Nysådd gräsmatta (ca 4 v) och fullt med ogräs... Är det Mjölmålla? Hur blir jag av med dom? Hörde att jag ska klippa alltihop med uppfångare så försvinner dom sen, kan det vara så?


Nysådd gräsmatta med grönt gräs och spridda ogräsplantor, eventuellt Mjölmålla, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutsprungen gräsmatta med ogräs som troligen är Mjölmålla blandat i det gröna gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysådd gräsmatta med ogräs som möjligtvis är Mjölmålla spridda bland unga grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det liknar ingen målla, de mållor som kan vara aktuella är svinmålla eller trädgårdsmålla och ingen av dem har så spetsiga blad.

Någon av dån-arterna kanske? Hampdån kan vara ett alternativ, googla för bekräftelse. Alltid svårt att identifiera små fröplantor från bilder för det finns massvis med växter som ser snarlika ut i det tillståndet, man får leta systematiskt och använda sig av uteslutningsmetoden.
 
Det verkar vara minst två utbredda sorter.. kikar man närmare verkar bladknytena vara helt olika. Jag kan tyvärr inte urskilja ogräs så bra.. så jag vet tyvärr inte vad de är.

Men .. den ena påminner lite om träd tycker jag :thinking::oops: ..
Vi hade ett 20-tal minibjörkar vid vår garageportar ( !) ..och vi har massor av lönnar och ekar överallt i år.. tror träden fick nån knäpp förra året i torkan och såg till att sprida sig 20 ggr värre än annars.

Har ni sått själva? El köpt rulle? Och varifrån kom jorden ni anv?
 
Det som är uppe till höger ser ut som målla. Det som är nere till vänster är något annat. De flesta av de ogräs som etablerar sig i en ny gräsmatta är åkerogräs som tål klippning dåligt. Så det är bara att fortsätta klippa så kommer det mesta att försvinna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det verkar vara minst två utbredda sorter.. kikar man närmare verkar bladknytena vara helt olika. Jag kan tyvärr inte urskilja ogräs så bra.. så jag vet tyvärr inte vad de är.

Men .. den ena påminner lite om träd tycker jag :thinking::oops: ..
Vi hade ett 20-tal minibjörkar vid vår garageportar ( !) ..och vi har massor av lönnar och ekar överallt i år.. tror träden fick nån knäpp förra året i torkan och såg till att sprida sig 20 ggr värre än annars.

Har ni sått själva? El köpt rulle? Och varifrån kom jorden ni anv?
Vi har sått själva, jorden kommer från en firma i stan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.