Jag behöver hjälp av er som har eget hus.
Hur mycket förbrukar ni i KWh/år i värme, hushållsel och varmvatten?
Hur mycket är er totalkostnad /KWh när ni räknar in allt?
Jag håller på att göra ett kalkylprogram där man kan se hur mycket man kan spara på att använda stirling-tekniken som alstrar både värme och el in till huset istället
 
I kalkyler används ofta el-priset 1,30 kr/kWh har jag sett. Vissa har lägre totalpris särskilt i regioner med reducerad el-skatt. Somliga använder fortfarande oljepanna och det blir ett lite högre pris per kWh för värme och varmvatten, andra har pellets, ved eller fjärrvärme med sina olika pris per kWh. Förbrukningen av el kan också skilja väldigt mycket beroende på om man har värmepump eller inte. Skulle kontakta Energimyndigheten och fråga om de har någon statistik för småhus som kan vara till hjälp.
 
Det är ju för många väldigt svårt att dela på kostnaden för de olika delarna. Har man exempelvis vattenburen elvärme/VVB i kombination med en LLVP så mäter ju väldigt få vad som går till vad.
 
2017
EL 11791 kwh
Fjärrvärme 30415 kwh
Pris/kwh för båda tillsammans ihopräknat 0,71kr
 
T TheGame skrev:
Pris/kwh för båda tillsammans ihopräknat 0,71kr
Det lät extremt billigt..
Inklusive nätavgifter?
 
Värmer med elpanna, beräknad årsförbrukning 34000 kWh. Har ingen koll på fördelningen värme/vatten/hushållsel, men jag skulle tro att vi ligger ungefär på schablonerna som brukar säga ca 5000 kWh vardera för varmvatten och hushållsel. Kanske lite lägre på hushållselen eftersom vi har hyfsat nya vitvaror, LED-lampor och inte använder motorvärmare.

Nätavgift:
Fast avgift 16A: 2536:-/år
Rörlig nätavgift 14,5 öre/kWh
25% moms
Totalt: 7466:-/år, 21,96 öre/kWh

Elhandel:
384:-/år i fast avgift.
33,65 öre/kWh enligt senaste fakturan
32,5 öre/kWh energiskatt
2,22 öre/kWh elcertifikatsavgift
25% moms
Totalt: 29 537:-/år, 86,9 öre/kWh

Grand total: 37 003:-/år, 1:09/kWh
 
GoForIt GoForIt skrev:
Det lät extremt billigt..
Inklusive nätavgifter?
Ja det är vad det kostat hela året med el och fjärrvärme.
För sig
Elen gick på 1, 08/kwh
Fjärrvärme 0,56/kwh
 
10 500kwh /år
Totalkostnad per kwh 1,61 kr inkl (nät och elförbrukning).
Eldar med ved, så all el är hushållsel. Kör dock vedklyven och div andra maskiner som bör dra upp förbrukningen endel.
Vi bor fem i hushållet.
 
Kanske en gammal tråd, men jag tycker att elpriserna här verkar höga? Jag tecknade nyss om mig genom TecknaEl och fick ner mitt kWh-pris till knappa 0,6 kr/kWh. Där finns dessutom en bra guide till kWh och förbrukning, samt vad man kan anse vara "normal" förbrukning och kostnad
 
Rörligt elpris hos Eon (elområde 4) i juni månad var 41,55 öre.
 
TS efterfrågade inklusie allt? Så det innebär väl inklusive nätavgifter och skatter och alla andra tillägg....
Mina senaste 15 månader ser ut så här:
15782 Kwh
El = 0,66 kr/kwh
nät = 1,10kr/kwh

tot 1,76kr/kwh

AnJoAIK Är du säker på att du inte jobbar för företaget som det länkas till??
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nätavgift på 1,10 kr/kWh låter dyrt! Jag menar inklusive allt - det vill säga elpris med elcertifikat, fasta avgifter (nätavgift), inklusive moms och eventuella påslag. Haha, och jobba för ett elbolag har jag inte hunnit med ännu!
 
E etompau skrev:
Rörligt elpris hos Eon (elområde 4) i juni månad var 41,55 öre.
Nu bor visserligen inte jag i Elområde 4, men jag får inte alls upp detta pris för EON. Jag ser att det finns ett fastpris 36 månader på 0,63 (49 öre elpris exkl. moms, 1,2 öre per kWh för årsavgiften, och 13 öre i moms) kronor men inget så lågt som du säger. Kör du rörligt själv? Hur fungerar detta under vintermånaderna?
 
A AnJoAIK skrev:
Nu bor visserligen inte jag i Elområde 4, men jag får inte alls upp detta pris för EON. Jag ser att det finns ett fastpris 36 månader på 0,63 (49 öre elpris exkl. moms, 1,2 öre per kWh för årsavgiften, och 13 öre i moms) kronor men inget så lågt som du säger. Kör du rörligt själv? Hur fungerar detta under vintermånaderna?
Rörligt elpris. Givetvis drar det iväg under vintermånaderna.
Årsavgiften har jag förhandlat bort.
 
E etompau skrev:
Rörligt elpris. Givetvis drar det iväg under vintermånaderna.
Årsavgiften har jag förhandlat bort.
Hur högt kan det "dra iväg" för dig? Känns lockande med låg kostnad, men är lite orolig för att det kan bli alltför volatilt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.