Hej,

Ny på detta forum :)

Jag har idag Falu rödfärg av WASP, som är någon typ av mofifierad Faluröd slamfärg, innehållande 20% linolja.

Jag önskar nu måla över den röda färgen med en klargul kulör. Jag har sett att det nu finns att köpa andra kulörer av slamfärger, t.ex Falu Vapens Slamfärger . Jag tycker nästan att det låter för bra för att vara sant, att det bara skulle vara att "måla över" med annan kulör. Såg senare att Falu Vapen slamfärg dock tyvärr fått underkänt av Folksams stor färgtest.

Hur göra ? Är det rensborstning med stålborste som gäller och sedan någon oljefärg på - eller?

Mvh
jokomoko
 
Totte_S
Jag har i närområdet en kåk som tidigare var i en senapsgul slamfärg. Ägarna har tvättat och borstat innan de målat över med faluröd. Nu har de ett fint rödorange hus, lite som morot :D
Men det ser ut som att det kan lösa sig med en strykning till.

Att måla över klargult på ett tidigare rödfärgsmålat hus kräver nog däremot mer tålamod och mycket jobb. Min okvalificerade gissning är att du bör sikta in dig på det som du antar, skrapa rent och oljefärg.
Men det kanske finns andra som vet bättre.
 
Att måla över en slamfärg med någon annan typ av färg(t.ex en alkydfärg altså en oljefärg) är aldrig att rekommendera. Slamfärger innehåller alltid en viss procent linolja, i ditt fal lite mer linolja än vanligt till och med. Det kan gå bra att måla över med en oljefärg om man borstar väldigt väldigt noggrant och tvättar fasaden. Men även om du får den andra färgen att fästa bra så finns det fortfarande risk för linoljekok. Linoljan som finsn i slamfärgen går långt in i trät och försvinner ALDRIG därifrån hur länge kåken än stått. När det blir varmt på somrarna och solen ligger på fasaden så börjar linoljan i trät bubbla och har du då stängt igen fasaden med en oljefärg eller akrylat så kan det inte andas och du har stor risk att få stora blåsor på fasaden(skär du upp blåsorna då och känenr under så komemr du känna att det är blött och det är linoljan som bubblat upp). Vet dock flera som gjort nödlösningar med att måla över med med oljefärg och grundat ordentligt innan då först med en oljegrund och fått det att sitta bra. Men det finns aldrig några garantier.

Att måla över med en annan slamfärg är inget problem, borsta bara fasaden(inte tvätta) noggrant och måla över. Att du byter kulör har ingen betydelse. Måla tills det täcker, borde inte behövas mer än 2-3 svängar :) Lycka till.
 
  • Gilla
Jockekisch och 1 till
  • Laddar…
ps. Folksams "seriösa" stora färgtest.....inga kommentarer.ds.
 
Tack för uttömmande svar Mr expert. Det får nog bli fortsatt slamfärg för mig då. Om man söker på nätet skrivs det ofta om problem med ljusare slamfärgskulörer tyvärr. Vet inte om det stämmer.

jokomoko
 
Slamfärg är dessutom nästan gratis jämfört med moderna färger.
 
hrm, vill bara tillägga att i och med att det är en billig färg kan man ju, om inte den gula täcker, pröva med ngn. annan läcker slamfärg...såsom SVART! Inte samma sak men snyggt! :) Dom kulörerna är lite dyrare men finns i 5-liters (bättre än 10liters om man ska prova iaf) :/ Men som skrivet innan så bör du nog hålla dig till slamfärg!
 
Visst kan du måla över slamfärg med en oljefärg. Det är tvärtom som inte fungerar, och det brukar sammanblandas av många. Men det är en del jobb i underarbetet, som nämns här ovan.
Men slamfäger är ju guld i sig, enkla och billiga, så jag skulle alltid välja det om jag hade chansen.
 
TorpSara skrev:
Visst kan du måla över slamfärg med en oljefärg. Det är tvärtom som inte fungerar, och det brukar sammanblandas av många. Men det är en del jobb i underarbetet, som nämns här ovan.
Men slamfäger är ju guld i sig, enkla och billiga, så jag skulle alltid välja det om jag hade chansen.
Jag har ett praktiskt exempel på vår egen kåk som i original varit målad med falufärg sedan evigheter.

1983 borstades och tvättades den kopiöst noga och målades med en "stugröd" högkvalitets oljefärg.
(Detta enligt vittnande grannar som var med och de kvarvarande färgburkar jag hittat i uthusen.)

På skuggsidor och under taksprång är den fortfarande fint stugröd och sitter som den ska.
Men på solutsatta och varma sidor har den bubblat och släppt i princip överallt även om flagorna hänger kvar så huset ser rött (idag mot blekrosa) ut på håll.

Som ett expriment så tog jag för tre år sedan och brände bort ca 3m2 på södersidan och strök den två ggr med falufärg igen. Den testrutan ser fortfarande ut som den ska helt utan anmärkning!

Min plan är att efter utbyggnaden som sker i sommar så kommer jag att bränna av hela fasaden och gå tillbaka till originalutförandet med falufärg
 
Hur har det gått med ditt projekt att måla med slamfärg igen? Har precis köpt ett hus som är målat med oljefärg- huset är i stort behov av ommålning och jag skulle gärna byta till slamfärg i samband med ommålningen och undrar. Därför om du har genomfört ditt projekt och om du är nöjd med resultatet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.