Hej,

En dum fråga.

Jag ska måla list mellan golv och vägg och då ska jag foga för att bli av med mellanrum som samlar damm. Hur gör jag med maskering, maskerar kittar, tar bort maskering och maskar igen för att slippa få en kant av tejpen?

Hur ska man göra?
 
Ta en blå eller gul maskeringstejp och maska, måla och sedan maskar du av. Se till att trycka till tejpen ordentligt så det inte kryper under den.
 
Min erfarenhet är att det inte blev helt bra att maskera, sen foga och måla två gånger. Tejpen torkar och det blir inte snyggt efter. Nästa gång kommer jag maska, foga, ta bort tejpen, låt torka, maska och måla igen.
 
Du ska dra tejpen brant mot där den sitter kvar, dvs inte lyfta rakt ut. Dra bort innan färgen torkat.
 
N nht1 skrev:
Min erfarenhet är att det inte blev helt bra att maskera, sen foga och måla två gånger. Tejpen torkar och det blir inte snyggt efter. Nästa gång kommer jag maska, foga, ta bort tejpen, låt torka, maska och måla igen.
Högst troligt har du använt fel tejp.
 
Vanlig gul maskeringstejp. Kanske finns olika kvalitéer.
 
hsd
Jag fogade, akrylatfog, en list och då använde jag en bred spackel, höll den mot väggen och flyttade allt eftersom
Målningen gjorde jag på frihand på liknande sätt som vid fönstermålning
 
N nht1 skrev:
Vanlig gul maskeringstejp. Kanske finns olika kvalitéer.
Ja, den gula är kass, för sådana här operationer ska det vara den blå eller gul-gula.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.