Mac_attack
Tycker det låter lite sinnessjukt att ha flera skruvdragare för att man inte orkar byta bits faktiskt :)... Lite som att vissa matlagningsintresserade älskar att ha 10+ knivar :).
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Har en sådan bosch sen 6år, legat ute i ösregn över en helg med batteri och laddare helt exponerat och dyngblött men omöjligt att ta död på.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Tycker det låter lite sinnessjukt att ha flera skruvdragare för att man inte orkar byta bits faktiskt :)... Lite som att vissa matlagningsintresserade älskar att ha 10+ knivar :).
Återkom när du ska förborra och skruva i en 200 skruv. Då är det guldvärt.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Tycker det låter lite sinnessjukt att ha flera skruvdragare för att man inte orkar byta bits faktiskt :)... Lite som att vissa matlagningsintresserade älskar att ha 10+ knivar :).
Tja, sinnesjukt är väl ett uttryck man oftast använder om människor som begår grova vålds- och/eller sexbrott och liknande. Men verktygs- och hantverksintresserade och dito yrkesmän kanske kvalar in där också...

Hur som helst så är det inte alltid så att man exempelvis kan förborra alla hål för att sedan byta till bit och dra i skruvarna, beronde på situationen kan det bli ett alldeles förbannat bytande.

Ofta är det väl så att med ett intresse kommer en vilja och ett behov av att ha rätt och bra verktyg, oavsett om det handlar om snickeri, bilmekande eller matlagning mm.

För egen del förstår jag fullt ut att litteraturintresserade köper en massa böcker trots att det finns bibliotek, tycker inte att det är det minsta sinnesjukt...
//Ronnie
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Tycker det låter lite sinnessjukt att ha flera skruvdragare för att man inte orkar byta bits faktiskt :)... Lite som att vissa matlagningsintresserade älskar att ha 10+ knivar :).
Ska man bara byta bits går det väl ann, värre när man kör med ett 13mm borr och sen direkt ska byta till något litet bit att dra skruv med, sen åter till borret..
 
Fairlane Fairlane skrev:
Min dragare saknar det och jag har aldrig saknat det. Jag förstår att det kan vara bra att ha, till och med absolut nödvändigt för vissa, men jag tror väldigt många klarar sig bra utan så då får man ha de andra faktorerna i åtanke också.
Plötsligt står man där och behöver använda en hålsåg, inte för att nån av de där leksaksmaskinerna är lämpliga för det, men man har iaf möjligheten.
 
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Plötsligt står man där och behöver använda en hålsåg, inte för att nån av de där leksaksmaskinerna är lämpliga för det, men man har iaf möjligheten.
Javisst, men många klarar sig alldeles utmärkt utan, så det är inte en uppenbar viktig sak för alla bara för att det är det för dig.
Kanske köper man en hålsåg som denna: https://www.clasohlson.com/se/Hålsågssats-26-64-mm-Bosch/40-9275
eller denna: https://www.clasohlson.com/se/Hålsågssats-60-92-mm-Bosch/40-9274

Båda klarar sig utan 14 mm chuck?!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Javisst, men många klarar sig alldeles utmärkt utan, så det är inte en uppenbar viktig sak för alla bara för att det är det för dig.
Kanske köper man en hålsåg som denna: [länk]
eller denna: [länk]

Båda klarar sig utan 14 mm chuck?!
Jo, jag äger den första varianten. Tyvärr innebär det också att man får klara sig utan hål med..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fairlane
Fungerar för vissa, men inte för andra, men poängen är att många faktiskt inte behöver 13 mm chuck och att det finns hålsågar som går att använda utan. Det går även att använda mindre maskiner, mindre batterier etc, även om vissa säger att endast det bästa duger, resten är leksaker. Man måste ändå utgå ifrån vad TS behöver, inte vad man själv behöver.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fungerar för vissa, men inte för andra, men poängen är att många faktiskt inte behöver 13 mm chuck och att det finns hålsågar som går att använda utan. Det går även att använda mindre maskiner, mindre batterier etc, även om vissa säger att endast det bästa duger, resten är leksaker. Man måste ändå utgå ifrån vad TS behöver, inte vad man själv behöver.
Jo, men vi får väl också utgå från att TS är tillräckligt vuxen att ta sina egna beslut. Sen pyntar vi in med våra åsikter. Och så får hen själv bestämma vilka som är bra och dåliga argument.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jo, men vi får väl också utgå från att TS är tillräckligt vuxen att ta sina egna beslut. Sen pyntar vi in med våra åsikter. Och så får hen själv bestämma vilka som är bra och dåliga argument.
Menar, vi kan ju inte utgå från att vi själva vet vad som är ts behov eller inte.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jo, jag äger den första varianten. Tyvärr innebär det också att man får klara sig utan hål med..
Japp, har bägge versionerna. Bägge två rejäla nödlösningar som inte levererar ens i förhållande till deras låga pris. Funkar dåligt såväl handhållet som i pelarborr.
Numera köper jag riktiga hålsågar styckvis vid behov.

Vad gäller storlek på chuck så känns inte det som en dealbreaker för mig; min stora tar 13 mm de andra tar 10 mm och det är ytterst sällan 13 mm behövs. Det finns ju också en del borr med nersvarvat skaft som är 10 mm,
Vid större dimensioner har jag några nätanslutna maskiner att välja mellan, som ju också gör jobbet bättre egentligen. Eftersom jag inte jobbar på "fältet" utan alltid kan dra fram en kabel är det senare aldrig ett problem för mig.

//Ronnie
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fungerar för vissa, men inte för andra, men poängen är att många faktiskt inte behöver 13 mm chuck och att det finns hålsågar som går att använda utan. Det går även att använda mindre maskiner, mindre batterier etc, även om vissa säger att endast det bästa duger, resten är leksaker. Man måste ändå utgå ifrån vad TS behöver, inte vad man själv behöver.
Helt rätt, för vissa är grön Bosch helt ok, för andra är Ryobi jättebra (de gör t ex jättebra offset-tryckpressar). Man behöver inte en Mercedes-Benz för att ta sig till jobbet och man måste inte ha en Festool TS55 för att kapa en spånskiva då och då. Där är vi överens.

Och om man bara undantagsvis behöver en hålsåg så finns det så klart billiga alternativ. Men att påstå att de är good enough och därmed duger bra till det mesta hobbyfixaren gör stämmer inte. Punkt.

Men många klarar sig bra med en skruvdragare som har en 10 mm chuck om man dessutom kompletterar med en riktig borrmaskin (kanske med slag) med större kapacitet. Och då kan man använda "riktiga" hålsågar som gör hål i avsedd storlek bl a. Det blir en fungerande kombo till oftast vettigt pris.

I den här världen hör många gånger pris och kvalitet ihop. Använda lite — köp billigt, ok. Använda mer eller renovera — semiproffs/proffskvalitet. Använda mycket eller försörja sig — proffskvalitet.

Allt handlar om ens faktiska behov alternativt vad man är beredd att betala.
//Ronnie
 
  • Gilla
Mac_attack och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag ska moderera mig lite, och inte vara så väldigt verktygstokig så har det varit såhär för mig.

Många många år i hyresbostad så ägde jag ingen alls skruvdragare, men har dock haft en varvtalsreglerad 230V borrmaskin med höger/vänster-gång i några år som kunde agera skruvdragare om det knep.

Min första köpte jag dock då jag fortfarande bodde i lägenhet, och då hade jag bara en och skulle inte övervägt att köpa en till.

Men sen skulle jag plötsligt bygga huset, då köptes det en till direkt, och sen ännu en, och sen ännu en. :)
Motivet för den första var att den relativt klena boschen med bara 10mm chuck och endast ett batteri skulle bli en hämsko i bygget. Den tar inte karmhylsor, den klarar inte riktigt grova byggskruv, den stoppar allt arbete när den behöver laddas.
Och sen insikten att ifall någon kommer för att hjälpa till att bygga så behöver man ofta direkt ha två dragare.

Dragare nr tre fyllde ett hål i arsenalen, en mycket liten och kompakt maskin som rymdes där det var lite trångt.

Dragare nr 4 kom sig av att utvecklingen hade gått framåt, både på maskinsidan och för mig personligen, så nu ville jag ha Li-ION-batterier, bälteskrok, belysning på skruvspetsen och det var kanske något mer, och genom råd från detta forum så hittade jag plötsligt den dragare då alla bitarna föll på plats.
Det blev en Hitachi DS14DSAL. Och den har jag fortfarande kvar, som en reservmaskin, och tar aldrig med den någonstans, så hur jag än bär mig åt blir jag inte utan en skruvdragare hemma.

Sen tjackade jag en Metabo PowerMaxx BS Quick Pro 10.8v, den var i princip till 100% tänkt som maskin i mitt yrkesarbete, och möjligen komma till användning "privat" ifall behov av en riktigt liten maskin, eller vinkelchuck, uppstår.

Och nu gjorde jag mig av med alla maskiner utom dessa två senaste, då tre faktiskt aldrig längre blev använda.


Men sen rasslade det iväg igen.
Plötsligt insåg jag behovet av en batteridriven borrhammare i jobbet och att det inte finns några sådana som passar med mitt 14V system, så då slog jag till på en 18V Hitachi också. Och sen en naken Hitachi borrhammare till detta, så får de dela på batterier.
Och sen kom det plötsligt ett kanonerbjudande på en Hitachi 18V skruvdragare (XLbygg) med 5Ah batterier, perfa tänkte jag och köpte detta, för inte så mycket mer än vad bara batterier kostar.
Och så blev en dragare stulen på ett bygge, så då köpte jag en ersättare, och fick ytterligare ett batteri.
Och så la Metabon av, så den fick ersättas av en Bosch GSR 12V-15 FC kit, som är en liten dragare med ett fint tillbehörskit.

Ja det är min skruvdragarhistoria fram tills nu.
Och att jag har så många beror alltså på att jag har den lilla boschen och 18V hitachi och 18V Hitachi borrhammare för jobb, och är alltid med i bilen.

Sen är en 18V Hitachi stationerad hemma, med 14V Hitachi som backup, eller att man kan har två verktyg i varsin maskin.
Sen finns ju även Metabon här hemma, skvalpar runt lite som en typ reserv, den är lite glapp i strömbrytaren, såpass att man blir galen att hålla på med den varje dag, men som en maskin att ta fram i nöd duger den.





Ja vad ville jag säga med detta.
Jo, att ha mer än två dragare är nog aningens sjukt, det kan motiveras av att man behöver fler för att ha i arbetsbilen, eller vill ha en eller två stationerad i stugan och samma i den vanliga bostaden.
Sen kan man naturligtvis vara verktygsfetischist och då finns det ingen övre limit för vettigt antal skruvdragare, men detta gäller inte de flesta människor. :)

Och jag skulle inte köpt en till dragare än den där första ifall jag inte flyttat från lägenhet, eller bytt jobb. Även om två inte hade varit så omöjligt att ha.


Och i just ditt fall, nu när du har två dragare, hur ska man tänka?
Personligen hade jag inte sålt någon ifall det inte hade blivit rätt bra betalt, det hade känts lite löjligt att nästan skänka bort en maskin. Då skänker jag den hellre på riktigt, till någon jag känner.
Boschen, som är några år gammal, lär inte betinga några pengar att tala om, så den tror jag inte att jag skulle försökt sälja, känns som lite meningslöst liksom.
Så jag skulle nog möjligen försöka sälja Ryobin, till ett ganska OK pris, och nappar ingen så skulle jag lyxa mig med att ha två dragare.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Tycker det låter lite sinnessjukt att ha flera skruvdragare för att man inte orkar byta bits faktiskt :)... Lite som att vissa matlagningsintresserade älskar att ha 10+ knivar :).
Borra hål, fasa kanterna och sedan skruva i skruv = 3 maskiner. Det händer mig flera ggr. året! Inte många hål, men vem fan orkar byta 3ggr per hål...

Och till knivar, jag har nog 10st knivar och lagar INTE mat. Sug på den :p

Jag hade inte sålt nån av dom, kanske gett bort båda till vänner dock
 
  • Haha
Mac_attack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.