Hej
Jag har ett stort solsegel, eller inte segeldduk utan en lite grövre kvalitet som delvis silar luften, inköpt på VidaXL.

Sen har jag en stor altan på husets ena sida. Jag kan alltså fästa solskyddet på 3 ställen under takfoten på huset. Men sen då?? I övriga hörn/sidor har jag ingenting att fästa i. Har tänkt mig någon form av stolpar. Vill göra det enkelt då jag inte kommer bo kvar efter nästa sommar. Funderade på jordankare, största modellen och stolpar i tryckimpregnerat. Men stolparna måste vara cirka 3.5 m höga. Funkar det? De kommer visserligen att få stöd från betongaltanen nedifrån och cirka 1 meter upp. Kanske kan man förstärka stolparna genom en tvärgående bräda?

Det blåser bra här ute mitt på åkern ;) Någon?
 
Stalltipset är en stolpe någorlunda stadigt förankrad och sedan en grov vajer från stolpen topp rakt ut till en plint i gräsmattan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det låter vettigt...Kanske kan använda någon slags metallstolpar och köra ner dem 1 m i backen (om jag får till att banka ner dem, de måste då vara 4,5 meter :O - sen vajrar ut och fästa dem i jorden m. hjälp av jordankare?
 
Vill du banka stolpar så är det en pålhammare du ska ha. Fullt möjligt att stå på en ställning eller liknande och slå med en sådan. Man slår genom att dra hammaren upp och ner på stolpen. Ett elände bara att få av hammaren sedan om stolpen är hög.

Rejäla, tryckimpregnerade stolpar brukar finnas på stängselfirmor. Förmodligen kan du låna en pålhammare på samma ställe. På bilden nedan så har jag drivit ner en ursprungligen 3,5m lång stolpe ungefär 1,5m i botten.
Tryckimpregnerad stolpe delvis nedslagen i vatten med en svart pålhammare monterad ovanpå, vid en träbrygga och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men om det bara ska stå ett år så skulle jag helt enkelt ta ett par klenare furustammar istället. Onödigt med tryckt för så kort tid.

Men egentligen behöver inte stolparna sitta så hårt. Det viktiga är att de stagas utåt med en eller helst två vajrar eller riktigt stumma rep till bra fästpunkter. Det enda stolpfoten behöver göra är att se till att stolpen inte vandrar omkring. Titta på en kraftledningsstolpe (trä) på berg som exempel. Den sitter bara fast med några bladbultar vid foten. Men den har tre eller fyra stagvajrar till bergöglor.
 
Tusen tack, låter bra. Så får det bli :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.