Kan någon kunnig person hjälpa mig att artbestämma denna växt som har infiltrerat sig i spirea-häcken vid tomtgräns? Jag funderar på att plantera mer av den då spirean är så väldigt gles.:thinking:
Grön bladväxt som växer tätt i en häck, kan vara invasiv, synlig jord och delar av en spireahäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller i gröna löv av okänd växt nära en spireahäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är ca 50 cm hög på första bilden.
 
Claes Sörmland
En liguster som frösått sig!
 
Tack! Kan man se vilken typ av liguster på något sätt? Har för mig att det finnes flera sorter.
 
BirgitS
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Jag funderar på att plantera mer av den då spirean är så väldigt gles.
Ett alternativ är väl att föryngra spirean med en rejäl nedklippning eller utglesning i februari.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Tack! Kan man se vilken typ av liguster på något sätt? Har för mig att det finnes flera sorter.
Det ser ut som vanlig liguster, Ligustrum vulgare. I och med att det är en frösådd så är det ingen sort men med tanke på att den sått sig i Malmö så torde den vara vintergrön i och med att de flesta ligusterhäckar är det.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Det är lätt att sticklingsföröka liguster. Då blir du också garanterad att du får samma sort hela vägen. Följ tipset tidigare i tråden: föryngra spirean genom att klippa ner den hårt; gallra även de tjockaste stammarna (vilken spireasort har du?). Ta bort ligusterplantan helt - men ta först 30-40-50-60 sticklingar som du odlar på skyddad plats. Jag brukar sätta sticklingarna ganska tätt i en lådram utan botten och fylla på med god planteringsjord och hålla koll på vattningen. Nästa år skolar jag om dem med större planteringsutrymme.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.