Jag vill sätta in en extra utsugsfläkt från mitt duschrum. Har idag ett 2år gammalt ftx system.
Badrummet har snetak och det går bara att montera den på 1 meters höjd om den ska suga ut luften. Alternativet om den ska sitta högt är att ventilera mot ett allrum på 30m2. Har redan ökat på luften in.

Vad är bäst att göra?

Anledningen är att jag gjort en mindre renovering efter att det börjad bli mögel på silikonfogarna.
 
Åsa Lund
Har du testat att justera in flödena på ventilationen i huset? Öka lite på frånluft i badrummet, fördela om mängden från nån annan plats i huset.
Och var noga med att skrapa bort vattnet på väggarna och golvet efter dusch. Låt dörren stå öppen en stund för att släppa ut fukt till resten av huset.
 
M Magnus Friberg skrev:
Jag vill sätta in en extra utsugsfläkt från mitt duschrum.
Menar du att du redan har ett utsug i duschrummet men med för lågt luftflöde eller att det saknas utsug helt?
 
Det finns utsug och jag har försökt justera upp utsuget och minska i andra rum. Kanske ska justera det ytterligare.
Torka av efter dusch kommer inte fungera med 4 tonårsbarn, vill att det ska torka snabbt av sig själv. Det duschas 6 gånger om dan i rummet ibland mer. Dörren är ofta öppen efter dusch och värmegolvet är på även på sommaren. Tror detta är tillräckligt nu men vill inte behöva få tillbaks problemet, därför vill jag överdriva ventilationen.

Finns det någon tillsatts till ftx heru 100 kanske? Så man med fuktstyrning kan få den att gå på max tills fukten är ute. Det skulle vara riktigt bra.
 
Åsa Lund
Det finns ju fuktstyrda don på marknaden. Ta kontakt med tillverkaren och kolla med dem om det går att ha sådana don i din anläggning?
Inget fönster i badrummet?
I värsta fall sätta en avfuktare som får ner fukten till typ 60%?
Att sätta en fläkt genom ytterväggen känns helt fel i mina ögon
 
Har mailat dem som satt in min heru 100 men det verkade inte finnas någon fuktstyrning till systemet. Skulle vilja att det automatiskt forcerade ventilationen på max när det var fuktigt. Det borde finnas eftersom jag idag styr den med fjärr.
Ska forska vidare om ingen här kan hjälp mig?
 
En snabb koll i manualen för Heru indikerar att det finns en forceringsingång på reläkortet.

Forceringsfunktionen kan även aktiveras med extern strömställare med dubbeltryck (slutande kontakt).
 
E etompau skrev:
En snabb koll i manualen för Heru indikerar att det finns en forceringsingång på reläkortet.

Forceringsfunktionen kan även aktiveras med extern strömställare med dubbeltryck (slutande kontakt).
Menar du att man kan koppla in en fuktstyrning till reläkortets forceringsingång. I sådana fall borde det finnas något att köpa för att koppla in.

Men jag förstår inte vad menar. Dålig kunskaper i eloktronik.
 
M Magnus Friberg skrev:
Menar du att man kan koppla in en fuktstyrning till reläkortets forceringsingång. I sådana fall borde det finnas något att köpa för att koppla in.

Men jag förstår inte vad menar. Dålig kunskaper i eloktronik.
Tanken är väl att forceringen ska startas med en knapptryckning. Istället för knapp kanske en hygrostat kan användas. Firman som har sålt grejorna borde ha kunskap om detta.
En annan lösning är att en trådlös givare skickar signal till något hemautomatiseringssystem som sedan får styra en mottagare som är ansluten till styrkortet.
 
Håller på lite med hemautomationer men är ganska ny på det och har tänkt i de banorna själv men har ingen aning om var eller vad jag ska börja leta efter för prylar.
 
Steg 1 är väl att kolla om du får önskad funktion med styringången på kortet. Sedan kan man jobba fram en passande lösning.
 
Ska kolla på det kan man starta forcering med en enkel analog knapptryckning alltså bara koppla och bryta för att starta forceringen så borde det vara enkelt med en arduino och få styrning.

Kanske kan få användning av min nya hobby :)
 
Det man kan undra över är varför dom skriver "dubbeltryck", men med en arduino kan du programmera exakt den typ av slutning/brytning som maskinen kräver. Det finns massor av exempelkod på hur du mäter RF med ex. en DTH22.
Det gäller bara att vara försiktig när ingrepp och inkopplingar sker på styrkortet. Felgrepp kan bli kostsamma.
 
Har byggt någon test med arduino för att mäta rh med frågan är nog om jag vågar koppla in nåot jag har byggt själv. Men jag ska kolla på det.
Tack för idén. Vi får se om den iden blir dyr :)
 
H
Hur stort är luftflödet / antal liter på frånluftsventilen i badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.