Micke Kinnunen skrev:
Uppläget var j-vligt fräckt, först skulle jag betala 10 000 kronor för att komma ur det avtal de menade fortfarande existerade, men sen sänkte de summan till lite under 1 800 kronor. Först förstod jag förstod inte varför Kundkraft sänkte avgiften, men det blev tydligt när jag förstod att ARN och andra myndighetsinstanser inte tar upp ärenden där ärendet/köpet understiger ev viss summa (tror det är runt 2000 kr). Hade jag vetat det hade jag inte gått med på den lägre summan.
Varför betala? Det är ju bara att bestrida så får de stämma dig om de vill. Väldigt osannolikt att de tar risken att stämma för 2000Kr.
 
Eld skrev:
Kundkraft var bra när de var nya men det har gått utför.
På vilket sätt då? Jag har inte märkt någon skillnad under de dryga 10 år jag varit medlem. I juni varje år får jag ett mail om att det är dags för en ny upphandling, och i september får jag ett mail om att upphandlingen är genomförd.
 
huggan skrev:
Bad dom skicka priset och efter en koll på compricer så var deras erbjudande dyrare en ett som jag kunde välja själv. Redan där är deras affärside bluff.
Det kanske låter som om jag är en representant för Kundkraft... men jag håller inte med. Mig veterligen har dom aldrig lovat att du skall få det absolut bästa priset på marknaden, så jag håller inte med om att det är en bluff.

huggan skrev:
Eftersom det tar 5 min om man har räkningen framför sig att byta ellevrantör på compricer eller elskling så känns det onödigt att använda denna tjänst, särskilt när dom säljer det att dom kan få bra priser för att dom upphandlar åt många fast ändå har sämre pris än vad man själv kan teckna, riktig bluff.
Visst är det så, men att det är en bluff håller jag inte med om. Personligen är jag väl medveten om att jag kan skaffa ett billigare elavtal själv, men då jag letat så är dessa avtal oftast tidsbegränsade och om man inte kommer ihåg att omförhandla eller byta elbolag med jämna mellanrum kan det bli avsevärt dyrare. Att slippa detta betalar jag gärna lite för.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
huggan skrev:
Jag gick med i kundkraft men när första erbjudandet kom som dom hade sagt att jag måste godkänna och jag plötsligt fick ett brev om byte utan att ens få del av priset blev jag förvånad. Bad dom skicka priset och efter en koll på compricer så var deras erbjudande dyrare en ett som jag kunde välja själv. Redan där är deras affärside bluff.

Eftersom det tar 5 min om man har räkningen framför sig att byta ellevrantör på compricer eller elskling så känns det onödigt att använda denna tjänst, särskilt när dom säljer det att dom kan få bra priser för att dom upphandlar åt många fast ändå har sämre pris än vad man själv kan teckna, riktig bluff.
Då är det ditt jobb att aktivt varje år göra det. Hålla reda på dina bindningstider. Inte jättejobbigt men du ska ändå göra jobbet.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
"Säg hejdå till dyra elavtal!
Tillsammans pressar vi elpriserna

Kundkraft bygger på den uråldriga idén om att vi är starkare tillsammans. Genom att samla Sveriges el-konsumenter sätter vi press på elmarknaden."

Och ändå får ett dyrare pris än vad man själv kan teckna. Då tycker jag inte att ovanstående stämmer. Men visst, alla tolkar väl det olika.
 
I början fick man hyfsat billiga elavtal genom dem men efterhand verkar det som om de fått sämre och sämre bud i sina upphandlingar. Jag drog mig ur för att jag tyckte resultatet av deras upphandlingar var för dåligt och började teckna avtal själv. Nu verkar det av denna tråden att döma som om de verkligen är på ett sluttande plan.
 
huggan skrev:
"Säg hejdå till dyra elavtal!
Tillsammans pressar vi elpriserna

Kundkraft bygger på den uråldriga idén om att vi är starkare tillsammans. Genom att samla Sveriges el-konsumenter sätter vi press på elmarknaden."

Och ändå får ett dyrare pris än vad man själv kan teckna. Då tycker jag inte att ovanstående stämmer. Men visst, alla tolkar väl det olika.
Visst kan du hitta billigare själv, men då krävs det att du är aktiv och byter leverantör med jämna mellanrum. Såvitt jag kommer ihåg så har i princip alla på elskling.se någon form av rabatt och villkor som gäller i 12 månader. Glömmer du att byta leverantör så stiger priset rejält, vilket såklart är dessa bolags affärsidé. De tjänar inga pengar på dig första året, men räknar med att tillräckligt många glömmer bort/orkar inte byta leverantör då priset höjs. Detta är såklart inget som är unikt för elbranschen utan gäller bredband, TV, tidningar mm. Billigt i början, dyrt i längden.

För att svara på det ämnesnamn som TS angav:
Ja, jag är nöjd med Kundkraft. Jag visste vad det var jag gav mig in på, och jag har inte ångrat det hittills. Jag var, och är fortfarande, fullt medveten om att det inte är det billigaste alternativet, men det är tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Verkar vara lite trögt hos de. Medlemssidan har varit nere en vecka eller så

"Medlemssidan är stängd pga underhåll/utveckling"
 
Någon som har koll på hur det ser ut idag för dom?

Jag skaffade nyss ett avtal med Skellefteå Kraft, el till inköpspris utan påslag eller övriga avgifter i sex månader. Efter det måste jag ju dock göra ett nytt val då dom höjer prislappen en hel del jämfört med idag.
 
Holmspel skrev:
Någon som har koll på hur det ser ut idag för dom?

Jag skaffade nyss ett avtal med Skellefteå Kraft, el till inköpspris utan påslag eller övriga avgifter i sex månader. Efter det måste jag ju dock göra ett nytt val då dom höjer prislappen en hel del jämfört med idag.
Orkar man hålla på att leta ny kund erbjudanden och sedan hoppa av innan det förlängs och sedan skutta runt så hittar du garanterat bättre priser. Betalar nu 80.13 öre/kWh

Jag är nöjd kund fortfarande för jag är lat :) Ligger under 16.000kWh per/år. Har inte det billigaste priset det är jag säker på, men jag har inte det dyraste heller utan något merjobb för mig. Då är jag nöjd. Så länge det är bland det billigare är jag kvar. Har alltid rörligt.
 
Redigerat:
Fick brev från mitt bolag Fortum och dom ville jag skulle förlänga mitt avtal hos dom fast nu var priset lite drygt 50% högre än vad det nuvarande var och vi ringde dom och kollade vad dom kunde göra men det va i stort sett inget. Andra bolag låg betydligt lägre (ca 10 öre) på Elskling men jag tänkte se om man inte skulle ge Kundkraft en chans denna gång att skaka fram nåt erbjudande?
 
Om man inte är storförbrukare (+20.000kWh) så brukar det viktigaste vara att slippa alla fasta kostnader. Jag nyttjade Kundkraft för ett par år sedan, men då de inte fixade detta så hoppade jag av.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Nja, Kundkraft är inget bra, enligt min erfarenhet. Fula när de har dig i sitt grepp. De tar betalt av dig och de nätägare som vill vara med i deras upphandlingar. Dessutom vill de framstå som den lille människans bäste vän, men de ägs av en multinationell norsk koncern, som aldrig har visat något intresse för att dela sona vinster med någon annan än aktieägarna. I kundkrafts fall har de skapat en helt egen marknad, med en part till som vill ha betalt (dvs de är den tredje parten som inte äger något eller distribuerar något, de anordnar begränsade upphandlingar där alla betalar till en part som varken är konsument eller säljare).
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
E Eld skrev:
Varför betala? Det är ju bara att bestrida så får de stämma dig om de vill. Väldigt osannolikt att de tar risken att stämma för 2000Kr.
De stämmer inte själva, utan lämnar det till något inkassobolag och om man inte betalar där får man räkna med feta straffavgifter, tills man betalat allt och mycket mer.
 
M Micke Kinnunen skrev:
De stämmer inte själva, utan lämnar det till något inkassobolag och om man inte betalar där får man räkna med feta straffavgifter, tills man betalat allt och mycket mer.
M Micke Kinnunen skrev:
De stämmer inte själva, utan lämnar det till något inkassobolag och om man inte betalar där får man räkna med feta straffavgifter, tills man betalat allt och mycket mer.
Om du bestrider så kan inkassobolaget inte gå vidare. Det enda sättet för dem att gå vidare då är att stämma. Man ska givetvis se till att man har torrt på fötterna först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.