Testade det också men Är rätt kämpig det med.. finns nog inget dunder medel som gör att det gå bort enkelt tyvärr
 
Till rostfritt och gjutjärn är det bara att gå loss med stålborste, antingen manuell eller med motor. Mässing till borrmaskin är mer varsamt än stålborst till vinkelslip. Börja med snällare och jobba uppåt tills det blir rent.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Borstsats-5-delar-2000018767/


Till emaljerat galler där vinkelkapen inte är så smart funkar det ofta med blötläggning.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Tillbehor/Tvattbalja-for-grillgaller-2000035810/
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Tackar smidigt med tvättbaljan till gallret där
 
Jag tillhör kategori Grillar-året-runt-och mycket.
Har Gensis 430, den används 12 månader om året, och lagar i princip nästan allt, eller kan iaf.
Lärde mig i USA hur rengöra grillgaller. IMga stålborstar eller annat som kan fastna i grill och komma i maten nästa gång.
Har använt detta i 25 år, först på kolgrillar och sedan 15 år på gasol. Har man grillat fsik eller typ revbensspjäll så är det härligt att kunna bli kvitt rengöring superenkelt.
Har alltid engångshandskar - typ apotek eller Ica, men det är av bekvämlighet, inte något med resultat att göra, men vill vara klar på 30 sek.

Använd en sliten frotté handduk/bit. eller slit/klipp loss en bit av en gammal avlagd. Ca 30x30 cm. "Ju mer sliten ju bättre". Den skall helst vara lite "rivig", men det går med vanliga också. (helt nya fungerar sämre).
Fukta den med vanlig matolja, den skall vara kladdig, mer behövs inte.
Nu är det bara att gnugga lite. Det är snklare när grillen är varm.
Behöver inte bränna loss, det lossnar automatiskt nästan ändå.
Dessutom oljas gallret in samtidigt!

Har man aldrig gjort och har ett riktigt skitigt / skrovligt galler, så kan man tvingas göra delta 3-4 grillningar, men det är max. Funkar som en dröm. Alltid rent galler när man skall grilla.
Fungera liak fint på rostfritt som gjutjärn, men det är bäst med gjutjärn.

PS: låter man grillen stå under lång tid, dvs kanske 3-4 månader så får oljan "eget liv" det blir beläggning - men den bränner man å andra sidan bort under 2 - 3 minuter innan grillning och ny insmörjning innan grill är färdig för att använda igen.

Billigt - enkelt - miljövänligt och framförallt SNABBT!
/Anpil
 
  • Gilla
PeterStrandberg och 1 till
  • Laddar…
Dundermedlet heter flytande galltvål. Våt tvättsvamp och galltvål. Torka med hushållspapper. Efter 5 minuter är grillen som ny!!!
 
optimum
P PeterRask2 skrev:
Dundermedlet heter flytande galltvål. Våt tvättsvamp och galltvål. Torka med hushållspapper. Efter 5 minuter är grillen som ny!!!
Det ska jag prova. Tackar för tipset.
Har en ny Weber med rostfritt galler och med porslinsemaljerad gjutjärnsdel i mitten som man inte ska köra på med stålborste.
Det rostfria tål stålborste men gör små repor där skiten sätter sig värre fast.

Var köper man flytande galltvål?

Edit: Hittade, var enklare än jag trott
Jula 99,90 kr
Clas Ohlson 139,90 (samma som Jula)
Apotea 49 kr ;lite mindre än jula 300ml och Jula 500ml.
 
Frottéhandduk/trasa och vilken matolja som helst.
Alltid till hands och superenkelt.
 
Vilket medel använder ni när ni grovrengör den? Samlas skit på botten. Tyckte inte webers spray va så effektiv
 
H Hamahang skrev:
Vilket medel använder ni när ni grovrengör den? Samlas skit på botten. Tyckte inte webers spray va så effektiv
Läs ovan, och låt bli sprayer och lösningsmedel.
Grillen är som en tekanna, håll den ren och den "sköter sig själv".
Allt annat tar/ger bismak.
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
jag kör med en av webers stålborstar till vardags. Drar igång grillen, låter den bli varm, gnuggar bort det värsta och grillar sen.

Ska jag grilla något som kräver rent galler, så det inte tar smak av tidigare så bränner jag av grillen. Kör på alla brännare för fullt i typ 5 minuter så bottnar termometern bra, det brinner utav bara helvete under locket och ryker fint men efter det är gallret helt rent. Är väl en lite pyrolys.

Man ska dock se till så man inte står under takskägget eller nära något annat brännbart, det är ju ett och annat tak som brunnit upp när flammorna slickat och det torra dammet under pannorna säger VOFF...
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
jag kör med en av webers stålborstar till vardags. Drar igång grillen, låter den bli varm, gnuggar bort det värsta och grillar sen.

Ska jag grilla något som kräver rent galler, så det inte tar smak av tidigare så bränner jag av grillen. Kör på alla brännare för fullt i typ 5 minuter så bottnar termometern bra, det brinner utav bara helvete under locket och ryker fint men efter det är gallret helt rent. Är väl en lite pyrolys.

Man ska dock se till så man inte står under takskägget eller nära något annat brännbart, det är ju ett och annat tak som brunnit upp när flammorna slickat och det torra dammet under pannorna säger VOFF...
Tack för tipset, jag tänker mer allt som droppar ner under gallret och locket.
Jag hade svårt att få bort allt fast bränt från botten
 
nikasp
Jag köpte Biltemas grillgallerrengöringsplastbalja (mer som en grund bagagematta som rymmer 10 liter) och en rejäl borste med handtag. Brukar funka att bränna av men nu hade det grott igen, jag använder grillen väldigt mycket året om. Använder dessutom gjutjärnsstekbord på halva allt som oftast och hade gryllat med laxsida på grovsaltbädd och skulle göra smashburgare så ville helst slippa fisksmak på högrevsburgarna :)

Jag var sen på trenden med smashburgare men med gjutjärnsstekbord (halva ytan av min Q3200) och en rejäl smashare så är det favoriten just nu. Blir grymt goda och saftiga burgare och det går riktigt fort också så man slipper häcka vid grillen alltför länge.
https://www.kitchenlab.se/p/grillpr...Y2LSyAcTSTtOjRVBOsgnr6sh9z_5sGrIaAmU1EALw_wcB
https://www.kitchenlab.se/p/grillpr...Y2LSyAcTSTtOjRVBOsgnr6sh9z_5sGrIaAmU1EALw_wcB
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
Då är nog trots allt liten frottéhandduk och vanlig sol-, rapsolja mkt enklare. Tar ca 10 sek och inga stålborststrån i maten heller.
Har alltid helt rent galler, inte bara när jag ("måste")
Har Genesis 430, stort galler och grillar året runt.
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
nikasp
A Anpil skrev:
Då är nog trots allt liten frottéhandduk och vanlig sol-, rapsolja mkt enklare. Tar ca 10 sek och inga stålborststrån i maten heller.
Har alltid helt rent galler, inte bara när jag ("måste")
Har Genesis 430, stort galler och grillar året runt.
Du kommer ju inte åt mellan och under gallret på det viset? Hur är tusan får du rent där med bara en handduk? Har haft min två Weber Q sedan 2012 och förr eller senare måste man lyfta ur gallret även om man bränner tycker jag.

Edit: Och på 10 sekunder dessutom, jag anar liten överdrift eller?
 
Nix, jag är faktiskt helt ärlig.
Har inte haft en borste i grillen sedan barnen var små (fyllt 30 nu - barnen alltså).
Frotté är barnsligt enkelt. De första gångerna får Du gnida lite, men efter 2-3ggr, max 10 sek. Tandoori chicken, fisk, glaserade spjäll eller lamb&jam spelar ingen roll.
Det blir rent.
Skall grilla i veckan, kan lägga upp video.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.