Om du har tillgång till överhandsfräs så går det utmärkt att själv tillverka överstycke i lämplig dimension. Detta tillverkades tex. av 45x70 och 45x45.
Hälsningar,
Schwingen
 
  • Hantillverkat överstycke tillverkat av dimensionerade träreglar monterat ovanför ett fönster på en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det där såg fint ut! Med en fräs kan man få till det precis som man vill ha det.
Har tillgång till en fräs men vet inte riktigt om jag har tiden just nu när man bygger ett helt hus som ska vara klart någon gång..

Hittade en firma som säljer för 75:- metern. Blir inte så extremt dyrt trots 8st fönster. Det lutar åt att jag beställer där.
Men jag ska nog ta och promenera runt i något lämpligt villaområde först.
 
Såhär ser våra fönster ut som är original från 1922
 
  • Originalfönster från 1922 på en vit trävägg, tvådelat med vitmålade bågar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hammarenmittitummen och 2 till
  • Laddar…
Tack för bilden! Var i landet finns huset?
 
7ender
Ser fram emot när du ska välja kök, som jag själv ska börja planera för snart, så jag får lite inspiration. Våra hus är ganska lika (gult och mansardtak), mitt byggt 1932.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tack för bilden! Var i landet finns huset?
Varsågod! :) Huset finns i Äppelviken, bromma.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E Estelletiger skrev:
Varsågod! :) Huset finns i Äppelviken, bromma.
Består överdelen av en snedställd bräda och en liggande bräda ovanpå?

Får man fråga vad det är för bredd på sidofodren och mått på fönstret?
 
Hej!

Nu har jag bestämt mått på alla foder och ska ha dit de samt blecket i underkant.
Men det ser lite lurigt ut.
Någon som vet hur man gör? Om jag trycker dit fönsterblecket i skåran så får jag inte dit ett smalt foder i underkant...

Är det för att jag köpt "moderna" fönsterbleck som är bockade i förväg? Del av husfasad med gult panelbräder, ett vitt fönster och detalj av fönsterbleck och foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7ender
Är inget proffs, men jag tror man brukar anpassa fodren när fönsterblecken är på plats.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
7ender
Dvs man trycker upp fodret under blecket och anpassar fodren på sidan efter det.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Dvs man trycker upp fodret under blecket och anpassar fodren på sidan efter det.
Ja visst måste det vara nåt sånt? Kanske att man får kilsåga fodret i ovankant så att det lixom smiter upp?
 
7ender
Tror jag förstår vad du menar. Man vill inte ha en glipa mellan fodret och blecket? På mitt hus var en del fönster redan gjorda och då var det inte så noga...och jag följer det exemplet när jag fortsätter med resten.
 
Njae… det jag menar är att blecket går sticker ju in i skåran i träet och viker sedan av rakt ner ganska så mycket. Och gör de då svårt för träfodret att täcka drevspalten.

Förstår du hur jag menar?
 
7ender
Ja då kan du snedklyva fodret lite. Men tvivlar på att en anlitad hantverkare skulle göra det.
 
7ender
Men enligt bilden ovan ser det ut som fönstret livar med panelen. Har du ingen luftspalt? För om du har det är det väl skitsamma?

Känner att jag är ut på djupt vatten ☺️, trots att jag håller på med ung. samma saker just nu.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.