När är huset byggt? Har du någon ritning? Jag tycker plattan ser för torr ut för att vara oisolerad.
 
79 tror den e isolerad men ingen dränering finns runt huset
 
Dränering är ingen avgörande fråga i sammanhanget. Om marken är av dränerande typ är det inte nödvändigt med dräneringsrör. Fukt i grundplattor är nästan alltid en följd av frånvaron av isolering undertill. Då kondenserar vattenånga från varm inneluft i plattan. Jag tycker mycket talar för att plattan är isolerad. i så fall kan du lägga isolering direkt på betongen. Allra bäst vore det med en ritning som kan bekräfta detta.
 
J justusandersson skrev:
Dränering är ingen avgörande fråga i sammanhanget. Om marken är av dränerande typ är det inte nödvändigt med dräneringsrör. Fukt i grundplattor är nästan alltid en följd av frånvaron av isolering undertill. Då kondenserar vattenånga från varm inneluft i plattan. Jag tycker mycket talar för att plattan är isolerad. i så fall kan du lägga isolering direkt på betongen. Allra bäst vore det med en ritning som kan bekräfta detta.
Okej tack för svar, skall jaga ihop en ritning kanske. När jag rev upp det så såg jag inget anmärkning, dock hade tröskeln till altsndörren sugit in fukt varav df jag öppna golvet.
 
Var det nå fel på lösullen som låg där då? Om det är torrt och fint så är det ju bara fortsätta med samma koncept och kanske bara täta dreva lite mer ute efter väggarna och komplettera med mer likvärdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.