På tomten mittemot byggs nu ett lättbetonghus med putsad fasad där det vad jag kan se helt saknas friskluftsventiler, finns inga synliga hål eller galler i väggarna och på taket eller takfoten finns inte heller några tecken på någon ventilation.
Inga rör för köksfläkt, avloppsluftning, badrumsfläkt osv...

Kan/får man bygga nya hus utan ventilation?
 
Nej.
 
JanneJanne123
Friskluftsventiler brukar man ju ofta ha som spaltventiler i fönstren nu för tiden, så att du inte ser några galler behöver ju inte betyda att ventilation saknas. Avluftning till avlopp har ju inget med ventilation att göra, men denna går att göra väldigt diskret, så kanske har du missat den. I köket kan man ju köra kolfilter om man gillar det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
De har kanske planerat för FTX-ventilation.
Då räcker det med en ventil (in/ut) eller två ventiler i väggen. Troligen högt uppe på en gavel.
Sådana hål tar man väl ofta upp när väggarna är byggda?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Friskluftsventiler brukar man ju ofta ha som spaltventiler i fönstren nu för tiden, så att du inte ser några galler behöver ju inte betyda att ventilation saknas. Avluftning till avlopp har ju inget med ventilation att göra, men denna går att göra väldigt diskret, så kanske har du missat den. I köket kan man ju köra kolfilter om man gillar det.
Räcker en liten luftspalt i en fönsterkarm för att få en vettig inomhusmiljö? De flesta fönstren är dessutom fasta....
Borde åtminstone inte badrum ha utsug?
Tak och fasad är helt intakta.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De har kanske planerat för FTX-ventilation.
Då räcker det med en ventil (in/ut) eller två ventiler i väggen. Troligen högt uppe på en gavel.
Sådana hål tar man väl ofta upp när väggarna är byggda?
Ja det kan ju dölja sig något på vinden som väntar på att dras fram av rätt hantverkare, fasaden är annars putsad och klar och finns ingen utvändig lucka till vinden.
 
Redigerat:
E Earplugged skrev:
Ja det kan ju dölja sig något på vinden som väntar på att dras fram av rätt hantverkare, fasaden är annars putsad och klar och finns ingen utvändig lucka till vinden.
Vårt FTX-aggregat sitter på en vägg i tvättstugan, ovanför den elektriska varmvattenberedaren.
Så man behöver inte gå upp på vinden.
Men i huset du berättar om finns säkert en invändig lucka dit upp.
 
Det måste finnas ventilation och det är krav på intyg från en kontroll OVK.
 
E Earplugged skrev:
Räcker en liten luftspalt i en fönsterkarm för att få en vettig inomhusmiljö? De flesta fönstren är dessutom fasta....
Borde åtminstone inte badrum ha utsug?
Tak och fasad är helt intakta.
Är huset färdigt och någon har flyttat in då?
 
X xLnT skrev:
Är huset färdigt och någon har flyttat in då?
Nej, är lite fix invändigt kvar och vad jag vet är huset ännu inte sålt.
Det jag reagerade på var att det verkar helt färdigt utvändigt där plåtarbete, målning, gräsmatta, stenläggning osv är klart och fortfarande inga tecken på någon håltagning.

Dock har jag nu sett att det går ett rör ifrån köksfläkten in i väggen mot garaget så något verkar vara på gång
 
Du skriver att de håller på att bygga. Har du tänkte på att de kanske inte är färdiga? :rolleyes:
 
Stickan56
E Earplugged skrev:
På tomten mittemot byggs nu ett lättbetonghus med putsad fasad där det vad jag kan se helt saknas friskluftsventiler, finns inga synliga hål eller galler i väggarna och på taket eller takfoten finns inte heller några tecken på någon ventilation.
Inga rör för köksfläkt, avloppsluftning, badrumsfläkt osv...

Kan/får man bygga nya hus utan ventilation?
Varför går du inte och frågar byggarna i stället för att fråga oss som inte vet.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Varför går du inte och frågar byggarna i stället för att fråga oss som inte vet.

Stickan
Jag kan inte polska... :crysmile:

Frågan var mer generellt ställd i forumet om man får bygga nya hus utan ventilation eller om det finns något "smart" sätt att komma undan....
Nu när jag sett rör ifrån köksfläkten så är nog svaret att det snart kommer tas upp ett hål någonstans...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det måste finnas ventilation och det är krav på intyg från en kontroll OVK.
Gäller inte OVK (=Obligatorisk VentilationsKontroll) endast om man har mekanisk tilluft?
Om man har t.ex. en frånluftvärmepump och luftintag i varje rum behövs väl ingen OVK?
 
Lite kuriosa på samma ämne.

Vi byggde flerbostadshus för ganska många år sen nu, då glömde/missade ventmontörerna sin ventilation i de tre första bjälklagen.
Vi andra var ju väldigt glada dock, det innebar ju hur mycket plats som helst i bjälklaget för allt annat.
Kan det missas där så kan det nog missas i en villa.. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.