Hej på er!

Kan någon hjälpa mig med att vilken tomt ska man välja i turordning. Jag har lagt några markeriningar på kartan.

Tack i förväg :)
 
  • Markeringar på en detaljplan för att välja byggtomter med nummer och kompassriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att svara på utan att se bilder eller satellitfoto tex, hörntomt är ju alltid trevligt, kanske nr 6 & 7 i första hand.
 
Magnus E K
Jag skulle välja så långt bort från vägen som möjligt och gräns mot icke-tomt, dvs 4-7 i första hand. Men sen beror det på sånt som om du vill ha morgon- eller kvällssol, vilket är svårt att bedöma från kartan. Åk dit både morgon och kväll och studera hur terrängen påverkar ljuset.
 
Är det strand åt öster så gissar jag att 6-10 är poppulära.
 
BirgitS
17-19 är bra på det sättet att man har garage och hus nära gatan på norra delen av tomten och då får mycket av tomten på sydsidan av huset. Det kan ju 11-16 ha också men om det är mycket trafik på vägen är det ju inte så trevligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det strand åt öster så gissar jag att 6-10 är poppulära.
Låter vettigt!
Men var som helst utom nära en gata/väg med genomfartstrafik.
 
Tomt 14 ser både solig och större ut. det beror lite på var huset placeras och om det finns markhöjdskillnader. Jag har själv hörntomt med ca 1,5 m höjdskillnad vilket innebär något större planeringskostnad. Med rätt val av växter/häckar blev min tomt helt insynsskyddad inom 5-6 år. Det bästa är att ha tomten i söderläge.
 
Undvik direkt anslutning till korsning om vill ha det insynsskyddad, häckar och staket ska ju hållas på max 80 cm 5-10 m från korsningen så att sikten blir fri.
 
Vet inte om det är på nr 7 eller 8, men en av dem har u-område som dessutom är prickmark. På u-området kommer det sannolikt finnas underjordiska ledningar, så exakt där får man inte bygga. Jag hade även undvikit tomten med u-området.
 
På nr 2, 5 och 9 som är mitt för T-korsningarna kommer bilar att köra så att strålkastarna lyser in i huset, om huset är placerat mitt för korsningen. Ingen fara om man har insynsskyddat med häck eller staket, men det tar ju även lite av ens egen sol.
 
Tack alla för bra och värdefulla synpunkter. Får se hur det ska gå till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.