I nån tidigare tråd så diskuterades det om när en Gardena (och antagligen Husqvarna och McCulloch) börjar klippa när den följer kabeln ut och krockar i något.

Idag la jag om guiden för att den gick rakt över en ytlig rot som jag måste täcka. Jag glömde bort var jag hade lagt begränsningskabeln, så guiden hamnade lite för nära. På vägen ut vid första testen så gick klipparen "ganska långt" på sidan om guiden och gick då in i begränsningskabeln. Då började den följa guiden exakt i några meter och sen fortsatte den som vanligt.
Den börjar alltså inte klippa så fort den känner av begränsningskabeln, som vissa trodde.

Frågan är exakt vad som avgör? Jag utgår från att klipparen börjar klippa när den kommer till slutet av guiden. Hur avgör den det?
Jag är delvis lite nyfiken men sen kan det även vara bra att veta inför framtida justeringar av kabeln.

Teori #1: vid första träffen så börjar den följa guiden. Om den redan följer guiden och träffar en begränsningskabel så börjar den klippa.

Teori #2: om den känner att det bara finns begränsningskabel på ena sidan om guiden så förstår den att det finns en möjlighet att gå vidare. Det kräver dock att sensorerna känner av begränsningskabeln på relativt långt avstånd. Vet inte hur exakta dom är.

Vad tror ni?
 
På HVA ställer man detta, med olika områden, då följer den guiden ut visst antal meter, sen börjar den klippa.

Men verkar ha blivit annorlunda på hemvägen vid laddning på HVA, tycker att förr har den inte klippt när den ska hem och ladda..

Är Mcullock Hva..???
 
H Husqvarna220Ac skrev:
På HVA ställer man detta, med olika områden, då följer den guiden ut visst antal meter, sen börjar den klippa.

Men verkar ha blivit annorlunda på hemvägen vid laddning på HVA, tycker att förr har den inte klippt när den ska hem och ladda..

Är Mcullock Hva..???
Jag pratar om när den oväntat tar i ett hinder eller begränsningskabeln på vägen ut när den följer guiden. Nu ändrade jag guiden och råkade av misstag lägga den för nära begränsningskabeln så att klipparen tog i den på vägen ut. Men den löste det utan problem genom att följa guiden exakt ett par meter tills den var förbi det trånga området.

McCulloch är Husqvarna, ja.
 
Mycket tveksamt att Mcnulla är Husqvarna, i varken kvalitet eller programvara..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Mycket tveksamt att Mcnulla är Husqvarna, i varken kvalitet eller programvara..
McCulloch har något förre finesser än Gardena har jag för mig. Typ att man inte kan ställa in exakt hur ofta den ska använda olika startpunkter, det man har att välja på är sällan, ofta, alltid eller nått i den stilen.
I övrigt är den identiskt både till utseende och klippfunktion med en äldre Gardena. En kompis har en R1000 så jag är hyfsat insatt i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.