H
Hej allihopa!
Min mamma har fått vägglöss hemma och de har varit här och sprutat med pulver. När man läser alla erfarenheter av vägglöss här får man känslan av att det är odödliga och att folk inte lyckas bli av med dem. Jag vänder mig till alla som haft dessa hemma och faktiskt lyckats bli av med dem. Hur långt tid tog det för er? Vilka behandlingar användes? Hur gjorde nu själva för att påskynda processen?
 
harry73
Bor hon i lägenhet eller hus?
 
H
Lägenhet
 
harry73
Problemet med lägenhet är att de kan röra sig mellan lägenheter. Så även om hon blir av med vägglössen kan grannens vägglöss komma och hälsa på veckan efter.
 
Vi får det på en av enheterna på jobbet till och från. Viktigt att man bor kvar för att locka fram dem. Efter 6 månader avgör de, anticimex, om det är fixat eller ej. Finns det spår då så är det 6 mån till. Egentligen inga problem att inte sprida vidare hem men omständigt. Tror inte att ngn personal någonsin fått hem det och då drabbas den verksamheten nästan varje år.
 
H
Hmm, kommer de tillbaka för att de inte lyckas få bukt med dem eller för att de boende tar in nya??
 
Jag har jobbat som vaktmästare och boendestödjare på ett boende. Vi har haft vägglöss mängder med gånger.
Viktigast är att göra precis som saneraren säger, tvätta och torktumla, dammsuga lister innan behandling, låta pulvret ligga, alltid knyta ihop dammsugarpåsen och slänga den direkt osv.. har använt både Nomor och Anticimex. Tycker det låter länge att vänta sex månader på att de ska försvinna? Sa de verkligen det?
Viktigt att kolla om grannarna också har löss. Som nån sa innan kan de vandra i väggarna och hålla sig undan giftet
 
Har din mamma blivit av med dom?
 
H
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Har din mamma blivit av med dom?
Ja hon blev av med dem efter ca 3 månader. Dock gjordes det rejäla åtgärder och kostade ca 60tusen kr utöver Anticimex behandlingar som jag faktiskt tror inte gjorde ett dugg.
Hela hennes sovrum värmebehandlades under ett dygn. Hennes soffa och andra möbler värmebehandlades i tält. Vägglössniffande hundar fick komma in 5 gånger och varje gång var det två olika hundar som sökte lägenheten efter varandra. Detta för att identifiera exakt vart de befann sig. Mängder av kläder osv slängdes. Andra längdenhet i hela byggnaden fick ta in anticimex för undersökning som visade att de inte hade spridit sig. Vi säkrade soffan och sängen med speciella dubbelhäftande tejp avsedd för vägglöss vid säng och soffbenen. Dessutom la vi koppar avsedda för vägglöss under varje ben. De senaste 2 tillfällena hittade inte hundarna något och mamma har inte fått några bett på 2 månader. Hon har bara använt vita sängkläder efter det. Tidigare kunde man hitta svarta prickar på sängkläderna vilket man inte gör längre. Ett sista sök med hjälp av hundar ska göras om 3 månader.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.