Chr3
Jag undrar om jag törs ge mig på att skruva ned taklisterna i mitt nyinköpta Elementhus (byggt 1975), enplanshus ("Växavillan med valmat tak").
Bakom dessa taklister av plast är all el draget fick jag veta av besiktningsmannen, detta hade jag inte en aning om före köpet, visste inte att just elementhus var speciella.

Nå, (första) frågan är alltså; törs jag skruva ned listerna, eller är det mycket svårt att få dit dem igen så de sitter snyggt?

I vissa rum sitter det en dosa strax under listen :thinking:

Vad kan det finnas mer för special i detta hus? Något speciellt jag behöver tänka på när jag ska renovera?
 
  • Vägg med en vit plasttaklist som döljer eldragningar, med synliga skruvar och en dosa strax under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Vad är syftet med att ta bort listerna? Påminner om hur det var byggt i min tidigare lägenhet (byggd 1974). Där gick listerna sönder (plasten hade väl blivit skör med tiden, eller så var det aldrig meningen att de skulle gå att ta bort hela). Så det blev till att skaffa nya; slutresultatet blev bra men det tog några år innan det var klart... Nu kan det förstås vara bättre konstruktion/kvalitet i ditt fall, men om du inte är sugen på att byta alla listerna eller måste komma åt elen så fundera på att låta dem vara tills vidare.

Jag har ingen direkt övrig kunskap om vad som är speciellt med dessa hus, men om du börjar riva i gamla plastgolv, eller kakel/klinker så var medveten om att det kan finnas asbest i det (sök efter gamla trådar här).
 
Ditt hus har inga reglar i väggar golv och tak.
Blir lite extra jobb om man ska byta fönster eller dörrar. Sedan brukar "alla" väggar vara bärande. Ettrörssystem brukar vara standard om det är vatten buret.
Har själv bott i ett elementhus. Inget fel på elementhus. lite speciella konstruktioner är det. men man måste veta hur huset är byggt om man ska ändra på något....
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är syftet med att ta bort listerna? Påminner om hur det var byggt i min tidigare lägenhet (byggd 1974). Där gick listerna sönder (plasten hade väl blivit skör med tiden, eller så var det aldrig meningen att de skulle gå att ta bort hela). Så det blev till att skaffa nya; slutresultatet blev bra men det tog några år innan det var klart... Nu kan det förstås vara bättre konstruktion/kvalitet i ditt fall, men om du inte är sugen på att byta alla listerna eller måste komma åt elen så fundera på att låta dem vara tills vidare.

Jag har ingen direkt övrig kunskap om vad som är speciellt med dessa hus, men om du börjar riva i gamla plastgolv, eller kakel/klinker så var medveten om att det kan finnas asbest i det (sök efter gamla trådar här).
Elen vill jag komma åt för att dra jord till uttagen -samt i vissa rum dra sladd till taklampa, förra ägarna tog tydligen med allt som satt i taket i vissa rum när de flyttade.
Var fick du tag i nya lister? Var det likadana eller bytte du ut dem mot.. vad isf?
Varför demonterade du dem?

Asbest.. det låter inte bra! Det som står på tur i huset är att bygga toa/dusch i en klädkammare där det redan från början är förberett för detta med avlopp, ligger vägg i vägg med badrummet (som har kakel/klinker fastlimmat ovanpå matta, inte så bra men det får bytas senare)
Golven i hela huset är bytta mot klickgolv så dem behöver jag förhoppningsvis inte röra i alla fall.
 
Chr3
H HSP skrev:
Ditt hus har inga reglar i väggar golv och tak.
Blir lite extra jobb om man ska byta fönster eller dörrar. Sedan brukar "alla" väggar vara bärande. Ettrörssystem brukar vara standard om det är vatten buret.
Har själv bott i ett elementhus. Inget fel på elementhus. lite speciella konstruktioner är det. men man måste veta hur huset är byggt om man ska ändra på något....
Är även innerväggar bärande?

Ettrörssystemetn några tips inför vintern hur vi ska/inte ska göra med elementen? (Det är vattenburet här)
Ligger allt i en enda lång slinga eller har de delat upp så det är flera? (Nästan så jag önskar det blev kallt så jag fick testa, men nej, jag har hellre sommar lång tid till )
 
Chr3
Väggarna; förra ägaren sa att det gick att skruva direkt i väggarna när man ska hänga upp något, ingen plugg osv krävs
När jag skruvat upp krokar och speglar så kan jag i vissa rum dra ur skruven med fingrarna, i andra rum sitter de bergfast.
Vad är väggarna uppbyggda av egentligen? (I mitt förra hus kunde jag skruva upp vad som helst i väggar/tak, det satt stenhårt i brädväggarna, detta känns lite.. klenare. Första 2-3 mm känns det att det är nåt att skruva i, sedan försvinner motståndet, typ att jag skruvat rakt igenom en mycket tunn skiva..?)

Står nu och tvekar om jag ens törs skruva upp tv på väggen eller om den kommer trilla ner.
Förra ägarna hade dock tv i alla sovrum, känns konstigt att de fått det att sitta med tanke på att jag plockar skruvar ur väggarna med fingrarna. (Eftersom jag möblerar helt annorlunda kan jag tyvärr inte använda befintliga skruvhål)
 
Magnus E K
Chr3 Chr3 skrev:
Var fick du tag i nya lister? Var det likadana eller bytte du ut dem mot.. vad isf?
Varför demonterade du dem?
Det är över tio år sen så jag minns faktiskt inte exakt varför jag först tog bort dem, tror det var för att det skulle bli lättare att tapetsera samtidigt som jag nog tyckte de var fula och ändå ville byta. Efter det tog det som ca 3 år innan jag kom till skott och fick upp nya (och under den tiden blev det lite eljobb också, så det var praktiskt att ha det öppet; drog även antenn- och nätverkskabel samma väg). Det blev inte alls likadana, utan frigolitlister som jag limmade upp, typ som de här (fick välja en ganska stor modell för att det skulle täcka springan):

taklist-frigolit-kl50.jpg
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Är även innerväggar bärande?

Ettrörssystemetn några tips inför vintern hur vi ska/inte ska göra med elementen? (Det är vattenburet här)
Ligger allt i en enda lång slinga eller har de delat upp så det är flera? (Nästan så jag önskar det blev kallt så jag fick testa, men nej, jag har hellre sommar lång tid till )
Ja alla innerväggarna var bärande i mitt hus.
Jag hade två slingor på värme systemet en för varje våning (1&1/2 plans)
Tar du bort ett element så måste rören kopplas ihop om det är ettrörssystem....
 
Elementhus kortfattat
El i taklister,
Byggda i moduler eller "lådor"
Bestående av plyfa på utsidorna sedan stående masonit eller tunnare plyfa limmade i spår på inner och ytter plyfan....
Hålrummen fyllda med isolering....

Hade även någon vägg med tunn plyfa sedan smala träribbor limmade och stiftade...

Kolla om kommunen har några bygghandlingar i arkivet, det kan vara till hjälp för att se konstruktionen....

Se upp med att ändra planlösning mm.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
I vissa rum sitter det en dosa strax under listen
Sent svar, men dessa ”dosor” är lamputtag, fanns under första halvan av 70-talet.
Ett gammalt vitt lamputtag från 70-talet med tre anslutningsstift och grå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal vit lamputtagsdosa från 70-talet monterad på en brun trälist vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
Demmpa Demmpa skrev:
Sent svar, men dessa ”dosor” är lamputtag, fanns under första halvan av 70-talet.
[bild]
[bild]
Det är exakt såna som finns i mitt hus.
Vissa av dem saknar Ena delen (hanen) så de fungerar ju inte då
 
Chr3
Demmpa Demmpa skrev:
Sent svar, men dessa ”dosor” är lamputtag, fanns under första halvan av 70-talet.
[bild]
[bild]
någon som vet om det finns reservdelar att köpa eller är det bara att byta ut mot nya uttag?
 
Nej det finns inga reservdelar till dessa lamputtag.
Misstänker att dom bara tillverkades under några år.
Kan gå å få tag på via loppis/sekundhand.
Det finns någon som har skrivit ut egna kontakter med hjälp av 3D-skrivare och gjort egna kontaktstift, men det är inget jag rekommenderar.

Även detta lamputtag tillverkades bara under kort tid;
Ett gammalt beige lamputtag monterat på en vägg med synliga slitage och färgrester runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(https://www.byggahus.se/forum/threads/lamputtag-ny-aeldre-standard.6119/#post-63356)
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Bor i elementhus från 65.
Hade åxå o delvis kvar elen bakom listerna.
Jag har vart efter kag renoverat rummen taksänkt 22mm och dragit ny el där.
Speciella hus med egna lösningar.
Sök här i forumet så får du upp hur väggarna är uppbyggda finns mycket info om dessa hus.
Såldes vansinnigt många när det begavsig.
 
Chr3
Robblund Robblund skrev:
Bor i elementhus från 65.
Hade åxå o delvis kvar elen bakom listerna.
Jag har vart efter kag renoverat rummen taksänkt 22mm och dragit ny el där.
Speciella hus med egna lösningar.
Sök här i forumet så får du upp hur väggarna är uppbyggda finns mycket info om dessa hus.
Såldes vansinnigt många när det begavsig.
det verkar vara väldigt olika hur väggarna är konstruerade beroende på vilket år husen byggts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.