I samband med källaruppfräshing har en tanke om att göra ett större rum slagit oss. Kommer givetvis konsultera någon som kollar på det men tänkte man kan få en snabb ja/nej här med.

Vad tror ni, är det någon risk med att ta mer det rödmarkerade? (Blå är tanken isf att sätta ny vägg)

Tack på förhand!
 
  • Ritning av källarplan med röda markeringar där väggar funderas tas bort och blått där ny vägg kan komma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av källarplan och sektionsvy med måttangivelser, tänkt för väggomflyttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av bottenvåning och källarvåning i ett hem, med rödmarkering för område som övervägs tas bort och blått för ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Kör! Det är högst osannolikt att de rödmarkerade väggarna har någon bärande funktion. Detta med tanke på att väggen mot garaget är redovisad tjockare på ritning och lämpligen agerar hjärtvägg åt det troliga träbjälklaget.
 
  • Gilla
marcusdalerundberg
  • Laddar…
D dennis.sa skrev:
Kör! Det är högst osannolikt att de rödmarkerade väggarna har någon bärande funktion. Detta med tanke på att väggen mot garaget är redovisad tjockare på ritning och lämpligen agerar hjärtvägg åt det troliga träbjälklaget.
Tack för snabbt svar!

Dem bär inte upp sovrummet ovanför på något vis tror ni? Trappan går ju ned innan hjärtväggen i så fall.
 
D
marcusdalerundberg marcusdalerundberg skrev:
Tack för snabbt svar!

Dem bär inte upp sovrummet ovanför på något vis tror ni? Trappan går ju ned innan hjärtväggen i så fall.
marcusdalerundberg marcusdalerundberg skrev:
Tack för snabbt svar!

Dem bär inte upp sovrummet ovanför på något vis tror ni? Trappan går ju ned innan hjärtväggen i så fall.
Trapphålet har absolut en bärning vid bjälklagskanten som inte når hjärtväggen, antingen via balkar eller bärande väggar. Jag är därför fortfarande mycket övertygad om att det är högst osannolikt att dina röda väggar har någon bärande funktion för sovrummet ovanför, vilket var den ursprungliga frågan.
 
  • Gilla
marcusdalerundberg
  • Laddar…
Bärande/icke bärande väggar bör man kolla med konstruktör. En titt kostar runt 2000 kr om det finns en lokalt.

1. Hur mycket är det värt att inte få sättningsproblem i huset?
2. Hur mycket vill du lita på en främmande person som bara har tre inlägg på forumet som säger "kör på"? Du vet ju inte alls något om vad denne gett för tips innan :)
 
Fulkemisten
D dennis.sa skrev:
Kör! Det är högst osannolikt att de rödmarkerade väggarna har någon bärande funktion. Detta med tanke på att väggen mot garaget är redovisad tjockare på ritning och lämpligen agerar hjärtvägg åt det troliga träbjälklaget.
Så är det nog. Men... eftersom det är en källare med motfyllda väggar så kan det vara så att om ytterväggarna är murade så behöver de stöd för att motstå jordtrycket. Är man det minsta osäker så skulle jag konsultera den där konstruktören.
 
  • Gilla
marcusdalerundberg
  • Laddar…
D
Appendix Appendix skrev:
Bärande/icke bärande väggar bör man kolla med konstruktör. En titt kostar runt 2000 kr om det finns en lokalt.

1. Hur mycket är det värt att inte få sättningsproblem i huset?
2. Hur mycket vill du lita på en främmande person som bara har tre inlägg på forumet som säger "kör på"? Du vet ju inte alls något om vad denne gett för tips innan :)
Nu var ju förutsättningen att trådskaparen oavsett skulle kontakta en konstruktör, och bara ville ha ett snabbt svar om tanken ens var något att jobba vidare med. Och någonstans har vi väl alla startat vår ”karriär”..
 
D dennis.sa skrev:
Nu var ju förutsättningen att trådskaparen oavsett skulle kontakta en konstruktör, och bara ville ha ett snabbt svar om tanken ens var något att jobba vidare med. Och någonstans har vi väl alla startat vår ”karriär”..
Absolut. men att ge "snabba skott" kring bärande väggar är en rätt våghalsig början i karriären. har du renoverat mycket eller? ;)

Då man inte vet något om hur bjälklag och väggar ligger i relation till varandra (ritningar kan ljuga, speciellt översiktliga) så skulle ingen uttala sig med bara de där skisserna som underlag. En konstruktör skulle säga precis det.
"Det krävs okulärbesiktning".

Och det är det snabba svaret en kunnig skulle gett med :geek:'

Och jag uttalar mig då jag själv precis rivit en bärande vägg och haft precis ovan samtal med en konstruktör.
När vi sen rev den bärande väggen (efter avlastning) såg vi att hade vi inte avlastat så hade vi fått stora skador på fastigheten.
 
  • Gilla
marcusdalerundberg och 1 till
  • Laddar…
Då fler kanske hittar tråden kan jag förmedla vad konstruktören sa efter besök.

Det behövdes bäras av vid trapphålet då väggen som går parallellt med hjärtväggen delvis bar upp upp bjälklaget för sovrummet ovanför. Dock behövdes inga större dimensioner utan det räcker med en stolpe i vardera hörn av trapphålet 95x95.

Helt klart värt den timman la på detta, fick ritningar och dimensioner. Jag betalade strax över 1000:- för det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.