Vi har beställt nytt kök och ska lägga nytt golv. Det ska vara sockel mellan golv och skåp. Frågan är om man måste lägga golv under bänkskåp mm. Det billigaste är ju att först sätta köket och sen lägga golvet efteråt. Vad är för/nackdelar med att ha golvet under bänkskåpen? Vi ska lägga klinker.
 
Fundera på var vattnet tar vägen om t ex diskmaskinen läcker eller om du tappar en balja vatten på golvet.

Finns det någon speciell gummilist med vilken man kan stoppa vattenflöde vid sockeln? Skulle vara intressant!

Vi ska också lägga klinker och kommer att hoppa över vissa partier.
 
Vi resonerade att vill man ha nytt kök, vill man ha nytt golv. Alltså inget golv under skåpen! Återstår att se om snålheten bedrar visheten... Fast vi höjde upp golvet under diskmaskinen till samma nivå för att en möjlig vattenläcka inte ska "fastna" innanför sockeln.

Men klinker håller sig kanske bättre än "traditionella" golv så det kanske man vill spara... Tål att tänka på!
 
¤ maria ¤ skrev:
Vi resonerade att vill man ha nytt kök, vill man ha nytt golv. Alltså inget golv under skåpen! Återstår att se om snålheten bedrar visheten... Fast vi höjde upp golvet under diskmaskinen till samma nivå för att en möjlig vattenläcka inte ska "fastna" innanför sockeln.

Men klinker håller sig kanske bättre än "traditionella" golv så det kanske man vill spara... Tål att tänka på!
Maria,

Om man har nybyggt. så ska det vara vattentätt... kolla Boverkets regler http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1294, och bläddra runt där lite....

Om det är ett renoveringsjobb, så kan snålheten bedra visheten mer än du tror... kolla bl a med ditt försäkringsbolag hur de hanterar åldersavdraget. Tänk sedan på att kostnaden för en vattenskada i köket i snitt kostar 30-40 00 kr. Din självrisk bör du också kolla. De där 3000 kronorna du trodde du hade, kanske har växt...... Sedan har vi ju rena hälsoaspekter att räkna med...

En bra sajt för mera info angående sådana saker är http://www.vattensakra.nu/.

Sedan kan du ju fundera på hur kul det är att ha en byggfläkt gående i köket i 3 månader.


MvH
Bobbo

 
bobbo krull - Kanske ska tillägga att under diskmaskinen ligger plastskyddet/balja som sig bör. Är en självklarhet så jag tänkte inte på att nämna det. Enligt vår vvs-kille är lösningen inom godkända ramar och sambons moster som jobbar på försäkringsbolag (Folksam) hade heller inget att klaga på.

Vad gäller Boverkets texter har jag svårt att komma igenom såna på kvällen när jag gått upp kl 04.25... Ngn som vill va snäll och sammanfatta...?
 
¤ maria ¤ skrev:
bobbo krull - Kanske ska tillägga att under diskmaskinen ligger plastskyddet/balja som sig bör. Är en självklarhet så jag tänkte inte på att nämna det. Enligt vår vvs-kille är lösningen inom godkända ramar och sambons moster som jobbar på försäkringsbolag (Folksam) hade heller inget att klaga på.

Vad gäller Boverkets texter har jag svårt att komma igenom såna på kvällen när jag gått upp kl 04.25... Ngn som vill va snäll och sammanfatta...?

Maria,

Boverkets regler gäller för nybyggen, så det kanske inte spelar någon roll (eller ?). Vad gäller dina försäkringar, har du ju släkt som jobbar med det. Men om man inte sysslar med, eller har bra koll på, vattenskadeområdet, kan det vara vanskligt. Det händer mycket inom det området just nu...och tänk på att det som gäller idag, kanske inte gäller imorgon.


MvH
Bobbo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.