Zetas säljer nästan färdig ligusterhäck 150 cm hög styckepriset är 395 kr
10 st för 3750 kr
100 st för 36500 kr

Att jämföra med storleken 50-80 cm
pris per styck 28 kr
10 st 176 kr
100 st 1660 kr

En viss skillnad :p

Liguster växer dock snabbt och kan bli ca 2,5 meter hög.
 
Tänk på att det inte är alla sorters liguster som är vintergröna !!

Vår granne trodde han köpt en vintergrön Liguster och han blev rätt paff när alla löven ramlade av på hösten......
 
Hemmakatten
Vi har också köpt o planterat en liguser häck i trädgården. Den står inte vid gatan utan mer som en inramning i trädgården. Detta var för minst 3 år sedan och vi köpte de minst plantorna = de billigaste. Nu 3 år senare är de fortfarande små, ynkliga och taniga o inte mer är 30 cm höga......... av 10 klarade sig inte fler än 6 under vintern o fick ersättas nästa vår. Man måste också beskära dem hårt de första åren. Om jag skulle köpa dem idag skulle jag köpa busk-växter (som inte är så fantastigka som de låter, men ändå betydligt äldre o robustare) vilket ger bättre förutsättningar för överlevnad = mindre framtida kostnader då fler överlever) samt att man mkt snabbare får en fin häck. För övrigt tycker jag liguster är en myckt trevlig häckväxt med fina blad o mysigt växtsätt.
 
Var på en handels trädgår och blev rekomenderad att köpa krukodlade plantor. Man kan få den med ursprunglig höjd på 1,5m... fast då kostar det ju lite.

En kruka med liguster "buske" på ca. 80cm kostar ca. 350kr, då behövs 2st per löpmeter enl. denna person. Sparar 5-10års tillväxt och "alla" plantorna överlever...
 
Hemmakatten
Hej Dund!
NEJ, köp inte thuja! Usch, den är så hemsk, rena kyrkogårdsväxter, tycker jag (och tycker inte alla som jag....??)
En liguster är ju så mycket vackrare! Och så mkt lättare att klippa o forma! ;D ;D. Låt inte lkura dig av Yonnas undergångsvisioner. ;) Det går att få en fin ligusterhäck på 5 år. Tro mig. Jag är säker på att Yonna håller med (eller hur Yonna >:( >:( ).
Det finns faktiskt ett mellanting mellan de minsta ynkligaste billigaste plantorna som jag köpte och de stora (färdiga?) buskplantorna. Man kan köpa plantor som är 2-4 år och då är härdiga och är ca 30-40cm efter beskärning. Det borde vara ett bra alternativ för dig.

Hör av dig o berätta hur du gör!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.