Nja, äldre har mera erfarenhet som kanske gör att man inte hoppar högt för allt nytt utan vill ha mera fakta.
Flera har ju åkt även med E85, biogas, sedan blev diesel miljöbil, åter biogas, nu elbil, där vissa stora bilmärken som Toyota, Honda, men även VW nu säger vätgas. Så det blir lite Tomas Dileva, "vem ska man tro på".
Tja spännande är framtiden och även äldre följer den med samma intresse som yngre, resten är bara fördomar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du läste nog inte hela inlägget. Med om vi kallar det "flex" styr elnätet med automatik laddningen över låt säga natten så det laddar med olika nivåer beroende av belastning vilket skulle kunna innebära att du kanske bara har 80% laddning på morgonen vid enstaka tillfällen. Och om du vet att det blir långresa morgonen efter tar du via t.ex. en app och väljer "stor" som gäller under 24 timmar. Och med en metod där elnätet kan reglera effekten dynamiskt kan man tillåta större laddningsenheter om de kan dynamiskt begränsas utifrån elnätets kapacitet.
Nu kommer jag från IT/Telekombranschen där det var totalt oekonomiskt att bygga med allt med 100% av framkomlighet i full kapacitet. Här använder man just av detta speciellt för konsumentsidan. Förtagsområdet glömmer vi för de hade en som du noterar helt annan ekonomisk vinning där man byggde redundant/diversitet/etc (även dedicerade förbindelser) precis som du beskriver gällande industri. Konsumentsidan kunde inte köpa dessa garantier pga kostnad och därför inga tjänster utan besteffort men reglerat utifrån nätsidan.

Jag kanske har helt fel gällande elsidan men ser ändå paralleller om det skulle visa sig att man kan få synergier genom att nyttja elnätet 24/365 och inte behöva dimensionera för betydligt färre timmar under dygnet som kräver extra hög kapacitet.
Jag är helt med på hur du tänker. Men åter så måste den ekonomiska vinningen vara tillräckligt stor för att motivera både en investering i infrastruktur hos konsumenten och nätägare samt att sedan använda systemet. Någon annan morot än pengar kan jag inte se just nu.
 
Precis, för nätägare/elproducent måste man vikta kostnad för att bygga kapacitet och infrastruktur för värsta scenario eller att kunna styra förbrukning över tiden för att inte behöva bygga värsta scenario. Med digitalisering som kräver 100% driftsäkerhet och ökad elförbrukning (elfordon ger den effekten) är det nya förutsättningar att lösa.
 
A Alexn72 skrev:
Blir du inte tvingad att stanna på bensinstationer när du ska tanka?
Eller kanske en toalett?
Klart man hittar sina favorit laddare och andra man bara besöker engång.. fast klarar man inte av att anpassa sig en eller några gånger per år så ska man absolut fortsätta köra fossilbil.
jo men går rätt fort att tanka och sen kör man 70-90 mil utan stopp om man vill det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den kommer bli tvungen att eldas i ett kraftverk, eller möjligen i kraftvärmeverk, då vi snodde motsvarande energimängd el från det europeiska sammanlänkade elnätet.
Och kraftverket har inte bättre verkningsgrad än fossilbilen.
Vårt kraftverk har verkningsgrad på 120%..! Fjärrvärme, sen returen via värmepump, fjärrvärme/fjärrkyla, samt ångturbin för el.

Här i norr har vi vind/vattenkraft...samt elbilens kanon verkningsgrad..

Och bakåtsträvaren åker flera 1000mil med släp, i 159km/h, och bara på vintern! Oooomöjlligt med elbil, vi har en 1år gammal Bmw 520D xDrive automat, kommer köpa elbil, inte för att vi behöver en till bil, bara köpsugen!
 
  • Gilla
AXS och 4 till
  • Laddar…
hsd
Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden

hela artikeln.
https://www.dn.se/ekonomi/vattenfall-bromsar-sina-investeringar-inte-lonsamt/
 
A AndersS skrev:
Du läste nog inte hela inlägget. Med om vi kallar det "flex" styr elnätet med automatik laddningen över låt säga natten så det laddar med olika nivåer beroende av belastning vilket skulle kunna innebära att du kanske bara har 80% laddning på morgonen vid enstaka tillfällen. Och om du vet att det blir långresa morgonen efter tar du via t.ex. en app och väljer "stor" som gäller under 24 timmar. Och med en metod där elnätet kan reglera effekten dynamiskt kan man tillåta större laddningsenheter om de kan dynamiskt begränsas utifrån elnätets kapacitet.
Nu kommer jag från IT/Telekombranschen där det var totalt oekonomiskt att bygga med allt med 100% av framkomlighet i full kapacitet. Här använder man just av detta speciellt för konsumentsidan. Förtagsområdet glömmer vi för de hade en som du noterar helt annan ekonomisk vinning där man byggde redundant/diversitet/etc (även dedicerade förbindelser) precis som du beskriver gällande industri. Konsumentsidan kunde inte köpa dessa garantier pga kostnad och därför inga tjänster utan besteffort men reglerat utifrån nätsidan.

Jag kanske har helt fel gällande elsidan men ser ändå paralleller om det skulle visa sig att man kan få synergier genom att nyttja elnätet 24/365 och inte behöva dimensionera för betydligt färre timmar under dygnet som kräver extra hög kapacitet.
"flex" betyder elransonering.
 
optimum
hsd hsd skrev:
Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden

hela artikeln.
[länk]
Verkligen illa.
Sverige med förutsättningar att kunna ha ren el och konkurrenskraftig mot låglöneländer som mer eller mindre struntar i miljön.

Undrar hur de som köpt elbil nu funderar på att ladda bilen? Dieselaggregat?.
 
S smurfen72 skrev:
jo men går rätt fort att tanka och sen kör man 70-90 mil utan stopp om man vill det.
Men huuuur i allsin dar klarar du dig med bara 90 mil?! Hur ska det gå när du ska hälsa på släkten 120 mil bort?? Omöjligt, det förstår ju vem som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
AXS och 8 till
  • Laddar…
sunnis
hsd hsd skrev:
Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden

hela artikeln.
[länk]
Klart att kärnkraft är väldigt riskabelt med tanke på folkomröstningen 1980 och avkastningsbegränsningar. Kärnkraften är politisk död även om man ibland låtsas som att man ska satsa på det. Det är demokratiskt beslutat och avtalat med svenska folket att det ska läggas ned, går inte att ändra på...
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men huuuur i allsin dar klarar du dig med bara 90 mil?! Hur ska det gå när du ska hälsa på släkten 120 mil bort?? Omöjligt, det förstår ju vem som helst.
Man flyttar släkten. :)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men huuuur i allsin dar klarar du dig med bara 90 mil?! Hur ska det gå när du ska hälsa på släkten 120 mil bort?? Omöjligt, det förstår ju vem som helst.
Orkar inte förklara för dig tror de flesta andra vet hur det går till.
 
R Robert-san01 skrev:
....Hur många ställer tvätt och disk för start mitt i natten om man spar 50öre?
Skillnaden är att disken kanske du vill plocka ut samma dag. Elbilen vill du ha laddad till morgon. Så länge som folk inte behöver bry sig och de är laddat på morgonen så är alla nöjda
 
hsd hsd skrev:
Saxat från DN
Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.
Samma bolag som stänger två reaktorer...
Hur och med vad ska bilarna laddas i framtiden

hela artikeln.
[länk]
Solceller på taket?
Slarvigt räknat kan man säga att för varje 1000mil i elbil så behövs det
12kvm solceller på taket för att kompensera för den energin.
 
A Alexn72 skrev:
Solceller på taket?
Slarvigt räknat kan man säga att för varje 1000mil i elbil så behövs det
12kvm solceller på taket för att kompensera för den energin.
Väldigt slarvigt...

Solelen är långt ifrån jämt fördelad över hela året och produceras som mest när hela systemet behöver den som minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.