H heimlaga skrev:
Nu är det här rykten och hörsägen men det sägs att hemkokt rödfärg ibland kan börja flagna om koktiden är för kort eller om man har använt vetemjöl i stället för det dyrare rågmjölet.

Rent allmänt kan rödfärg och många andra färger också börja flagna om man har målat i för starkt solsken så den har torkat innan den hann suga in.

Sedan så finns det vissa rödfärger på marknaden där tillverkaren har använt något annat bindemedel, Jag vet inte om det är akryl eller vad det är men färgen står sig hur länge som helst i burken även i varmt utrymme och den flagnar. Likväl säljs de som traditionell rödfärg.
Du pratar om rykten och hörsägen och spär på dessa med din text. En traditionell rödfärg bygger aldrig på någonting annat än linolja som bindemedel. Du får skilja på Rödfärg och röd färg.
En slamfärg / rödfärg flagnar/krackelerar av olika anledningar. det vanligaste torde vara att man har målat i för tjocka lager där slamfärgen är en tunnstrykande produkt. Tjocka skikt ger krackeleringar som böjer upp sig orderntligt. Målar man när det är för varmt på väggen eller i solsken får man en annan typ av flagor som närmast kan liknas vid havreflingor, tunna och små. Däremellan finns massor med anledningar till släpp på väggen såsom dåligt underarbete, fukt i virket osv.
 
Jo, rödfärgen använder stärkelsen som bindemedel. Linolja är inte en obligatorisk del i receptet.
 
I det stora hela är det oftast för tjockt målat. Kan fungera i vissa lägen och i andra inte. Kan bete sig helt olika beroende på klimat just det året.
De flesta målar som man brukar måla och det fungerar inte med rödfärg. Underlaget ska bara infärgas. Inte täckas i färg för gemene man tror att det är skiktet som skyddar trät precis som man tänker när man målar med traditionella täckfärger.
Trä klarar sig egentligen alldeles utmärkt utan färg också så länge det kan torka emellanåt. I begynnelsen så var färgen bara nåt som förskönade.
Rödfärg ska man ta lite av och arbeta och verkligen morka in i trät. Man ska liksom inte pensla ut det i lager.
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon
  • Laddar…
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Du pratar om rykten och hörsägen och spär på dessa med din text. En traditionell rödfärg bygger aldrig på någonting annat än linolja som bindemedel. Du får skilja på Rödfärg och röd färg.
En slamfärg / rödfärg flagnar/krackelerar av olika anledningar. det vanligaste torde vara att man har målat i för tjocka lager där slamfärgen är en tunnstrykande produkt. Tjocka skikt ger krackeleringar som böjer upp sig orderntligt. Målar man när det är för varmt på väggen eller i solsken får man en annan typ av flagor som närmast kan liknas vid havreflingor, tunna och små. Däremellan finns massor med anledningar till släpp på väggen såsom dåligt underarbete, fukt i virket osv.
Du har goda skäl att kontrollera dina källor.

Traditionell röd slamfärg som förresten kallas ryöbleiko här i trakten består av vatten och rågmjöl och rödfärgspulver och järnvitriol. Om man vill kan man blanda i litet linolja eller sälolja och såpa som gör att oljan fördelas i den vattenbaserade färgen.

Linoljefärg är en helt annan sak.
 
Färgen är inte vattenbaserad, den är vattenburen.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Då talar du inte om slamfärg.

Kanske vi har identifierat problemet med flagnande slamfärg. Folk köper helt andra färgtyper i tron att de är slamfärg?
 
H heimlaga skrev:
Då talar du inte om slamfärg.

Kanske vi har identifierat problemet med flagnande slamfärg. Folk köper helt andra färgtyper i tron att de är slamfärg?
Jo, jag pratar om slamfärg. Det finns ingen färg som är baserad på vatten.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Jaha det var benämningen du hängde upp dig på.
 
I ibkcad skrev:
Hög tid för lite återkoppling! Hur har det gått? Fungerade metoden? Hunnit måla om igen? Jag har själv lite problem med olika parier i sydöst och sydväst som vill flagna. Norrsidan inga problem alls.
Tjena!

Ledsen för sent svar. Färgen bet fint och sitter toppen. Har fortsatt på detta vinnande konceptet. Tog en ny sida nu senast i veckan!!!
Kan tillägga att jag inte kört utspädning eller dubbla målningar på något sätt. Det blev bra ändå tycker jag.
 
Här har det inte gått så bra. Precis samma problem som tidigare, färgen släpper. Tycker faktiskt det är värre nu än förra året. Så att spä färgen verkade inte hjälpa. Dessutom har nog vädret varit lite sämre än förra gången. Dock sitter den vackert fast på de sidor som är skyddade från väder och sol.

Varit i kontakt med Falu rödfärg och de skulle titta på fasaden när det blir varmare. Det känns rätt tråkigt att behöva lägga ännu en sommar på målning. Jag tycker det får räcka med de två senaste.
 
Exakt Samma här!

QUOTE="Nicklas75, post: 3347304, member: 182889"]Problem även för mig med att färgen flagnar. Huset byggt 2012 och målat samma år. 2018 tog jag över huset och målade med Falu (svart). Redan till hösten hade sydväst och sydsidan flagnat ordentligt. Norrsidan inga problem, inte heller där träet är skyddat mot väder.[/QUOTE]
 
Björck70 Björck70 skrev:
Exakt Samma här!
Tråkigt att det finns fler som har problem med flagnad färg !!

(Skickat ett PM till dig)
 
Falu rödfärg kan inte flaggan!
Möjligen smeta när man stryker med handen.
 
Kontakta Colorama idag deras tips ring leverantören Falu Vapen. Har ringt dit idag telefon tid reklamationer 14.00-16.00 ringde vi 14.00 prata med en dam hon meddela att en kille skulle ringa tillbaka till mig angående fråga/Reklamation återkom inte på eftermiddagen får se om han ringer imorgon.
Har hänt mig 3 år i rad bara på söder sida hus och garage.


Steelheart Nicklas75 skrev:
Tråkigt att det finns fler som har problem med flagnad färg !!

(Skickat ett PM till dig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.