätt det finns en risk att det blir vibrationer, vi har en pump på jobbet som är ansluten med rör dim 400mm. Vid vissa flöden uppstår det vibrationer. Men i vanliga konsumentprodukter lär man hitta vibrationerna rätt så fort och i sådana fall kunna byts mot en slang.
 
N NoOne2k skrev:
På jobbet har vi väldigt många som är anslutna med rör, men det är vanligtvis tryckstegringspumpar. Jag har även strött på en hel del jetpumpar, även de fast anslutna med rör.

Men du har rätt det finns en risk att det blir vibrationer, vi har en pump på jobbet som är ansluten med rör dim 400mm. Vid vissa flöden uppstår det vibrationer. Men i vanliga konsumentprodukter lär man hitta vibrationerna rätt så fort och i sådana fall kunna byts mot en slang.
Naturligtvis kan man ha dem fast installerade men då står ju pumpen fast också. Det gör inte pumpen i trälådan ovan och sällan i hemmiljö heller.
 
S Stefan1972 skrev:
Naturligtvis kan man ha dem fast installerade men då står ju pumpen fast också. Det gör inte pumpen i trälådan ovan och sällan i hemmiljö heller.
Om du med "fast" menar att den är fastbultad i berg eller betong, så har du rätt, men 4 stadiga bultar gör faktiskt att den inte vibrerar så mycket. Har bytt pumpautomat 1 gång, men övriga installationen har fungerat fint i c:a 10 år nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.