1 466 497 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nja, äldre har mera erfarenhet som kanske gör att man inte hoppar högt för allt nytt utan vill ha mera fakta.
Flera har ju åkt även med E85, biogas, sedan blev diesel miljöbil, åter biogas, nu elbil, där vissa stora bilmärken som Toyota, Honda, men även VW nu säger vätgas. Så det blir lite Tomas Dileva, "vem ska man tro på".
Tja spännande är framtiden och även äldre följer den med samma intresse som yngre, resten är bara fördomar.
Flera har ju åkt även med E85, biogas, sedan blev diesel miljöbil, åter biogas, nu elbil, där vissa stora bilmärken som Toyota, Honda, men även VW nu säger vätgas. Så det blir lite Tomas Dileva, "vem ska man tro på".
Tja spännande är framtiden och även äldre följer den med samma intresse som yngre, resten är bara fördomar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag är helt med på hur du tänker. Men åter så måste den ekonomiska vinningen vara tillräckligt stor för att motivera både en investering i infrastruktur hos konsumenten och nätägare samt att sedan använda systemet. Någon annan morot än pengar kan jag inte se just nu.A AndersS skrev:Du läste nog inte hela inlägget. Med om vi kallar det "flex" styr elnätet med automatik laddningen över låt säga natten så det laddar med olika nivåer beroende av belastning vilket skulle kunna innebära att du kanske bara har 80% laddning på morgonen vid enstaka tillfällen. Och om du vet att det blir långresa morgonen efter tar du via t.ex. en app och väljer "stor" som gäller under 24 timmar. Och med en metod där elnätet kan reglera effekten dynamiskt kan man tillåta större laddningsenheter om de kan dynamiskt begränsas utifrån elnätets kapacitet.
Nu kommer jag från IT/Telekombranschen där det var totalt oekonomiskt att bygga med allt med 100% av framkomlighet i full kapacitet. Här använder man just av detta speciellt för konsumentsidan. Förtagsområdet glömmer vi för de hade en som du noterar helt annan ekonomisk vinning där man byggde redundant/diversitet/etc (även dedicerade förbindelser) precis som du beskriver gällande industri. Konsumentsidan kunde inte köpa dessa garantier pga kostnad och därför inga tjänster utan besteffort men reglerat utifrån nätsidan.
Jag kanske har helt fel gällande elsidan men ser ändå paralleller om det skulle visa sig att man kan få synergier genom att nyttja elnätet 24/365 och inte behöva dimensionera för betydligt färre timmar under dygnet som kräver extra hög kapacitet.
Precis, för nätägare/elproducent måste man vikta kostnad för att bygga kapacitet och infrastruktur för värsta scenario eller att kunna styra förbrukning över tiden för att inte behöva bygga värsta scenario. Med digitalisering som kräver 100% driftsäkerhet och ökad elförbrukning (elfordon ger den effekten) är det nya förutsättningar att lösa.
jo men går rätt fort att tanka och sen kör man 70-90 mil utan stopp om man vill det.A Alexn72 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vårt kraftverk har verkningsgrad på 120%..! Fjärrvärme, sen returen via värmepump, fjärrvärme/fjärrkyla, samt ångturbin för el.Mikael_L skrev:
Här i norr har vi vind/vattenkraft...samt elbilens kanon verkningsgrad..
Och bakåtsträvaren åker flera 1000mil med släp, i 159km/h, och bara på vintern! Oooomöjlligt med elbil, vi har en 1år gammal Bmw 520D xDrive automat, kommer köpa elbil, inte för att vi behöver en till bil, bara köpsugen!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 305 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 305 inlägg
Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden
hela artikeln.
https://www.dn.se/ekonomi/vattenfall-bromsar-sina-investeringar-inte-lonsamt/
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden
hela artikeln.
https://www.dn.se/ekonomi/vattenfall-bromsar-sina-investeringar-inte-lonsamt/
"flex" betyder elransonering.A AndersS skrev:Du läste nog inte hela inlägget. Med om vi kallar det "flex" styr elnätet med automatik laddningen över låt säga natten så det laddar med olika nivåer beroende av belastning vilket skulle kunna innebära att du kanske bara har 80% laddning på morgonen vid enstaka tillfällen. Och om du vet att det blir långresa morgonen efter tar du via t.ex. en app och väljer "stor" som gäller under 24 timmar. Och med en metod där elnätet kan reglera effekten dynamiskt kan man tillåta större laddningsenheter om de kan dynamiskt begränsas utifrån elnätets kapacitet.
Nu kommer jag från IT/Telekombranschen där det var totalt oekonomiskt att bygga med allt med 100% av framkomlighet i full kapacitet. Här använder man just av detta speciellt för konsumentsidan. Förtagsområdet glömmer vi för de hade en som du noterar helt annan ekonomisk vinning där man byggde redundant/diversitet/etc (även dedicerade förbindelser) precis som du beskriver gällande industri. Konsumentsidan kunde inte köpa dessa garantier pga kostnad och därför inga tjänster utan besteffort men reglerat utifrån nätsidan.
Jag kanske har helt fel gällande elsidan men ser ändå paralleller om det skulle visa sig att man kan få synergier genom att nyttja elnätet 24/365 och inte behöva dimensionera för betydligt färre timmar under dygnet som kräver extra hög kapacitet.
Verkligen illa.hsd skrev:Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden
hela artikeln.
[länk]
Sverige med förutsättningar att kunna ha ren el och konkurrenskraftig mot låglöneländer som mer eller mindre struntar i miljön.
Undrar hur de som köpt elbil nu funderar på att ladda bilen? Dieselaggregat?.
Klart att kärnkraft är väldigt riskabelt med tanke på folkomröstningen 1980 och avkastningsbegränsningar. Kärnkraften är politisk död även om man ibland låtsas som att man ska satsa på det. Det är demokratiskt beslutat och avtalat med svenska folket att det ska läggas ned, går inte att ändra på...hsd skrev:Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden
hela artikeln.
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Solceller på taket?hsd skrev:Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden
hela artikeln.
[länk]
Slarvigt räknat kan man säga att för varje 1000mil i elbil så behövs det
12kvm solceller på taket för att kompensera för den energin.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Väldigt slarvigt...A Alexn72 skrev:
Solelen är långt ifrån jämt fördelad över hela året och produceras som mest när hela systemet behöver den som minst.