Hej,

Vi har precis köpt ett hus och behöver byta golv i två rum i källaren där tidigare ägaren lagt träreglar på betongplatta och därefter någon sorts plastgolv.

Vi tänkte lägga platonmatta som fuktspärr och sedan lägga ett furugolv.

Nu till mina frågor.

  • Kan man lägga 25mm furugolv direkt på platonmattan eller ska man ha reglar ovanpå platonmattan och sen skruva fast golvet i dem?
  • Måste man ha mekanisk ventilation?
Tack på förhand!
 
T Throdwobble skrev:
Hej,

Vi har precis köpt ett hus och behöver byta golv i två rum i källaren där tidigare ägaren lagt träreglar på betongplatta och därefter någon sorts plastgolv.

Vi tänkte lägga platonmatta som fuktspärr och sedan lägga ett furugolv.

Nu till mina frågor.

  • Kan man lägga 25mm furugolv direkt på platonmattan eller ska man ha reglar ovanpå platonmattan och sen skruva fast golvet i dem?
  • Måste man ha mekanisk ventilation?
Tack på förhand!
Det du föreslår är någon sorts blandning av ett ventilerat flytande golv och ett upphöjt golv (typ Nivell golv). Välj det ena eller det andra. Mekanisk ventilation avgörs av hur mycket fukt det finns och om den i så fall måste ventileras bort mekansikt. Jag är tveksam till ett 25mm furugolv (massivt trä?) direkt på platon matta. Ett sådant golv skall normalt skruvas fast i något. Det går att limma och läggas helt flytande, men det brukar inte rekommenderas. Enklaste lösningen (om inte mekanisk ventilation krävs) är platon matta med ett "klickgolv på. För att få rätt bygghöld kan en styv isoleringsskiva läggas mellan platon och golvet. Det blir dock en del "knirr" på ett sådant golv tycker jag. Alternativet är "Nivell" golv, men det tror jag blir dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.