Fairlane
65:- milen är högt, men inte helt orimligt, dock i det högre prissegmentet.

Jag tycker det är skrivet väldigt tydligt att det varit just en person på dessa 38 timmar. En kompis till entreprenören som sovit hos entreprenören, har jag svårt att tolka som 2 eller 3 personer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Själv har jag en skattekostnad på ca: 6kr milen (2000mil/år och 12000kr i skatt)
Sen är där bränslekostnader på ca: 15kr milen.
Försäkringskostnader på ca: 4kr milen. (Baserat på 2000mil/år)
Service, slitage, förbrukning , leasingkostnader, värdeminskning är betydligt högre än 11kr milen kan jag upplysa dig om. ;)
Du får väl dra moms på kostnaderna också, så 15 kr/mil ex moms låter högt?
 
Fairlane Fairlane skrev:
65:- milen är högt, men inte helt orimligt, dock i det högre prissegmentet.

Jag tycker det är skrivet väldigt tydligt att det varit just en person på dessa 38 timmar. En kompis till entreprenören som sovit hos entreprenören, har jag svårt att tolka som 2 eller 3 personer.
Självklart... men de flesta jag känner till ligger på 50:- +moms = 62.50 /mil

Köper det då det framkom efterhand i tråden men inte från början då jag början av inläggen jag svarade på och jag orkade inte backa för att ändra/radera... ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du får väl dra moms på kostnaderna också, så 15 kr/mil ex moms låter högt?
Med ett pris snudd på 17kr litern = 13.6/lit exkl. moms plus kostnader för Adblue så är det nog ganska så precis om man räknar förbrukning på en liter milen vilket nog är ett lagom snitt för en lastad skåpbil. ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Helt omöjligt att svara på utan klara fakta.
38h på två dagar är fullt möjligt om de varit några gubbar där.
Däremot tycker jag man ska ha fått den informationen innan projektet startas.



52:- exkl. moms per mil är ingen oskälig summa i ersättning för att hålla en skåpbil som man behöver för att kunna utföra arbetena.

Som nämnt ovan framgår det ingenstans att det bara varit en rörläggare på platsen. ;)



Fullständigt orimligt att anlita en underentreprenör så långt ifrån utan att informera om detta innan så du hade vetskap om detta.



36:- exkl. moms per mil i körersättning... :thinking::thinking::thinking:
Då tycker jag nog att du ska ta reda på vad det kostar att hålla en skåpbil !!

Själv har jag en skattekostnad på ca: 6kr milen (2000mil/år och 12000kr i skatt)
Sen är där bränslekostnader på ca: 15kr milen.
Försäkringskostnader på ca: 4kr milen. (Baserat på 2000mil/år)
Service, slitage, förbrukning , leasingkostnader, värdeminskning är betydligt högre än 11kr milen kan jag upplysa dig om. ;)
Ingen som INTE förstår att en arbetsbil kostar, men varför ha det som extra kostnad på en faktura?
Det borde räknats in i timpriset på samma sätt ett företag räknar in kontor/lagerkostnader, ekonomi-kostnader för revisor och lönesystem. Kostnader för VD/säljare osv.

I praktiken, det du räknar upp bara bränsle och till viss del försäkringskostnader beror på om den rullar inte.

Värdet minskar, skatten ska betalas, leasingkostnaden osv betalas även om bilen så står still ett helt år.
Det måste kunna bakas in under övriga fasta kostnader som hyra/vd-lön/marknadsföring/ ...
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Fast har man stort område man jobbar i så blir ju milers mest rättvis mot kunden.
Jag har haft 13mil enkel som längst och 600m som kortast på jobb jag gjort.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
En detalj, men inte kan man väl räkna både värdeminskning och leasingkostnad? Ingår inte värdeminskning i leasingkostnaden för en skåpbil, såvida man inte sliter den mer än förväntat (förväntat slitage borde vara klart högre på en hantverkarbil än på en säljarbil)?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Restid=arbetstid?

Säg att det är två hantverkare i en bil, sitter passageraren och rullar tummarna?
Han kan beställa varor över telefon till andra kunder, tidsplanera, fakturera, tidrapportera osv.
Saker som kanske inte har med mig som kund att göra alls.

För mig har det varit standard på mina företag att restiden debiterats annorlunda, vilken har känts rätt eftersom jag under själva resan inte kan lägga 100% fokus på kunden...
 
nino nino skrev:
Fast har man stort område man jobbar i så blir ju milers mest rättvis mot kunden.
Jag har haft 13mil enkel som längst och 600m som kortast på jobb jag gjort.
Ja, bensinpris och sådana rörliga kostnader till kund. Inget annat.

Kunden som ligger 600m bort debiteras noll trots 8h arbetstid och bilen på plats hela tiden.
Leasingkostnaden, skatten, värdeminskningen är ju inte noll direkt bara för att man åkt 600m.....

Sedan den som fått betala för x antal mil får betala för allt relaterat till bilen även fast tiden på plats bara varit 1h ....
Rättvist?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Fast kunden 13mil bort har ju möjlighet att välja en hantverkare som bor närmare
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ingen som INTE förstår att en arbetsbil kostar, men varför ha det som extra kostnad på en faktura?
Det borde räknats in i timpriset på samma sätt ett företag räknar in kontor/lagerkostnader, ekonomi-kostnader för revisor och lönesystem. Kostnader för VD/säljare osv.

I praktiken, det du räknar upp bara bränsle och till viss del försäkringskostnader beror på om den rullar inte.

Värdet minskar, skatten ska betalas, leasingkostnaden osv betalas även om bilen så står still ett helt år.
Det måste kunna bakas in under övriga fasta kostnader som hyra/vd-lön/marknadsföring/ ...
Det tycker ju inte jag då det drabbar alla olika och dessutom är det inte populärt hos Skatteverket när vi kommer till diskussioner om rotavdrag. ;)

Utför man arbete där bilen används så kostar den ju dessa pengar.
Tror inget företag debiterar någon kund för kostnader för en bil som står stilla på firman och tror inte heller någon har en bil ståendes för man tycker det är kul utan har man en bil för att kunna utföra arbete så rullar den ju. :thinking:

nino nino skrev:
Fast har man stort område man jobbar i så blir ju milers mest rättvis mot kunden.
Jag har haft 13mil enkel som längst och 600m som kortast på jobb jag gjort.
Exakt... av den anledningen blir det mest rättvist att varje kund betalar för sitt behov av hantverkarens bil.
Däremot noga att man pratar om det innan.
Är jag själv orsak till att det blir onödiga körningar är detta inte heller något som ska debiteras på kunden.

Fairlane Fairlane skrev:
En detalj, men inte kan man väl räkna både värdeminskning och leasingkostnad? Ingår inte värdeminskning i leasingkostnaden för en skåpbil, såvida man inte sliter den mer än förväntat (förväntat slitage borde vara klart högre på en hantverkarbil än på en säljarbil)?
Leasingkostnaden består ju av mer än värdeminskning såsom t.ex räntor, aviavgifter, hanteringskostnader... alltså rena kostnader syftade jag på.
Sen är det oftast så att de slits mer vilket gör att värdeminskningen blir högre än t.ex en säljares personbil.
L larka742 skrev:
Ja, bensinpris och sådana rörliga kostnader till kund. Inget annat.

Kunden som ligger 600m bort debiteras noll trots 8h arbetstid och bilen på plats hela tiden.
Leasingkostnaden, skatten, värdeminskningen är ju inte noll direkt bara för att man åkt 600m.....

Sedan den som fått betala för x antal mil får betala för allt relaterat till bilen även fast tiden på plats bara varit 1h ....
Rättvist?
Ok, så vem ska bekosta resten av kostnaderna anser du då och hur ska man annars lösa debiteringen på ett bra sätt ?


Denna diskussion har man bara med sådana som även tycker det är vidrigt att åka taxi från Malmö till Staffanstorp mitt i natten och behöva betala knappt 300kr...
Men inte fan skulle jag hålla mig med en bil och köra upp till 5mil ToR mitt i natten (40min) för 300kr inkl. moms.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det tycker ju inte jag då det drabbar alla olika och dessutom är det inte populärt hos Skatteverket när vi kommer till diskussioner om rotavdrag. ;)

Utför man arbete där bilen används så kostar den ju dessa pengar.
Tror inget företag debiterar någon kund för kostnader för en bil som står stilla på firman och tror inte heller någon har en bil ståendes för man tycker det är kul utan har man en bil för att kunna utföra arbete så rullar den ju. :thinking:



Exakt... av den anledningen blir det mest rättvist att varje kund betalar för sitt behov av hantverkarens bil.
Däremot noga att man pratar om det innan.
Är jag själv orsak till att det blir onödiga körningar är detta inte heller något som ska debiteras på kunden.



Leasingkostnaden består ju av mer än värdeminskning såsom t.ex räntor, aviavgifter, hanteringskostnader... alltså rena kostnader syftade jag på.
Sen är det oftast så att de slits mer vilket gör att värdeminskningen blir högre än t.ex en säljares personbil.


Ok, så vem ska bekosta resten av kostnaderna anser du då och hur ska man annars lösa debiteringen på ett bra sätt ?


Denna diskussion har man bara med sådana som även tycker det är vidrigt att åka taxi från Malmö till Staffanstorp mitt i natten och behöva betala knappt 300kr...
Men inte fan skulle jag hålla mig med en bil och köra upp till 5mil ToR mitt i natten (40min) för 300kr inkl. moms.
Hur "betalar" kunden för kontorshyran? Lagerlokalen?
Lönen för din Vd? Fasta kostnader för bilen som företaget betalar oavsett om bilen står eller inte borde kunna bakas in i timpriset på samma sätt....

Tror inte direkt skatteverket bryr sig, om timpriset är 800 eller 850 eller.... vad det nu kan vara beroende på vad man bakar in i priset. Säger skatteverket, "nej nej, bara hantverkarens lön, inget annat får betalas - inte kontor eller vd"
Inget sådant specas, utan finns liksom ju bara med i timpriset....
 
L larka742 skrev:
Hur "betalar" kunden för kontorshyran? Lagerlokalen?
Lönen för din Vd? Fasta kostnader för bilen som företaget betalar oavsett om bilen står eller inte borde kunna bakas in i timpriset på samma sätt....

Tror inte direkt skatteverket bryr sig, om timpriset är 800 eller 850 eller.... vad det nu kan vara beroende på vad man bakar in i priset. Säger skatteverket, "nej nej, bara hantverkarens lön, inget annat får betalas - inte kontor eller vd"
Inget sådant specas, utan finns liksom ju bara med i timpriset....
Jag köper ditt tänk men har väldigt svårt att se vad skillnaden skulle bli om kunden får betala det via timpengen eller via en fastställd körersättning...
Ganska mycket enklare att speca just kostnaderna som har med bilen att göra än allt annat också.
 
O OopsyDaisy skrev:
Vi bor i Lerum och rörläggaren körde från Hunnebostrand, alltså 150km enkel väg.. han dök upp kl 11 första dagen sen sov han över hos entreprenören som även är hans bästa polare och hem igen på kvällen dagen efter. Vi har inte kommit överens om milersättning med entreprenören och fick ingen info om att hans hantverkare bor 150 km bort..
Betala inte. Begär en förklaring.
 
  • Gilla
OopsyDaisy
  • Laddar…
Fairlane
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Leasingkostnaden består ju av mer än värdeminskning såsom t.ex räntor, aviavgifter, hanteringskostnader... alltså rena kostnader syftade jag på.
Sen är det oftast så att de slits mer vilket gör att värdeminskningen blir högre än t.ex en säljares personbil.
Ha, Jag tror vi tänker lika. Leasingkostnaden består av ett antal delar varav värdeminskning är en, troligen den största. Jag köper också att värdeminskningen är extra stor på en hantverkarbil. Kan tänka mig att en bil som körs av en säljare ligger på 50% av nybilspriset efter 3 år medan hantverkarbilen kanske är nere på 35-40%?!
Inget konstigt i det och det tror jag de flesta kan förstå, om man är tydlig med det.

Det jag reagerade över var leasingkostnad och värdeminskning. Då låter det som att samma del räknas två gånger. Jag tror dock du och jag tänker lika och jag tror du tillhör gruppen hederliga hantverkare (som jag tror de flesta gör, men avarterna finns såklart).
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.