Vår förrådsbyggnad ligger 1 m från grannens gräns. För 4 år sedan planterade grannen en snabbväxande
buskart som nu växt till en 5 m hög och 5 m bred jättebuske. Eftersom han planterade denna 1 m från gränsen så medför detta att vi har halva busken liggande på taket till vår förrådsbyggnad. Jag har föreslagit grannen, att vi kan hjälpas åt att ta bort det som överskrider gränsen. Grannen hänvisar till jordabalken och enligt denna skulle han inte ha någon skyldighet att vara behjälplig med något borttagande. I jordabalken talar man om rötter och inträngande grenar och dessa är det vår skyldighet att själva ta hand om.
Jag har ingen möjlighet att rensa t.ex takränna på grund av buskens utbredning. Det går inte att komma fram. Det står inget i jordabalken - vad jag kan finna - om skyldighet att ta bort grenar som ligger på grannes tak. Däremot står det att det är varje fastighetsägares skyldighet att ta skälig hänsyn till sin omgivning. Om jag skulle behöva åtgärda något på taket går det öht inte att komma åt.
För mig är det självklart att behålla den egna växtligheten på den egna tomten. Jag menar att grannens
växtlighet på vårt tak kan i längden kanske förorsaka skada på taket. Hans underlåtenhet förhindrar mig
att vårda eget hus. Det kan inte vara min skyldighet att ligga på taket för att hålla rent . Buskaget ligger på taket och överstiger nock med ca 1,5 m. Tacksam för synpunkter.
 
Claes Sörmland
I princip har både du och grannen rätt. Tanken med jordabalken är att ni ska komma överens och visa hänsyn till varandra som grannar.

Men faller det på ett mer allmänt plan så finns det särskilda skrivningar. Ett exempel är den om inträngande gren och rot. Den skrivningen förtydligar att du har rätt att ta bort grenar och rötter som tränger in över gränsen till din fastighet om de orsakar dig olägenhet och först efter att du erbjudit grannen möjlighet att själv göra gallringen. Eftersom grannen informerats och inte vill ta bort grenarna så är det nu upp till dig att ta dem i fastighetsgränsen om du vill, dvs röja rent den där 1 m stumpen mellan ditt hus och fastighetsgränsen.

Grannen har ingen skyldighet att ordna med underhållet av ditt hus, det är din huvudvärk.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Vill inte grannen göra det så är det fritt fram för dig att ta bort allt som är på din tomt.

Tvåa på den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.