Jag har tidigare köpt fulla lastbilar med byggvaror från den lettiska bygghandeln prof.lv. Det har fungerat bra och jag har kunnat spara en del pengar trots att frakten är långtifrån gratis.

Nu behöver jag komplettera med lite fler saker och hörde mig för om vad en halv lastbil skulle kunna kosta. Tyvärr var priset ganska saftigt: 1700 EUR mot 2000 EUR som jag tidigare betalat för en full lastbil. Letterna skyllde detta på att lastbilen troligtvis skulle bli tvungen att gå halvfull eftersom det var svårt att hitta andra saker att frakta.

Då slog mig tanken att det kanske finns någon på Byggahus som också behöver billiga lettiska byggvaror. Så länge destinationen inte är alltför långt ifrån mig i sydöstra Sverige borde merkostnaden med ytterligare ett stopp för lastbilen inte vara alltför stort. Tyvärr är det en vanlig semitrailer som kommer, så man behöver ha möjlighet att lasta av själv, men så länge det är lätta saker man beställer går det ju bra att lasta av med handkraft, chaufförerna brukar vara mycket tillmötesgående.

Prof.lv har ett komplett utbud av byggvaror, billigheten varierar, en del saker kostar lika mycket som i Sverige medan andra saker bara kostar en bråkdel (avloppsdelar är det jag fått den största besparingen på, de kostar mindre än en tredjedel av vad de kostar på Byggmax). Är man beredd att leta lite så finns det definitivt besparingar att göra.

Om någon är intresserad går det bra att PMa mig.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Transbaltika och NTEX kan nog fixa transporter, kan i alla fall vara värt att kolla pris med dom...
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
6-7 pall lättbetong och bruk kan jag tänka mig.
Ska kika in deras sida o se vad de har.
 
Zixten Zixten skrev:
Transbaltika och NTEX kan nog fixa transporter, kan i alla fall vara värt att kolla pris med dom...
Undersökte transportpriser mycket noga förra året när jag beställde en lastbil från Lettland men kunde konstatera att i slutändan så lyckades prof.lv ändå skaka fram den billigaste transporten åt mig. Vilket egentligen inte är så konstigt om man betänker att de har helt andra möjligheter att hitta lettiska åkerier än jag har som inte kan ett ord lettiska.

P Per_Eriksson skrev:
6-7 pall lättbetong och bruk kan jag tänka mig.
Ska kika in deras sida o se vad de har.
Jag vet ingenting om lättbetong men jag har köpt väldigt billig Portlandcement, ungefär 1 kr/kg.
 
Vet du vilken väg de kommer in i sverige, går de via kapellskär och sen ner E4/E22 till Blekinge?
Isåfall blir det i princip rätt förbi mig.

Lättbetongblock typ siporex eller HH tittar jag på och priserna på hemsidan ser väldigt bra ut vid en första anblick, håller på o mängda det jag kommer behöva.
 
P Per_Eriksson skrev:
Vet du vilken väg de kommer in i sverige, går de via kapellskär och sen ner E4/E22 till Blekinge?
Isåfall blir det i princip rätt förbi mig.
Hittills har de åkt via Klaipeda till Karlshamn, så inte i närheten av Östergötland. Men jag kan lite försiktigt fråga hur mycket extra det skulle kosta att ta vägen över Stockholm.

Edit: Min kontakt på prof.lv har tydligen semester den här veckan. Eftersom engelska-kunskaperna inte är så höga där borta så får jag antagligen vänta till nästa vecka innan jag får något svar på frågan ovan.

Lättbetongblock typ siporex eller HH tittar jag på och priserna på hemsidan ser väldigt bra ut vid en första anblick, håller på o mängda det jag kommer behöva.
Min egen uppfattning efter att ha beställt två lastbilar från Lettland är att man inte sparar särskilt mycket på de stora bulkvarorna. De är visserligen billigare men transportkostnaden äter upp det mesta av förtjänsten. Det man sparar på är alla småsaker runtomkring som man kan slänga in när bulkvarorna ändå har betalat för lastbilen. Mycket lite mindre varor är förvånansvärt billigt. Avloppsdelar har jag redan nämnt men även andra VVS-artiklar, elkablar, markduk, vissa skruvar, ventilationsrör och en del andra plåtartiklar är förvånansvärt billigt. Det är saker som inte borde behöva vara särskilt dyrt men som ändå är rätt dyrt i den svenska bygghandeln. Kanske för att de har hanteringskostnader som letterna inte har.
 
Redigerat:
B blumenthal skrev:
Hittills har de åkt via Klaipeda till Karlshamn, så inte i närheten av Östergötland. Men jag kan lite försiktigt fråga hur mycket extra det skulle kosta att ta vägen över Stockholm.

Edit: Min kontakt på prof.lv har tydligen semester den här veckan. Eftersom engelska-kunskaperna inte är så höga där borta så får jag antagligen vänta till nästa vecka innan jag får något svar på frågan ovan.



Min egen uppfattning efter att ha beställt två lastbilar från Lettland är att man inte sparar särskilt mycket på de stora bulkvarorna. De är visserligen billigare men transportkostnaden äter upp det mesta av förtjänsten. Det man sparar på är alla småsaker runtomkring som man kan slänga in när bulkvarorna ändå har betalat för lastbilen. Mycket lite mindre varor är förvånansvärt billigt. Avloppsdelar har jag redan nämnt men även andra VVS-artiklar, elkablar, markduk, vissa skruvar, ventilationsrör och en del andra plåtartiklar är förvånansvärt billigt. Det är saker som inte borde behöva vara särskilt dyrt men som ändå är rätt dyrt i den svenska bygghandeln. Kanske för att de har hanteringskostnader som letterna inte har.
Var bor du? Har eventuellt behov av att beställa en del ventilationsrör. När hade du tänkt beställa?
 
N NoOne2k skrev:
Var bor du? Har eventuellt behov av att beställa en del ventilationsrör. När hade du tänkt beställa?
Västra Blekinge. Jag är någotsånär flexibel i tid, men kommer behöva grejerna om ca 1 månad, så då får de gärna vara här.
 
Hur många flakmeter eller pallplatser räknar du med att själv fylla?
 
P Per_Eriksson skrev:
Hur många flakmeter eller pallplatser räknar du med att själv fylla?
Jag kommer behöva 11 eller 12 pallplatser. Men mina pallar är rätt tunga så även om jag inte tar upp halva bilen pallmässigt så kommer jag ta upp mer än halva bilen viktmässigt. Jag vet inte vad lättbetong väger, men jag misstänker att det är ganska tunga pallar det också.
 
Jag har mängdat upp det jag vill ha och det blir 11pall och knappt 9ton.
Lättbetongblock, bruk och gipsputs.
 
Det tog lite tid att reda ut men nu har jag fått ett pris från letterna för en leverans med flera destinationer. Det skulle kosta 2300 EUR för en tur från Stockholm ned till Blekinge. Priset var för två stopp under den vägen men rimligtvis kan det inte kosta särskilt många kronor extra att stanna ytterligare någon eller några gånger så länge stoppen ligger utefter körvägen.

Inte jättebilligt men det är mindre än dubbla priset av vad jag blivit erbjuden tidigare, så om någon vill ta halva kostnaden för en sådan frakt är jag mer än nöjd.
 
Måste tyvärr meddela att jag var iväg o hämtade 10 pall jag fyndade på blocket idag till ett mycket bra pris, billigare än inköpet i Lettland.
Kunde inte motstå.
 
  • Gilla
Jonas Swedberg
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Det tog lite tid att reda ut men nu har jag fått ett pris från letterna för en leverans med flera destinationer. Det skulle kosta 2300 EUR för en tur från Stockholm ned till Blekinge. Priset var för två stopp under den vägen men rimligtvis kan det inte kosta särskilt många kronor extra att stanna ytterligare någon eller några gånger så länge stoppen ligger utefter körvägen.

Inte jättebilligt men det är mindre än dubbla priset av vad jag blivit erbjuden tidigare, så om någon vill ta halva kostnaden för en sådan frakt är jag mer än nöjd.
Har du beställt än?
 
N NoOne2k skrev:
Har du beställt än?
Dålig uppföljning av mig här, ursäkta för det.

Jag fick min lastbil med byggvaror för några veckor sedan. Det lettiska fraktbolaget hade hittat lite andra saker som också behövde komma till Sverige men bilen var fortfarande bara tre fjärdedels full, så lite slöseri var det ju.

Om intresse finns för samfrakt framöver så ska jag beställa mer saker från prof.lv nästa år, antagligen i maj/juni men jag kommer att vara rätt flexibel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.