Hej
Jag undrar var jag kan hitta info om hur garantin fungerar på nybyggda hus (huset är inte byggt åt oss, vi köpte ett färdigt hus). Garantin ska gälla enligt Jordabalken men jag vet inte hur jag ska hitta rätt.

Hur snart ska fel åtgärdas? Till 2 års besiktningen eller så snart som möjligt?
Med fel menar jag sånt som påverkar dagligen och beror på att byggaren har monterat/installerat fel eller inte ens gjort klart

Vad är "inom rimlig tid"?
Jag har läst flera gånger om att sådana fel ska åtgärdas inom rimlig tid, typ 6 månader... finns det någon sådan bestämmelse?

Vi har tjatat på byggherren/säljare om dessa fel i 1 år nu och inget blir åtgärdat, han påstår att huset är besiktat och godkänt så då behöver dom inte fixa något förrän till 2 års besiktningen, stämmer det?
 
Det gäller inte fel som har upptäckts vid slutbesiktning, utan fel vi har upptäckt senare.
Det är som sagt inte vi som har beställt, byggt eller varit byggherre, vi köpte huset när det var färdigt och låg till försäljning.
 
När vi byggde vårt hus så kunde man påkosta en besiktning efter 1-2år, och då skulle detta åtgärdas, eller om det var via nån byggförsäkring.

Vad är felet?
 
Det är en lång lista (ca 35 punkter) med både smått och stort.
2 års besiktning ska göras enl. köpeavtal problemet är att han vi köpte av (byggherren) tycker att allt kan vänta tills dess men vi tycker inte att man ska behöva vänta 2 år på att te.x få fungerade varmvatten i ena badrummet, dörrar som går att öppna och stänga utan att slita sönder handtag mm.
Vissa grejer som te.x sprickor i hörn pga att huset rör sig (trähus) är både vi och dom överens om att det ska vänta, jag menar endast sådant som blir värre med tiden och/eller påverkar oss dagligen. Och saker som inte är färdiga.
 
Men ni köpte huset så? Alltså lätt begat? Annars varför uppdagades inte detta då?
 
Nej det var inte begagnat, det var helt nybyggt, ingen har bott i det innan oss.
Varför varken slutbesiktningsmannen eller överlåtelsebesiktningsmannen inte upptäckte felen är (enligt min gissning) inkompetens, i alla fall på vissa punkter... te.x missade båda att alla fönsterbleck var fel, lutade inåt och var öppna i hörnen, det var det vi själva som upptäckte.

Problem med vatten i ena badrummet var det från början, då trodde vi och besiktningsmännen att det var för lågt tryck helt enkelt (egen brunn) men problemen har blivit värre med tiden, i början var det ljummet vatten, nu är det iskallt eftersom det inte kommer fram något varmvatten. VVS-killen har varit där och bytt blandare, blåst ledningen mm men det blir inte bättre.
Så är det med de flesta felen, det börjar med något litet sen blir felet bara värre och värre...
 
Jordabalken ger dig bara rätt att reklamera oväntade fel, som inte gick att upptäcka vid köpet (dolda fel). Din rätt till garanti kan ev. ingå i ditt köpeavtal, i såfall gäller det som står i avtalet, ganska ordagrant.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ta bilder och dokumentera ALLT maila in till hustillverkaren / byggherren, ta kopior till dig och till en opartisk besiktningsman. Det går ju ta en ny besiktning som du får betala för själv, så hittar du säkert ännu fler fel, men då blir dom ju oxå åtgärdade :) surt att får vänta bara...
Vi väntade i ett år på att dom skulle byta en kakelplatta i vårt badrum i vårt nybyggda hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.