Jag söker efter konstruktionsritningar för ett hus i Halmstad kommun och kontaktade därför kommunen som helt i sin ordning skickade över bygglovet för huset. Däremot så ingick inga konstruktionsritningar vilket jag egentligen borde vetat själv men var skulle jag annars få tag på dessa? Den KA som är angiven på bygglovet, kan hem tänkas ha dem? Arkitekten har tyvärr gått bort och byggherren har jag pratat med men han hade inga konstruktionsritningar. Finns inte dessa arkiverade nånstans för allmänheten?
 
Mitt svar hjälper antagligen föga, men KA har ingenting med K-handlingar att göra.
När är huset byggt?
Villa? Flerbostadshus?
 
H HomeBase88 skrev:
Arkitekten har tyvärr gått bort och byggherren har jag pratat med men han hade inga konstruktionsritningar. Finns inte dessa arkiverade nånstans för allmänheten?
Det kanske inte finns några.
Vi byggde för nio år sedan i en kommun strax söder om Halmstad, och vi har inga konstruktionsritningar alls.
Endast fasader, planritning och en sektion.
 
Huset är byggt 2007. Men man måste ju lämna in konstruktionsritningar vid tekniskt samråd eller?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kanske inte finns några.
Vi byggde för nio år sedan i en kommun strax söder om Halmstad, och vi har inga konstruktionsritningar alls.
Endast fasader, planritning och en sektion.
Ja det var typ det jag fick...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kanske inte finns några.
Vi byggde för nio år sedan i en kommun strax söder om Halmstad, och vi har inga konstruktionsritningar alls.
Endast fasader, planritning och en sektion.
Och det är en villa inom ett område med särskilda bestämmelser.
 
Jag vet inte hur det är nu, men 2007 behövdes inga konstruktionsritningar för bygglovet. Som K O W skriver ovan så behövs bara en sektion av konstruktionen från grund och vägg som visar att de uppfyller de villkor som gäller.

Det närmaste en konstruktionsritning jag kommit privat är de monteringsanvisningar som medföljde huset som jag frågade efter och fick från hustillverkaren.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Om huset gjorts av en husleverantör bör de kunna tillhandahålla vissa ritningar.
Vi bygger ut vårt hus nu och konstruktionsritningarna gjorde jag själv. I bygglovet finns som sagts ovan endast typritningar på ett mindre antal sektioner, arkitektritningar som bara schematiskt visar över- och undervåning samt hur de olika fasaderna ser ut utifrån samt en K-ritning på en LTB som en konstruktör gjorde. Mina K-ritningar kommer ingen att efterfråga.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Om huset gjorts av en husleverantör bör de kunna tillhandahålla vissa ritningar.
Vi bygger ut vårt hus nu och konstruktionsritningarna gjorde jag själv. I bygglovet finns som sagts ovan endast typritningar på ett mindre antal sektioner, arkitektritningar som bara schematiskt visar över- och undervåning samt hur de olika fasaderna ser ut utifrån samt en K-ritning på en LTB som en konstruktör gjorde. Mina K-ritningar kommer ingen att efterfråga.
Bart Bart skrev:
Jag vet inte hur det är nu, men 2007 behövdes inga konstruktionsritningar för bygglovet. Som K O W skriver ovan så behövs bara en sektion av konstruktionen från grund och vägg som visar att de uppfyller de villkor som gäller.

Det närmaste en konstruktionsritning jag kommit privat är de monteringsanvisningar som medföljde huset som jag frågade efter och fick från hustillverkaren.
Aha! Det kanske är det som är problemet då. Ja men då kan man ju leta i höstsolen länge utan att veta om där är en nål eller inte...

Tack för svar!
 
Cruzze Cruzze skrev:
Om huset gjorts av en husleverantör bör de kunna tillhandahålla vissa ritningar.
Vi bygger ut vårt hus nu och konstruktionsritningarna gjorde jag själv. I bygglovet finns som sagts ovan endast typritningar på ett mindre antal sektioner, arkitektritningar som bara schematiskt visar över- och undervåning samt hur de olika fasaderna ser ut utifrån samt en K-ritning på en LTB som en konstruktör gjorde. Mina K-ritningar kommer ingen att efterfråga.
Nej ingen husleverantör. Det kan väl närmast räknas som ett självbygge med delad entreprenad som jag förstått det.
 

Bästa svaret

Kolla med kommunen om de har handlingarna för startbeskedet också, och kolla i kontrollplanen eller protokoll från tekniskt samråd om det står något om konstruktionshandlingar där.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Kolla med kommunen om de har handlingarna för startbeskedet också, och kolla i kontrollplanen eller protokoll från tekniskt samråd om det står något om konstruktionshandlingar där.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.