R Robert-san01 skrev:
Väldigt slarvigt...

Solelen är långt ifrån jämt fördelad över hela året och produceras som mest när hela systemet behöver den som minst.
Behöver det som minst?
Nu får ni ta och bestämma er. Ena dagen så är det dåligt att elbilen laddas på dagen o nästa dag så producerar solcellerna energi när den inte behövs.:thinking:
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Behöver det som minst?
Nu får ni ta och bestämma er. Ena dagen så är det dåligt att elbilen laddas på dagen o nästa dag så producerar solcellerna energi när den inte behövs.:thinking:
Hur många har elbilen parkerad hemma, om dagen, på sommaren?
 
R Robert-san01 skrev:
Hur många har elbilen parkerad hemma, om dagen, på sommaren?
Min elbil parkeras på jobbet och laddas då med:cool:
Och om man får tolka svaren här så måste alla snabbladda under dagen
 
A Alexn72 skrev:
Min elbil parkeras på jobbet och laddas då med:cool:
Och om man får tolka svaren här så måste alla snabbladda under dagen
Nu var det solceller för att ladda bilen du tog upp. Har du solceller på jobbet du laddar med?
 
R Robert-san01 skrev:
Nu var det solceller för att ladda bilen du tog upp. Har du solceller på jobbet du laddar med?
Du vet... nätansluta solceller, nyttan är den samma. Bara ekonomin som skiljer
 
A Alexn72 skrev:
Du vet... nätansluta solceller, nyttan är den samma. Bara ekonomin som skiljer
Gisses...
 
optimum
Nu får ni väl ge er. Ni har redan debatterat och kommit fram till att laddning är helt lugnt med. Finns överallt och alla har solceller på taket och alla bor i eget hus så det funkar. Brist på nät är en myt och kärnkraften kommer inte stängas ned.
Regeringen har garanterat att nuvarande skatter på bensin/diesel drivna bilar INTE kommer flyttas över till elbilar på åtminstone denna mandatperiod.

Alltså inget sådant är hinder för att skaffa elbil.
De som har husvagn eller behov av släpkärra köper lämpligen en Tesla X.
Pengar är inget problem för de flesta här på forumet.
De som inte har råd får väl stanna hemma.
Bor föräldrarna för långt bort så får de väl flytta närmare.
Bor man i Norrland får man skylla sig själv. (nej jag menar inte så)

Alltså har ni löst frågan om det är "För tidigt att köpa elbil?"
Nej det är det tydligen inte. Köp en genast.
Nu borde vi kunna stänga denna tråden.

Dags att öppna nya trådar.
"Var hittar man laddstationer som är lediga?"
"Vart tog strömmen vägen?"
osv.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att solceller (och vindkraft med för den delen) och elbilar samt smarta elnät verkligen är en bra kombo.

Majoriteten av elbilsladdningarna kommer inte ske på snabbladdare någonstans mitt i resan, utan den mesta bulkladdningen kommer ske vid hemmet, eller på arbetsplatsen.
Och om vi då har smartgrid, som talar om för bilarna när det är bra (och billigt) att ladda, så kommer elnätet åtnjuta en mycket bra reglering av tillförd effekt och uttagen effekt.
Jag är väldigt övertygad om att smart grids är det vi kommer ha i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att solceller (och vindkraft med för den delen) och elbilar samt smarta elnät verkligen är en bra kombo.

Majoriteten av elbilsladdningarna kommer inte ske på snabbladdare någonstans mitt i resan, utan den mesta bulkladdningen kommer ske vid hemmet, eller på arbetsplatsen.
Och om vi då har smartgrid, som talar om för bilarna när det är bra (och billigt) att ladda, så kommer elnätet åtnjuta en mycket bra reglering av tillförd effekt och uttagen effekt.
Jag är väldigt övertygad om att smart grids är det vi kommer ha i framtiden.
Kan du inte berätta för folk i t.ex. Rinkeby att det finns solceller för deras elbilar att få ström ifrån.

Alla bor inte i villa med solceller på taket. Dessutom funkar de inte att ladda bilen på natten.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Nu får ni väl ge er. Ni har redan debatterat och kommit fram till att laddning är helt lugnt med. Finns överallt och alla har solceller på taket och alla bor i eget hus så det funkar. Brist på nät är en myt och kärnkraften kommer inte stängas ned.
Regeringen har garanterat att nuvarande skatter på bensin/diesel drivna bilar INTE kommer flyttas över till elbilar på åtminstone denna mandatperiod.

Alltså inget sådant är hinder för att skaffa elbil.
De som har husvagn eller behov av släpkärra köper lämpligen en Tesla X.
Pengar är inget problem för de flesta här på forumet.
De som inte har råd får väl stanna hemma.
Bor föräldrarna för långt bort så får de väl flytta närmare.
Bor man i Norrland får man skylla sig själv. (nej jag menar inte så)

Alltså har ni löst frågan om det är "För tidigt att köpa elbil?"
Nej det är det tydligen inte. Köp en genast.
Nu borde vi kunna stänga denna tråden.

Dags att öppna nya trådar.
"Var hittar man laddstationer som är lediga?"
"Vart tog strömmen vägen?"
osv.
Det enda problemet jag själv ser är att politikerna troligen kommer skatta ihjäl elbilen, ganska snart.
Här håller jag med om att politiker inte riktigt följer sina ambitiösa klimatmål, utan låter pengar ha företräde.
Jag hoppas att jag har fel den här gången.

Men faktum kvarstår, här, att det är svårt att acceptera ett stort skatteintäktsbortfall, så den egentligen viktigare frågan kan hamna utanför fokus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Kan du inte berätta för folk i t.ex. Rinkeby att det finns solceller för deras elbilar att få ström ifrån.

Alla bor inte i villa med solceller på taket. Dessutom funkar de inte att ladda bilen på natten.
Det är inte så det kommer fungera.
Det är ett nationellt systemskifte jag avser.
Du får läsa på lite om "smart grid".
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
hsd
optimum optimum skrev:
Nu får ni väl ge er. Ni har redan debatterat och kommit fram till att laddning är helt lugnt med. Finns överallt och alla har solceller på taket och alla bor i eget hus så det funkar. Brist på nät är en myt och kärnkraften kommer inte stängas ned.
Regeringen har garanterat att nuvarande skatter på bensin/diesel drivna bilar INTE kommer flyttas över till elbilar på åtminstone denna mandatperiod.

Alltså inget sådant är hinder för att skaffa elbil.
De som har husvagn eller behov av släpkärra köper lämpligen en Tesla X.
Pengar är inget problem för de flesta här på forumet.
De som inte har råd får väl stanna hemma.
Bor föräldrarna för långt bort så får de väl flytta närmare.
Bor man i Norrland får man skylla sig själv. (nej jag menar inte så)

Alltså har ni löst frågan om det är "För tidigt att köpa elbil?"
Nej det är det tydligen inte. Köp en genast.
Nu borde vi kunna stänga denna tråden.

Dags att öppna nya trådar.
"Var hittar man laddstationer som är lediga?"
"Vart tog strömmen vägen?"
osv.
optimum optimum skrev:
Nu får ni väl ge er. Ni har redan debatterat och kommit fram till att laddning är helt lugnt med. Finns överallt och alla har solceller på taket och alla bor i eget hus så det funkar. Brist på nät är en myt och kärnkraften kommer inte stängas ned.
Regeringen har garanterat att nuvarande skatter på bensin/diesel drivna bilar INTE kommer flyttas över till elbilar på åtminstone denna mandatperiod.

Alltså inget sådant är hinder för att skaffa elbil.
De som har husvagn eller behov av släpkärra köper lämpligen en Tesla X.
Pengar är inget problem för de flesta här på forumet.
De som inte har råd får väl stanna hemma.
Bor föräldrarna för långt bort så får de väl flytta närmare.
Bor man i Norrland får man skylla sig själv. (nej jag menar inte så)

Alltså har ni löst frågan om det är "För tidigt att köpa elbil?"
Nej det är det tydligen inte. Köp en genast.
Nu borde vi kunna stänga denna tråden.

Dags att öppna nya trådar.
"Var hittar man laddstationer som är lediga?"
"Vart tog strömmen vägen?"
osv.
Vattenfalls styrelse, som äger majoriteten av Ringhals, beslutade våren 2015 om förkortade drifttider för Ringhals 1 och 2. Ursprunglig plan var att driva anläggningarna i 50 år, till 2025 respektive 2026.

Men från och med årsskiftet 2019/2020 stängs reaktor Ringhals 2 (R2), och ett år senare ska även reaktorn Ringhals 1 (R1) tas ur bruk. De två andra reaktorerna har
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-stangs-reaktor-ett-och-tva-ner-pa-ringhals
 
Fairlane
optimum optimum skrev:
Kan du inte berätta för folk i t.ex. Rinkeby att det finns solceller för deras elbilar att få ström ifrån.

Alla bor inte i villa med solceller på taket. Dessutom funkar de inte att ladda bilen på natten.
Nu får ni väl ge er. Ni har redan debatterat och kommit fram till att det är helt omöjligt med elbil för någon. Samtliga laddstationer kommer konstant vara upptagna och ingen kommer kunna ladda något på en publik laddplats. Ingen har heller möjlighet att ladda hemma eftersom alla bor i lägenheter i Rinkeby och ingen utveckling med laddstolpar sker. Diesel och bensin finns och kommer alltid finnas till en låg kostnad.

De som har husvagn eller behov av släpkärra kan omöjligt köpa en elbil dels eftersom de alltid förflyttar husvagnen längre sträckor (att vissa placerar sin husvagn på ett och samma ställe hela säsongen är en myt, ingen gör så). De som kör släpkärra kan gör det dagligen minst 50 mil så inget alternativ finns.

Alla har släkt och vänner minst 100 mil bort och man besöker dessa flera gånger om året. Bil är enda sättet att ta sig till släkt och vänner och att stanna lite extra länge på resan eller till och med ta en övernattning om man kör 100+ mil är omöjligt och dessutom en trafikfara. Ju fortare man tar sig fram, desto kortare tid befinner man sig på väg och det är givetvis säkrare.

Alltså har ni löst frågan om det är "För tidigt att köpa elbil?"
Ja det är det. Ingen kan ha ha en elbil och de som har provat och säger att det fungerar ljuger.
Nu borde vi kunna stänga denna tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 15 till
  • Laddar…
Fairlane
Angående artikeln om Vattenfalls investeringsvilja så står det i Artikeln:

Vid presentationen av bokslutet visade Hall på det han kallar kraftiga investeringsökningar de senaste åren - från 3,8 miljarder kronor 2016 till 4,7 miljarder i fjol.
Vattenfall redovisar i sin halvårsrapport en ökad försäljning på 7 miljarder kronor till 84 miljarder jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet ökade till 11 miljarder.
Ajajaj, snart riskerar nog Vattenfall att gå i konkurs, så det är begripligt att man drar ner på investeringarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men huuuur i allsin dar klarar du dig med bara 90 mil?! Hur ska det gå när du ska hälsa på släkten 120 mil bort?? Omöjligt, det förstår ju vem som helst.
Har en Passat 2,0 Diesel med automat och i gynnsamma förhållanden så kommer jag 120 mil på en tank så kan åka och hälsa på släkten utan att tanka.
Gjort en hel del resor på runt 100 mil med endast ett kort hamburgestopp och sen en superkort pisspaus. Hade inte gått med en elbil.
Såg någon länk på Aftonbladet där de körde en längre sträcka med elbil och sparade 1000 kronor men tappade ett antal timmar. Räknar man in att tid är pengar så lönar det sig absolut inte. Hittade tyvärr inte Aftonbladets inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.