Hej!

I samband med att vi renoverade köket så flyttade vi vasken ett skåp åt vänster och hade därmed inne en rörfirma för att skarva vatten- och avloppsrör och installera blandaren på sin nya placering. Rörmokaren vi hade här gjorde rent ut sagt ett förjävligt jobb - allt var snett, rören var inte infästa mot väggen, det läckte vatten från skarvar, han hade hoppat runt med hålsågen och förfulat insidan av det nya diskbänksskåpet och så vidare och så vidare. Därför reklamerade vi jobbet och firman skickade hit en annan kille som rev allt och gjorde om hela arbetet från början.

Vi behövde inte betala för de timmarna den "nya" killen tog för att göra om jobbet, men nu har fakturan kommit och vi reagerade på några punkter:

  • Är timkostnaden på kr exkl. moms rimlig? Jag måste naturligtvis erkänna att jag borde tagit reda på detta innan. Men när jag frågade den första killen vad han debiterade per timme så kunde han inte svara på det. Här borde jag naturligtvis stått på mig och krävt att han tog reda på timpriset från huvudkontoret innan jobbet påbörjades, men vi var så desperata att få kranen inkopplad så att vi kunde börja använda köket att vi inte tänkte på det...
  • På fakturan finns både den "första" killens materiel (som ju sen blev utrivet när de gjorde om jobbet) med tillsammans med det materiel som den "andra" killen använde när han gjorde om det hela. Visst borde vi bara betala för den andra uppsättningen materiel?
  • På maskinkostnad finns både pressmaskin och våtsug medtaget. Detta använde den första killen men INTE den andra (jag var hemma medan arbetet gjordes. Detta borde väl strykas?
Tacksam för råd!
 
  • Faktura för rörmokeriarbete med en anteckning som ifrågasätter användningen av våtsug och pressmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Timpenning är inte högst i Sverige för VVS, men de ligger ju absolut i högsta ligan och spelar.
Och nej den är inte skälig, men om du vill ha en VVSare för 250 eller 1500:-/Tim bryr sig ju inte lagen om, det är upp till dig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Ring anonymt till rörfirman och fråga vad de kostar per timme för ett jobb som liknar det du redan har fått.

Naturligtvis ska du bara betala för en omgång material, men troligen för det som den första killen använde eftersom det andra borde gå som fixande på deras ansvarsförsäkring.
 
Priset är högt men ska du bestrida en faktura för 3,5h?
På vischan kostar rörisen 520 ex, då rör det sig om max 500kr dyrare.
Det verkade ändå som de är måna om sitt namn, de skickade ut en gubbe och gjorde om allt.
Jag hade nog sett det som läropengar om jag inte var nöjd med jobbet kontra total priset.
 
sunnis
Det jag tycker du ska kräva att få är den första killens faktura + kredit och sedan en ny faktura på allt som den andra montören använde inkl det som återanvändes.

Att ifrågasätta om timpriset är 628 eller det mer vanligare 495-595 för 3,5h arbete är nog inte värd att ta.

ROT administrationsavgift?? Helt vansinnigt. "SERVICEBIL ÖVER 2 TIM" fast ändå en bilavgift? Småpengar i posterna, men detta är inte skäliga saker att ta betalt för. Kör man på löpande så ska man enligt mig betala för arbetstid, transport och material, alla dessa dolda avgifter är inte affärsmässiga. Varför tar de inte ut t.ex en löneadministrationsavgift? Eller varför inte försäkringsupphandlingsavgift, eller ännu bättre "momshanteringsavgift"? :rofl:

Kräv att dolda avgifter som elektroniska tjänster från faktureringsprogrammet till skatteverket inte accepteras och att de kreditera det tidigare jobbet och ställa ut en ny faktura.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det jag tycker du ska kräva att få är den första killens faktura + kredit och sedan en ny faktura på allt som den andra montören använde inkl det som återanvändes.

Att ifrågasätta om timpriset är 628 eller det mer vanligare 495-595 för 3,5h arbete är nog inte värd att ta.

ROT administrationsavgift?? Helt vansinnigt. "SERVICEBIL ÖVER 2 TIM" fast ändå en bilavgift? Småpengar i posterna, men detta är inte skäliga saker att ta betalt för. Kör man på löpande så ska man enligt mig betala för arbetstid, transport och material, alla dessa dolda avgifter är inte affärsmässiga. Varför tar de inte ut t.ex en löneadministrationsavgift? Eller varför inte försäkringsupphandlingsavgift, eller ännu bättre "momshanteringsavgift"? :rofl:

Kräv att dolda avgifter som elektroniska tjänster från faktureringsprogrammet till skatteverket inte accepteras och att de kreditera det tidigare jobbet och ställa ut en ny faktura.
Det konstigaste är väl ändå att debitera 1.5h på en fakturarad med"Servicebil över 2h" .. när timdebiteringen dessutom är 3.5h.

Det är faktiskt skatteverket som kräver att vi företagare tar ut bilersättning vid rotarbete, annars hade nog många fler låtit de ingå i arbetskostnaden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Maskinkostnad tycker jag inte hör hemma på fakturan. Debiterar man timpenning som en yrkesmän så förväntar åtminstone jag att rörisen håller med de verktyg som är standard i yrket, tex pressverktyg.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ring anonymt till rörfirman och fråga vad de kostar per timme för ett jobb som liknar det du redan har fått.

Naturligtvis ska du bara betala för en omgång material, men troligen för det som den första killen använde eftersom det andra borde gå som fixande på deras ansvarsförsäkring.
Det borde man ju gjort från början om man ringer ut en firma själv.
Man kan ju knappast vänta och fråga den anställde som kommer ut för att göra jobbet.

Självriskerna är för höga så ansvarsförsäkringarna används inte till så små saker.
Dock skulle vvs-firman bara debiterat vad det gått åt i materialväg och arbetstid för att utföra ett fullgott jobb.

Har inte varit med om en enda vvs-firma eller annan seriös hantverkare heller för den delen som tar betalt för de maskiner som densamme förväntas ha i sin maskinpark. Det SKA ligga i timpengen om man är seriös.
...och så alla dessa sjuka bilkostnader... bara hittepå i framförallt vvs-branschen!!! (Rimlig körersättning per mil, ok)

S Sajmon skrev:
Det konstigaste är väl ändå att debitera 1.5h på en fakturarad med"Servicebil över 2h" .. när timdebiteringen dessutom är 3.5h.

Det är faktiskt skatteverket som kräver att vi företagare tar ut bilersättning vid rotarbete, annars hade nog många fler låtit de ingå i arbetskostnaden.
Där blev jag nyfiken... VAR står det att vi måste ta ut körersättning av våra kunder ???
Länka gärna till Skatteverkets sida för det har jag missat.
 
  • Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Där blev jag nyfiken... VAR står det att vi måste ta ut körersättning av våra kunder ???
Länka gärna till Skatteverkets sida för det har jag missat.
Jag tolkar det som två olika kommentarer,
En ang. bilersättningen.
Och en gällande rotadministrationsavgiften, vilket jag inte har någon länk till, men det låter inte orimligt att skatteverket klagar när den är inbakad i arbetskostnaden som är ROT-grundande.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tolkar det som två olika kommentarer,
En ang. bilersättningen.
Och en gällande rotadministrationsavgiften, vilket jag inte har någon länk till, men det låter inte orimligt att skatteverket klagar när den är inbakad i arbetskostnaden som är ROT-grundande.
Öppna citatet jag svarade på ovan och kolla det fetstilta jag markerat och som var det jag svarade på !
Sajmon påstår att Skatteverket kräver att vi företagare tar ut bilersättning.

Det är detta jag vill ha en länk till för jag har aldrig hört talas om att där finns krav på detta.

* Jag har aldrig kommenterat rotadministrationsavgifter.
 
C
S Sajmon skrev:
Det konstigaste är väl ändå att debitera 1.5h på en fakturarad med"Servicebil över 2h" .. när timdebiteringen dessutom är 3.5h.
2h ingår ju i grundavgiften för servicebilen, sen jobbade de ytterligare 1,5h utöver det. 2 + 1,5 = 3,5.
Säger inte att det är rimligt, men det är uppenbarligen så de har tänkt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.