Det beror på om det går att sätta en pelletsbrännare på den befintliga pannan.
 
Jordvärme kan bli både billigare och dyrare beroende på marken man gräver i. Bergvärme är lite mer förutsägbart.

Jag skulle aldrig någonsin överväga pellets. Det är för mycket underhåll och dyrare drift än bergvärme.
Ved kan jag köpa eftersom man kan fixa egen men inget slår bekvämligheten i bergvärme/el
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Blir svårt det här
 
Jordvärme hur är det då? Vad brukar det kosta att installera
 
Det är samma värmepump som bergvärme men man lägger ner typ 250m slang under gräsmattan istället för att borra i berget. Det finns sjövärme också och är perfekt om det är strandtomt.
Vilket som blir billigast beror på tomten. Finns det synligt berg är det ganska billigt att borra.
 
Fjärrvärme hur är det me det då
 
Skrollan_5 Skrollan_5 skrev:
Fjärrvärme hur är det me det då
Har du tillgång till fjärrvärme där du bor så är väl bara att begära in offert av nätägaren.

Fjärrvärme skulle jag säga är det mest problemfria och minst utrymmeskrävande du kan ha.
Men det kräver tillgång till fjärrvärme, samt att du låser fast dig med fjärrvärmeleverantören och dennes villkor och priser för all framtid, eller tills ni byter.

Ta ett lån, betala 200 000 för bergvärme.
På 8 år har du betalat tillbaka lånet med dina minskade uppvärmningskostnader och kan år 9 spendera ca 25 000 på annat roligt.
 
Skrollan_5 Skrollan_5 skrev:
Blir svårt det här
Det är skitenkelt.

Du säger att du har 42 000 kr per år i uppvärmningskostander.
Med bergvärme kommer du har 1/3 av det. dvs 14 000 kr
42 000 - 14000 = 28 000 kr sparade per år.

Dessa 28 000 kr lägger du istället på att betala av ditt lån på bergvärmepumpen.
200 000 / 28 000 = 7.14 år innan lånet är betalt. (Vi bortser ifrån ränta nu då jag ej orkar räkna på det)

Efter 8 år har du 28 000 kr över varje år till att göra mycket annat roligt.

Ta in fler offerter och lägg sedan upp dem här på Byggahus så hjälper vi dig jämföra.
 
Som tillägg så vill jag bara säga att jag borrade för bergvärme där allt ingick med installation,panna, borrning rubbet.. Och det gick på 130k för 10kw pump och 180m borrhål och 6m foderrör.. Så begär in fler offerter. 200k låter väldigt högt..
 
B Beretic skrev:
Som tillägg så vill jag bara säga att jag borrade för bergvärme där allt ingick med installation,panna, borrning rubbet.. Och det gick på 130k för 10kw pump och 180m borrhål och 6m foderrör.. Så begär in fler offerter. 200k låter väldigt högt..
Betalade också nyss för bergvärme.
Inverterpump 3-12 kW.
180 m borrhål.
9 m foderrör. (3m extra)
9 m grävning. (3m extra)
Förberedelse för frikyla.
Bortforsling av gamla pannan.

146 000 kr.

Hade jag valt en billigare pump, on/off på 8 kW och 140 m hål hade det kostat ca 125 000 :-
 
Vart kan jag begära mer offerter då
 
Sök på tillverkare och deras partners tex Nibe mfl.
Var det två hål som ingick i offerten?

Finns det vilken toppeffekt du behöver i offerten eller var det bara ett muntligt pris utan besök?
Kan vara att du behöver en stor pump för att klara av den stora uppvärmda ytan.

På värmepumpsforumet finns de som kan hjälpa till med att ta fram vad du behöver för storlek på pumpen så du vet vad du skall fråga efter.
Från installatören kommer du få ett förslag som gör deras offert fördelaktig och kanske inte vad som är bäst för dig.
 
Redigerat:
Skrollan_5 Skrollan_5 skrev:
Vart kan jag begära mer offerter då

Värmepumpsforum har en offerttjänst: http://www.energioffert.se/main.php

Generellt är Daikins bergvärme billigast. Det är viktigt att inte snåla på en bergvärmeinstallation och framför allt borrhålsdjup.
 
Med borrning så finns ju möljligheten att göra frikyla dvs kyla kåken på sommaren. Det kan ju vara värt månting nu när vi förmodligen går mot varmare klimat
 
Skrollan_5 Skrollan_5 skrev:
Vart kan jag begära mer offerter då
Kontakta seriösa firmor från trakten. Nån gång behövs service och då är det bra om firman finns kvar och finns i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.