Hej!
Kan jag montera friskluftsventil på ett ställe på utsidan ytterväggen, för att sedan leda luften via en kanal till ett rum på insidan huset?
Eller måste man gå rakt genom ytterväggen?
Vad använder man för kanal, spirorör?

Tack på förhud
 
Ja det kan du, beroende på avstånd/utförande så får du olika växling. Spiro är bra, funkar med annat också. Dock svårt att ge specifika råd med den knappa infon som finns.
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Ok
Jag tänkte, på utsidan, sätta ventilen på den gamla delen av mitt hus. För att sedan dra kanal i sidled ca 5 meter åt höger in till tillbyggnaden. Väl där skulle jag vilja ha en böj rakt nedåt och då få en ventil i taket i vardagsrummet. Jag skulle även vilja dra en samma väg fast rakt inåt istället för nedåt för att då få en lågt sittande ventil i sovrummet på övervåningen.
Behöver jag sätta två ventiler på utsidan väggen och två separata kanaler hela vägen eller kan jag använda samma kanal och utgå från den till de båda rummen?
 
Vill du till- eller frånluft?
Om du sätter en ventil i taket så får du automatiskt frånluft om du inte också sätter fläkt.
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Det finns flera risker med att dra friskluften via kanaler.
Har du självdrag eller finns det en frånluftsfläkt i huset?

Om luften går på rätt håll så att det blir friskluft kommer kanalerna på vintern få samma temperatur som utomhus, alltså måste dessa isoleras väl och diffusionstätt (kondensisoleras).

Blir kanalerna så långa som 5 meter kommer troligtvis luften leta sig in andra vägar i huset.

Att placera en friskluftsventil i taket ger ofta problem med drag/kallras mitt under på vintern.
Lite samma problem om du placerar en ventil nära golvet.

Om du sätter samman kanalerna mellan rum kan det bli så att kanalen bara fungerar som överluft mellan rummen.

Sedan finns problemet med nedsmutsning av kanalerna.

Det finns alltså flera anledning till att man rätt sällan ser denna lösning med friskluft via kanaler.
 
Ja okej, tack så mycket.
Jag tror jag ska försöka få till det ändå så ventilerna går rakt genom väggen.
Vilken höjd är optimalt att sätta ventilerna på i vardagsrummet och sovrummet? Och varför?
Jag har sett vid nyproduktion att ventiler placerats bakom element tex, vilket ju är ganska långt ner.
 
Kan bara hålla med Frittdrag, varm fuktig sommarluft kommer kondensera på väg in genom den relativt "kalla" kanalen, är det inte fall utåt så kommer det att ta sig genom någon skarv inne i väggen eller gosa till i en pöl gojs inne i kanalen. Eller fukta fint längs tapeten under ventilen.
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Så långt upp som möjligt, på vintern vill du att den kalla uteluften har tid att blandas väl med inneluften när den sjunker genom rummet för att du inte ska uppleva kallras från ventilen. Helst inte ovan soffa/säng eller annat ställe du gillar. Tänk flödet så att det blir så långt mellan friskluftsventilen och badrummet (om det är din frånluft).


Bakom radiator skulle jag helt undvika, gammal idé som är skrotad 1979.....) , dessutom så hur rengör du filtret?
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.