Hej, nu har vi äntligen börjat planera för vårt kommande trägolv.

Vi ska lägga in ett obehandlat furugolv och försöker nu hitta vilken ytbehandling vi ska ha för att få ett snyggt golv som är skönt att gå på och är relativt tåligt inför framtida husdjur och barn. Dock är det är en djungel när man börjar läsa om olika behandlingar så därför tänkte jag kolla på den här sidan om man kan få några tips, råd och erfarenheter.

1. Vad ska vi ha för behandling för att få till detta resultat med vårat furugolv?

FullSizeRender-1-1080x810.jpg
furu_classic_vit.jpg


2. Varför har vissa furugolv skiftningar i färgen? Kan man undvika detta på något sätt, exempelvis att luta det i tidigt stadie?

60703753_439498906846948_381749776993840149_n.jpg

Tacksam för all hjälp vi kan få!
 
Hej Hennyekman, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Det ser på bilderna ut som att du vill ha ett golv som är lutat eller vitvaxat.
Tekniker som jag inte kan så bra själv, men snart får du nog bra experttips.

Men de olika färgtonerna hos furun är helt naturlig.
Kärnveden, det som är närmast mitten av stammen, har alltid en mörkare, rödbrun färgton än ytveden.
Vill man inte ha det så, så får man sortera.
Men kärnveden är starkare och tåligare än ytveden,
så golvet blir nog sämre om man sorterar bort de rödbruna brädorna.
 
Golvet på din första bild skulle inte vara mitt val. Klart bäst är bild tre men jag skulle välja en leverantör som sågar av virke med mindre antal kvistar. Jag gillar inte ändspontat och avfasade kanter på plankorna. Om furugolvet ska bli tåligt bör det vara sågat med stående årsringar av virke som växt långsamt, det stämmer inte med bild ett. För att få ett ljusare golv kan du använda lut och kalk före behandling med såpa eller olja. Vi har ett såpskurat furugolv från LGB Timmerhus som vi är mycket nöjda med. Du hittar mycket bra (men lite omständlig) info på dras hemsida. Väl värd att studera även om du väljer en annan leverantör.
https://www.lgbtimmerhus.se/
 
Vi har i två av våra bostäder haft vitsåpat furugolv och jag älskar det!! Fläckar går bort bra vid nästa såpbehandling och det blir bara tåligare och tåligare.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej Hennyekman, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Det ser på bilderna ut som att du vill ha ett golv som är lutat eller vitvaxat.
Tekniker som jag inte kan så bra själv, men snart får du nog bra experttips.

Men de olika färgtonerna hos furun är helt naturlig.
Kärnveden, det som är närmast mitten av stammen, har alltid en mörkare, rödbrun färgton än ytveden.
Vill man inte ha det så, så får man sortera.
Men kärnveden är starkare och tåligare än ytveden,
så golvet blir nog sämre om man sorterar bort de rödbruna brädorna.
Tack snälla för det och för dina svar! Okej, intressant med färgskiftningarna där, då ska jag ta tillvara på det snarare än att kasta bort, bra att veta!
 
T Tiila skrev:
Vi har i två av våra bostäder haft vitsåpat furugolv och jag älskar det!! Fläckar går bort bra vid nästa såpbehandling och det blir bara tåligare och tåligare.
Vad skönt att höra, är själv väldigt sugen på vitsåpa pga. miljövänligt, billigt och fint! Några frågor till dig:

1. Hur ljust får ni golvet med vitsåpa?
2. Har ni lutat golvet innan såpning?
3. Hur märker ni av slitage?

Tacksam för alla svar!
 
H hennyekman skrev:
Vad skönt att höra, är själv väldigt sugen på vitsåpa pga. miljövänligt, billigt och fint! Några frågor till dig:

1. Hur ljust får ni golvet med vitsåpa?
2. Har ni lutat golvet innan såpning?
3. Hur märker ni av slitage?

Tacksam för alla svar!
1. Det blev mindre ljust än vi först trodde så vi har överdoserat vitsåpan rätt rejält och fått det precis som vi vill ha det!
2. Vi lutade det inte.
3. Slitaget tycker jag är ett mindre problem än på ett lackat golv, skavanker syns mindre är min erfarenhet.
 
hscn hscn skrev:
Golvet på din första bild skulle inte vara mitt val. Klart bäst är bild tre men jag skulle välja en leverantör som sågar av virke med mindre antal kvistar. Jag gillar inte ändspontat och avfasade kanter på plankorna. Om furugolvet ska bli tåligt bör det vara sågat med stående årsringar av virke som växt långsamt, det stämmer inte med bild ett. För att få ett ljusare golv kan du använda lut och kalk före behandling med såpa eller olja. Vi har ett såpskurat furugolv från LGB Timmerhus som vi är mycket nöjda med. Du hittar mycket bra (men lite omständlig) info på dras hemsida. Väl värd att studera även om du väljer en annan leverantör.
[länk]
Tack för dessa tips, ska kolla in LGB!
Har hört att det ska vara krångligt att luta med kalk i, har ni testat? I så fall, fick ni till ett jämnt resultat utan fläckar? Är också väldigt sugen på såpskurat, men ni använder inte vitsåpa utan bara vanlig linoljesåpa, vilket märke har ni använt?
 
T Tiila skrev:
1. Det blev mindre ljust än vi först trodde så vi har överdoserat vitsåpan rätt rejält och fått det precis som vi vill ha det!
2. Vi lutade det inte.
3. Slitaget tycker jag är ett mindre problem än på ett lackat golv, skavanker syns mindre är min erfarenhet.
Vad härligt att höra, så ni skulle säga att man kan få det ungefär så ljust som på bifogade bilder högst upp med hjälp av vitsåpa? Det vore ju fantastiskt i så fall! Hur många gånger har ni fått "överdosera" ungefär och hur mycket? Drar golvet mer mot rött, grått eller gult rent färgmässigt?

Förlåt för många frågor men jag passar på nu när jag får så bra tips!
 
Inte det minsta krångligt att luta med kalk, vi använde Faxe, blir kalken lite ojämnt fördelad kan man jämna ut i samband med såpskurningen. Vi har huvudsakligen använt golvsåpa, Faxe vitsåpa ibland när vi önskat lite ljusare resultat. Som golvsåpa har vi använt Faxe eller några gånger Dansk brunsåpa när det varit större fettfläckar.
 
hscn hscn skrev:
Inte det minsta krångligt att luta med kalk, vi använde Faxe, blir kalken lite ojämnt fördelad kan man jämna ut i samband med såpskurningen. Vi har huvudsakligen använt golvsåpa, Faxe vitsåpa ibland när vi önskat lite ljusare resultat. Som golvsåpa har vi använt Faxe eller några gånger Dansk brunsåpa när det varit större fettfläckar.
Perfekt, ska kolla upp dessa märken, tack snälla för ditt svar!
 
Hej!
Jag kapar tråden lite, hoppas det är okej.
Vi går i tankarna på nytt golv och tycker behandlat furu är snyggt, åt det vita hållet.
Det går att köpa färdigbehandlat golv, men det verkar vara relativt dyrt.

Hur krångligt är det att behandla golvet själv, med vitsåpa, lut, vad som nu behövs (är helt ny inom området)?

Vsd uppskattar ni kostnaden till för behandling per m2?

Behöver man göra hela golvet samtidigt eller kan man dela upp det i etappper? Är det tidskrävande?

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.