Hej,

Ska ta ner en garderobsvägg och sätta upp en ny vägg 50 cm ut. En del av garderobsväggen är i tegel. Ni ser
det röda partiet på ritningen.

Jag är av uppfattningen av att det är en brandvägg då det tidigare stod en kakelugn på plats, vilket nu inte är fallet. Väggen är ca 60 cm och sen kommer garderobsdörren.

Jag tror med andra ord inte att den är bärande. Ska prata med en byggnadsingenjör också.
 
  • Svartvit ritning av en våningsplan med röd markerad tegelvägg vid garderobsdörren för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Nja, det troliga är att den inte har en bärande funktion för bjälklaget men den bär upp motsvarande brandvägg i lägenheten ovanför. Hoppas bilderna är tydliga nog för att illustrera vad jag menar. Renoveringsprojekt som visar träbjälkar och en gammal brandvägg i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med träbjälkar och en delvis riven tegelvägg som öppnar upp till våningen ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Huset är antagligen byggt någon gång mellan 1890 och 1910. De bärande väggarna består av murtegel med minst helstens tjocklek. Bjälklagen är gjorda av trä sannolikt med förstärkning av stål.

Väggen är säkert inte bärande i den meningen att den tar upp bjälklagslaster, men som Gammelnörden påpekar i föregående inlägg kan den ändå ingå i ett bärande system. Den är av tegel eftersom den stått bakom en kakelugn. Man bör vara försiktig med att ta ner den typen av väggar. Jag tycker du ska redovisa hur du tänker dig hela ombyggnaden så kan vi bättre bedöma lämpligheten. Rummet är ganska välproportionerat som det ser ut nu.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hej igen,

Tack för bra svar. Huset är från 1905.

Besökte grannen igår (ovanför) och han hade tagit ner sin del av väggen när han skulle bygga kök (flytta) och bygga nytt badrum.
Bifogar några bilder som kanske ger en bättre plan.

Nu letar jag efter en byggnadsingenjör som kan titta på väggen och ge mig ett förslag så att jag har ryggen fri.
 
jag tycker det är viktigt att ha med helheten när man ska göra ett så stort ingrepp som i det här fallet. Tyvärr måste jag säga att din planlösning inte är något vidare. Den tar inte tillvara på husets och lägenhetens fantastiska möjligheter. Resultatet blir istället väldigt plottrigt. Jag förstår problemet med barn som blir större, men jag tror att det finns mycket bättrel ösningar i sikte om du tar med hela lägenheten i planeringen.
 
J justusandersson skrev:
jag tycker det är viktigt att ha med helheten när man ska göra ett så stort ingrepp som i det här fallet. Tyvärr måste jag säga att din planlösning inte är något vidare. Den tar inte tillvara på husets och lägenhetens fantastiska möjligheter. Resultatet blir istället väldigt plottrigt. Jag förstår problemet med barn som blir större, men jag tror att det finns mycket bättrel ösningar i sikte om du tar med hela lägenheten i planeringen.
Hej, vi försöker bevara charmen genom att behålla mycket av det befintliga.

Något speciellt du tänkte på?

Behöver ett bra badrum o två barnrum.
 
Ska försöka ge dig lite feedback i kväll.
 
  • Gilla
Modera
  • Laddar…
Något liknande bifogade bild tycker jag skulle kunna bli bättre. Ovanför entrédörren till det mindre (till höger) av barnrummen placerar ni ett fönster som ger dagsljus till det lilla utrymmet mellan barnrummen. Det är säkert högt i tak, 3,5 m? Öppningen till vardagsrummet sätter ni igen (måste inte vara permanent).
Ritning av en lägenhetsplan med rumsmarkeringar, föreslagen plats för fönster ovanför dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.