Hej!
Jag ska byta en strömbrytare som sitter i vår trapp. Den kopplar till en lampa i trappen som kan tändas och släckas på två ställen. I vanliga fall använder man sig väl av en helt vanlig 1-polis trappbrytare i dessa fall? Brytaren som jag ska byta ut är (vad jag kan se) inte en vanlig trappbrytare. Den har fyra kopplingar och inte tre som en vanlig trapp. Är det nån som kan hjälpa mig bestämma vad det är för typ? Den gamla ska bytas mot en ny, Schneiders Renova. Tack för hjälpen! Röd och vit strömbrytare med fyra skruvanslutningar monterad på vägg, märkt med "ELKO".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står en "7" på brytaren vilket skulle betyda ett det är en korsomkopplare. En sådan används om du vill tända/släcka från 3 eller fler platser..
 
O Otfors skrev:
Hej!
Jag ska byta en strömbrytare som sitter i vår trapp. Den kopplar till en lampa i trappen som kan tändas och släckas på två ställen. I vanliga fall använder man sig väl av en helt vanlig 1-polis trappbrytare i dessa fall? Brytaren som jag ska byta ut är (vad jag kan se) inte en vanlig trappbrytare. Den har fyra kopplingar och inte tre som en vanlig trapp. Är det nån som kan hjälpa mig bestämma vad det är för typ? Den gamla ska bytas mot en ny, Schneiders Renova. Tack för hjälpen![bild]
Det måste vara en korsomkopplare va? Men varför använda sig av det när lampan endast ska tändas och släckas från två håll?
 
Hur ser baksidan ut?
Ofta står det någon siffra som anger vilken typ det är.

Är du säker på att det bara är två ställen du kan tända/släcka på?
Jag är inne på att det är en korsströmbrytare, den sitter mellan två trappströmbrytare.

Hur många trådar är det i dosan där den satt?
Hur många trådar var inkopplade & var?
 
E etompau skrev:
Det står en "7" på brytaren vilket skulle betyda ett det är en korsomkopplare. En sådan används om du vill tända/släcka från 3 eller fler platser..
Ja, just det. Tack för svar! Konstigt att en sån används då det bara går att tända/släcka från två håll. Jaja, mission completed. Tack för svar!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser baksidan ut?
Ofta står det någon siffra som anger vilken typ det är.

Är du säker på att det bara är två ställen du kan tända/släcka på?
Jag är inne på att det är en korsströmbrytare, den sitter mellan två trappströmbrytare.

Hur många trådar är det i dosan där den satt?
Hur många trådar var inkopplade & var?
Det var 4 sladdar in. Och jag får det också till en kors. Tycker bara det är konstigt eftersom det bara finns två ställen att tända/släcka på.
 
Då har du minst ett ställe till där du kan tända/släcka, det går inte att göra om en korsströmbrytare till en trapp
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då har du minst ett ställe till där du kan tända/släcka, det går inte att göra om en korsströmbrytare till en trapp
Märkligt det här. Om det finns ett tredje ställe så är det kanske gömt i mån vägg i så fall. Jag kan i alla fall inte hitta det.
 
tommib
Det förekommer att man bygger in dosor. I detta fallet har man säkert byggt in ena trappkopplaren. Det man gör då är att man ansluter fas (eller tändtråd) till ena mellantråden och lämnar den andra oansluten. Detra är egentligen dåligt men kan göras om man inte vill/kan tråda om.

För att byta brytaren ska du antingen ta en Renova korsbrytare eller så ska du lista ut vilken som är den anslutna mellantråden. När du vet vilken det är kan du koppla som en helt vanlig trappkoppling med den som fas/tändtråd och lägga bort den oanslutna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då har du minst ett ställe till där du kan tända/släcka, det går inte att göra om en korsströmbrytare till en trapp
Det är väl bara att lämna en anslutning oanvänd?
 
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nej, det funkar inte. Anledningen lämnas som övning :)

Tips: en korskopplare med en ledare oansluten motsvarar vilken typ av brytare (på sidan med oansluten ledare)?
 
En kors brukar vara två växlande så visst går det använda en kors som trapp.
De streckade linjerna visar på något som inte används.

Handritad skiss med symboler för steg och riktning som illustrerar användandet av en korsning som trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
  • Gilla
alm82 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tar på mig skämsmössan och sätter mig i hörnet....

Till mitt försvar så var jag inne på att byta till en vanlig trapp. Då måste man identifiera vilken av trådarna som är bortkopplad och vilken som är inkopplad...
 
Tack alla för era svar! Jag har beställt en korsbrytare och byter bara den gamla rakt av. Mysteriet med en eventuell tredje brytare för därmed vara olöst tillsvidare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ofta står det någon siffra som anger vilken typ det är.
Det står ju klart och tydligt en " 7 " på brytaren på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.